AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
776

Har jag oljeläckage?

Hej jag har en 318i som har oljiga tändstift! Tror att det läcker olja in till tändstiften och att man måste byta packning! Finns det någon som kan fixa sånt billigt o bra?
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Eller så kan det vara så att den inte förbränner rätt..?

---------------------
.. vassast på ön.. ;) - Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Billigt och bra... Går det ihop?

Skämt och sido. En sotningssats går på dryga tusenlappen, men då får du ju med alla packningar till toppen inklusive ventiltätningarna. Passa då på att byta allt. Tar nästan inge längre tid. Sedan så behöver du nya topplocksbultar. Kostar ca 200:- för alla.

Om du inte bytt kamremmen och rullarna nyligen så är det nog bäst att göra det när du ändå måste bort med det. Kamremssats (innehåller både rem och rullar) går på ca 700:-.

Delarna går alltså på dryga 2000:-. Men då har du ju fått nya pckningar i hela toppen. Sedan så måsste du ju ha olja och filter, och det går ju på någon hundring det med.

Om du har lite mekarvana och tillgång till garage och värktyg så kan du göra detta själv. Men köp då en mekarhandbok först. Den kostar ca 200:- och innehåller mycket skit, menm även mycket bra. Den innehåller t.ex alla åtdragningsmoment och scheman över i vilken ordning du skall dra topplocksbultarna (och hur du skall dra dom). Den inehåller även ritningar på lämpliga specialverktyg som är bra att ha vid byte av kamrem (som måste bort när toppen skall lyftas).

Jag gjorde detta på min, och tyckte inte det var så farligt. Det är bara att ta god tid på sig så går det bra. Jag höll på i ca 12 timmar för at göra detta...

Om du väljer att lämna iväg det till någon så kan jag tänka mig att arbetet går på ca 2000:-. Mendet kanske går att få betydligt billigare, jag vet inte.

Oj vad detta lät krångligt, men det är inte så farligt som det låter. Jag tycker att m40 motorn är smart uppbyggd. Den är lättskruvad och väldigt lätt att ställa in kam/svänghjul om man först tillverkar två enkla specialverktyg.

Mekarhandboken har jag köpt på mekonomen och resten av grejorna på motornord.se

Lycka till!

Men som sagt: det behöver ju inte vara slut med packningen. Det kan ju vara ringarna också:-) Eller något helt annat.

Om den går bra och inte drar mer än ca 1 lite olja på 100 mil så skulla jag skita i det om jag vore du. Då är det ju bara att tuta och köra.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Föresten: Det låter inte som toppackningen om alla stiften är oljiga. Då låter det mer som ringarna eller ventiltätningarna/styrningarna. Sen så brukar det nog vara vattnet som går först om packningen är slut.
Skulle du kunna tänka dig att göra allt det på min bil för 4000:-. Du verkar kunna det där och vet var man kan få tag på delarna.

Vore riktigt tacksam! Hur du än svarar så vil jag tacka dig för det jätte bra svaret!

Mvh

Richard
St
50
Stefan K
320i touring -01
Det är troligtvis inte olja på dina stift utan bränsle.
Jag håller med Schrimp motorn förbränner inte rätt.
Eller så har du ett igensatt luftfilter.
Kallstartsventilen kan också ha hängt sig.
Kolla upp alla tänddetaljer och luftfilter innan du påbörjar någon större motorrenovering.
Men min olja verkar rinna jättefort när jag tittar på oljestickan???
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kolla upp hur mycket olja den drar. Och kolla upp det som killarna ovan skrivit om. Det kan bli betydligt billigare. Det sitter dock eg ingen "kallstartsventil" på din motor. Utan det siter bara en "tomgångsreglerare" som sköter det. Den sitter gömmd på insugsröret mot torpedvägen. Alltså "bakom" motorn. Men om bilen går bra på tomgången och inte vandrar i varv mm så borde det inte vara nå fel på den.

Har du bytt stift? Har du rätt stift? Om inte så byt dom.
Är du säker på att de inte ser ut som de ska? Om inte, så låt någon annan titta på dem.

Det är antagligen inte toppackningen. Då skulle du förmodligen ha ett vattenläckage och kanske vatten i oljan. Att packningen skulle vara så trasig så att det kommer in olja i alla cylindrarna verkar otroligt. Men jag vet inte.

Om det är olja och inte förbränningsfel så kan det ju vara kolvringarna och/eller ventiltätningarna/styrningarna.

Vad gäller och skruva så är jag bara en "hemmaskruvare" som inte vågar skruva i andras bilar. Om det skulle gå fel så vore det ju inte så roligt...
Hur vet man om om det är kolvringarna??? Hm vad ska jag köpa för delar när jag inte vet vad det är???
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Du skall inte köpa någonting förän du vet vad det är.

Går den bra?
Drar den mycket olja? (Mer än 1 liter på 100mil)
Läker den vatten?
Får den olja i vattnet/ vatten i oljan?

Om den går bra, inte drar så mycket olja, inte har vatten i oljan eller olja i vattnet så är det bara att tuta och köra.

Börja med att kolla luftfiltret och byt tändstiften om dom inte är nybytta.
Den går bra, men lite trög när man startar den första gången på ett par timmar!
Den drar mycket olja
Hur vet man om den läcker vatten? tror inte det!
luftfiltret?? var sitter det exakt? Kan jag prova byta!
Är det någon idée att byta tändstift om det kommer mer olja på dem gamla hela tiden?? Kan det vara fel storlek på dem eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.