|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Dags att vinterförvara ögonstenen (i kallgarage) men jag har några frågot som jag skulle vilja ha hjälp med: 1. Ska batteriet vara i eller ur?? 2. Bromskivorna kan man göra något för att dessa inte skall rosta sönder (e de någon risk för det)? 3. De e grus golv i garaget skall bilen stå på en presening eller något?? 4. Hur ofta är lagom att ta ut den å köra en sväng? 5. Hur mycket soppa skall man ha i tanken?? Ska den vara full, tom eller kvittar det lika?? 6. Andra allmäna tips?? Å jag har sökt på tidigare inlägg så detta svaret behövs inte!! /Sillen | |
|
1. i, om du startar 1 ggn per månad och låter gå minst en timme. 2.Bromsksivor är nog ingen fara med. 3. Oväsentligt 4. En gång per månad, 30 min tomgång och 30 min körning så inget kondensvatten finns kvar i systemet och kan rostar. 5. Full, häll i en omg ksprit och en omg insprutningsrengöring aldrig fel. 6. Öka däckstrycket med minst 0.5 bar/däck och rulla bilen med ca en ggn per månad risk för ståsulor annars. Ren bil, också bakom skärmkanter mm och fräsch olja är bra. Smörja lister mm, lite vaselin är bra där. Lägger du en batteriladdare på minst en eller två gånger under vinterhalvåret håller sig batteriet dessutom helfräscht. Asken |
|
|
Vad använde du för sökord egentligen? Genom att helt enkelt skriva in "vinterförvaring" så hittades bland annat följande nyttiga trådar där några av dina frågor plus några till besvaras. Länk Länk Länk Länk Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
1. Instämmer med Asken. 2. Kör en sväng med bilen innan du ställer av den, håll bromsen lätt nertryckt de sista hundra metrarna så att beläggen värmer upp skivorna, då dunstar allt eventuellt vatten bort från bromsarna. Smörj inte in dem med olja eftersom oljan kommer att fastna på beläggen (om du inte tänkt rengöra skivorna ordentligt och sedan byta beläggen förståss). 3. Om du är osäker på om det finns råttor, möss eller andra skadedjur i utrymmet kan man lägga avbrutna kvistar av Ene under bilen. Det brukar de inte tycka om och risken för att de skall gnaga sönder plast och gummidetaljer minskar. 4. Håller med Asken. 5. Om du vill vara riktigt rädd om bilen, fyll den med oblyad miljöbensin. Den har bättre lagringsegenskaper än vanlig bensin (dock rätt dyrt!). K-sprit eller ännu hellre Red-line oils speciella vattenabsorberingsmedel (kommer inte ihåg vad det heter) i bensinen är inte fel. Så full tank som möjligt för att undvika kondensvatten. 6. Ny olja innan avställningen. Ren och vaxad. Ett tunnt lager olja på rostkänsliga metallytor (EJ bromsskivorna, se ovan!). Ett kapell om det är smutsig miljö. Vissa påstår att det är skonsammare för däcken om de får stå på träunderlag, men jag vet inte om det stämmer. En liten glipa på en av rutorna för att undvika att det blir unket och kanske fuktigt/mögligt i kupén. Mvh |
|
| Ställ bilen på fyra pallbockar så skonar du däcken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.