|
|
|
|---|---|
|
Ibland så börjar tempmätaren röra sig nedåt mot blått, för att sedan gå tillbaka till mittläget. Detta kan ta 15-30 min, och sen kan man köra i flera timmar då den står på mitten (alltså normalt). Den vandrar aldrig åt det röda hållet. Tempgivaren? Luft i systemet? För mycket kylvätska? Tacksam om någon har en ide... | |
|
Min var lika dan fast åt andra hållet.... Sprutade 5-56 på alla små kontakter jag kunde hitta sen funkade den utmärkt igen!! ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
|
Termostaten låter det som, en gissning. stdfel hos E46 åk till BMW och se om du kanske kan hitta ngn förlängd garanti? Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En luftficka som ställer sig vid tempgivaren som då inte kan visa rätt gradtal pga avsaknad av vatten. ASken har rätt att d att det är bekymmer med termostaterna på E46, men de brukar då falla i bitar och då kommar inte tempen upp på väldigt länge. Det är termostathuset som är ihopbyggt med termostaten som är för klent byggt och därför fallar i bitar. MVH Hasso Länk |
|
Hade termostat fel på min 328:a bara för några veckor sedan, exakt som Hasso skriver så gick den aldrig upp i tempratur, den gick först upp till strax under arbetstemp för att sedan gå ner till ca 1/4 del. Så i ditt fall tror ja inte att de beror på termostaten då den går upp i temperatur och håller sig där stabilt sedan. Hassos råd om luft ficka skulle ja tro är troligast. Hur som helst, ja försökte få det på goodwill men tji fick ja. de kostar ungefär 1800:- att byta termostat/termostat hus på bmw inkl kylarvätska. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Tack för tipsen! Om termostaten/huset är kass, är det alltid så att det tar lång tid för motorn att bli varm, och att mätaren är konstant "för kall", eller kan mitt symptom också vara termostaten? Min når riktig temperatur ganska snabbt, men sen kan den börja vandra mot kallt när som helst - men vanligtvis går den sakteligen tillbaka mot rätt temp efter en stund. Sist detta hände var när jag drog fullt up till ca 160 km/h, och sedan återgick till normalt tempo igen. Kan man på ett enkelt sätt kolla om det är luft i systemet? Det är ju smart att testa detta innan man lämnar in den... Detta byte kostar 1385 NOK här i Norge. PS. Suveränt forum! BMW borde ha denna sida som referens. |
|
|
Hej. Har liknande problem med att temperaturen inte går upp till mitten. Den går upp till första strecket efter det blåa för att sedan går ner lite. Tempmätaren skall upp till mitten då alltså? Har bytt vattetnpump termostat plus termostathus. Får väl lufta mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.