AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
871

Mått på bussningar vxl-spak samt utformningsfrågor..

ant
Jag har nu skaffat en växelspak som ska modifieras till en så kallad shortshift.
Men jag har några frågor.
Är det någon som vet vad måtten på den kopparbussningen som sitter i spaken har får mått orginal? Jag vet inte hur pass sliten min är, jag har tänkt svarva en ny i rostfritt stål men då skulle det vara bra med måtten från en ny bussning.
Dessutom är min spak vriden på något sätt. Vet inte om det ska vara så. Det är svårt att förklara men jag har tagit lite bilder på spaken så ni kanske kan kolla och säga om det ska vara så som spaken ser ut.
Självklart ska den ju vara krökt i längsled, men i sidoled?
Länk -för bild på spaken.

=============================
Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Original bussningen är av något som liknar bakelit... Har glömt måtten sen jag gjorde min, men du kan väl mäta på den befintliga? Tror hålet ska vara 10mm. Jag hade inte gjort bussningen i rostfritt, det är inget bra glidlager-material. Använd brons eller mässing istället. Lycka till!

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
ant
ok.
jag har mätit bussningen och får fram att den är 10.02mm i hålet. antar att den ska vara 10.00 +/-0.01 eller nåt sånt, det är väl slitage sedan tidigare användning som tagit ut sin rätt på nuvarande bussning.
ska nog göra den nya bussningen i teflon eller nylon har jag kommit på. som du säger arne så är ju inte rostfritt så friktionfitt. brons/mässing känns så low-tech när man har tillgång till finare material.. =)
men största anldeningen till att man använder brons/mässing eller bakelit i glidlager är för att just glidlagret ska slitas ut först, annars blir byte av slitdelar dyrt. tror inte att jag hade märkt så stor skillnad om jag hade använt mig av rostfritt stål i bussningen.

men krökningen på spaken? stämmer den överrens med de spakar ni har varit i kontakt med? det kanske inte syns så bra på bilden? iofs är det väl inte värre än att jag plockar ur den spaken som sitter i nu och kollar på den, men jag tänkte att någon kanske vet hur det ska se ut?

Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Jag har erfarenheten att nylon slits snabbare än brons. Försök få tag på sintrat oljebrons, det är allra bäst. Nylon och teflon tål lägra yttryck innan det börjar "flyta", sen har det ju fördelen att det inte behöver smörjas.
Krökningen ser lite konstig ut, vilken modell kommer spaken ifrån? Kanske förra ägaren hade korta armar???

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
ant
spaken som ska modifieras kommer från en 325, årsmodell vet jag inte.
angående materialval så ska jag se vad som finns på jobbet imorgon..

angående utformningen på spaken så tycker jag att den enbart borde vara krökt i längsled och inte i sidled. vad tycks om det? är det så så kan jag ju när jag svetsar ihop spaken igen "vrida" på undre delen och på så sätt få det att sitta "rakt".
nån som vet?

Länk
ant
nån som vet?

Länk
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Hej...

Den ser lite skumt böjd ut...
Bussningen ska nog vara 10mm som du säger... (13 på utsidan)...

Du kan ju kolla på min sida (Länk och jämföra med min spak... Växelspak då...

//Peter
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Spaken skall inte vara "vriden" som den är på din bil, däremot så är "böjningen" korrekt..
ant
nu är bussningen klar. jag gjorde den i lagerbrons. jag gjorde även om manteln till bussningen. grövre mantel med mindre bussning så det blir mer gods att svetsa i. allting ska tig-svetsas nästa vecka.
jag har lagt lite bilder på min hemsida temporärt.
mer bilder kommer senare.

hugabuga: vad enkelt du har gjort det... =) det lär ju ha tagit en kvart för dig att bygga om spaken..

Länk
ant
glömde länk till bilderna.
iofs samma som mitt första inläggi denna tråd men vi tar den igen.
Länk

Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Ser mycket bra ut!!
Kommer inte att glappa på ett tag... Hoppas resten av länkaget är i bra skick.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Ja det tog inte så lång tid...
Fast jag fattade inte att det var en plastbussning för det var så smutsigt. Men om du gjorde godset tjockare hur fick du igenom spaken genom plastlagret som sitter mot själva kulan?

//Peter
ant
jag har gjort så här. yttermåtten är densamma som orginal. men hålet för bussning är mindre. givetvis har jag anpassat bussningen för detta. jag gjorde bussningen 14.52mm utvändigt (0.02mm i krymppassning). sjäva yttermåttet är fortfarande 19.95mm. alltså får jag mer gods än vad orginal mantel har. det kanske syns dåligt på bilderna då orginal biten inte ligger bredvid.
en ny bild finns här Länk
hoppas jag har förklarat rätt nu. =)

Länk
bmweee
Hugabuga---> du har mail.
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Måste bara posta en bild på min jäääätte-förlängda spak....35mm
Länk

Blev lite väl bra, 1cm mellan tex. 3:an & 4:an hehe... +att det tog i svängningsdämparen på kardanen.
Ändrade till 20mm förlängning sen.
Gjorde precis som "ant" svarvade en ny mantel.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
ant
bmwdriver: hehe den var inte dåligt lång..
men som dom brukar säga.. don efter person.. =)
hur långa slag fick du med 20mm mellan kula och mantel?

Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Kanske 4cm...

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
Hejsan. Ni som kan det här med shorshift, hjälp mig oxå lite med mina frågor. Länk ---> Länk

mvh/ Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.