AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.089

E30 bästa BMW´n?

viobebe
Har haft en del BMW bilar men E30 är nog den bästa BMW`n som producerats.Nu kommer många ta illa vid sig,och det är sant alla har olika smak och tycke men BMW gör nog inte en likadan bil igen,de är helt enkelt fel ute med den nya imagen de nu har.Körde en polarens 325:a idag och fick abstinnens besvär direkt.Saknar verkligen den unika körglädje som den här modellen besitter.Trots 15 år gammal bil får man direkt smajlet i fejset när man kör.Tycker ej att nyare BMW ger samma känsla som de här gamla körmaskinerna.Nej nu måste jag handla en fort som f**.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Janne T: Åja inte var väl BMW ensamma om att göra körglada bilar? Ferrari, Alfa Romeo, Porsche, Maserati och så vidare står ju även de för körglädje och har så alltid gjort. Däremot kanske man skulle kunna påstå att BMW var först med att bygga in körglädje i "vardagsbilar", inte bara sportbilar.

Det jag tycker är mest synd med många nya BMW, är att motorljudet är FÖR dämpat, man vill ju höra sången, åtminstone vid acceleration. Vid körning i jämn fart under lång tid får det dock gärna vara tyst. Nu finns det ju sportavgassystem som kan tillföra detta, men jag anser det ändå vara lite synd att en vacker motorsång inte längre ingår i begreppet körglädje.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
hehehe, mina inlägg kom visst före dina, pga att serverns klocka slog över till vintertid. Mitt första inlägg (och detta) ska altså egentligen stå UNDER Jannes första!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rätt av dig att påminna om varför BMW haft dessa framgångar som dem har haft...Körglädjen får dem inte "fippla" bort på något vis...Tacka vet jag sexcylindrig motor och så låg vikt som bara möjligt.
Ljudet o känslan i dessa motorer gör att man blir lyrisk :)
Men nu är det oxå så att marknadskrafterna ser till att så många BMW som möjligt blir sålda,det gör att en del BMW blir lite trista o "alldagliga" i sitt utförande.
Nåväl...BMW har alltid varit främst inom körglädje och alla andra försöker komma "ifatt"...Man behöver inte titta speciellt långt för att inse vartåt hela bilindustrin drar>>>Jo,att det ska vara kul att köra bil...Vi alla inser att BMW var först med detta koncept.

Mvh Janne.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Måste hålla med om att E30 är en riktigt rolig bil att köra, särskilt en med sexa under huven. Dock så har jag inte provat att köra någon M3E30 än och det grämer mig lite. Skulle vilja prova på den väghållningen som det sägs ska vara mycket bra orginal.

Säger samma er övriga att känslan försvinner när man kör en "tyst" bil. Vill att det ska höras från motorn att den arbetar, dock inte så att avgassystemet överröstar allt i sin väg!

Det är gött när det bara drar iväg mer när turbon laddar för fullt!=)
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Måste även tillägga att en E28, helst då en M535 som jag har ägt så åker men mycket trevligt i en sådan också. Även fast min var lite special så tyckte jag om den väldigt mycket.

Jag upphör aldrig att förvånas efter varje gång som jag har varit med far i hans M535-87 som har passerat lite över 8000 mil nu! Sikken bil. Det gör att jag saknar min E28 ju=(

Det är gött när det bara drar iväg mer när turbon laddar för fullt!=)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En regel som funkar i många fall... Äldre modellserie = mer körglädje (känsla).

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
E(
47
E(30)rik
325i -89
325 -89 touring
Jag köpte min första BMW i somras. Naturligtvis blev det en 325:a -89 för den har så rått utseende. Speciellt med en 60/40 sänkning. Jag hade tänkt ha den i ca ett år och sen köpa en lite nyare bil tex en e46. Men nu har jag tänkt om, denna gamla 325:a är ju det roligaste jag kört. Men man blir ju äldre och då kanske man inte vill fara runt och ha ställ i varje kurva. Då blir det nog en e46, eller kanske en e39, eller en ....

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En god regel är att använder man bilen som en pendlarmaskin så är nog en tyst och lätthanterligbil mycket önskvärd som dessutom drar lite bensin vid rask motorvägsfart, dvs en nyare BMW står kanske högre på listan.

Men om man vill verkligen njuta och köra lite inspirerd körning "lite då och då" så vågar jag påstå
att ju äldre desto bättre, men kör man en allt för gammal goding t.ex 3.0csi, 2002tii så vill man kanske inte pressa den för hårt om den råkar vara i ett klammerfritt skick, så en E30 är nog en perfekt kombination om man vill njuta av bilen, motorn, körkänslan samtidigt som man vågar utnyttja bilen till fullo och köra av sig..vilket jag antar att de flesta
här känner att de bara måste få göra ibland.

Jag måste tillägga att jag har inte kört alla BMW modeller, men 323E21 är en ren njutning att bara sätta sig i och starta upp..känns bara så satans kompakt och läcker som verkligen förmedlar känslan upp i ratten och ut i fingrarna...nu har jag smärre problem med min i form av litet grenrörsläckage..något som ligger imot så det slammar inifrån trumman, men det räcker att ratta runt lite och köra ett 10tal meter för att
kunna njuta.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

nofx16>>Jag menade främst dem mera "alldagliga" vagnarna som försöker komma ifatt(som du oxå skriver),typ Saab,Volvo,Audi + "alla" japaner osv,sen har naturligtvis Alfa en hel del spännande/körglada bilar både nu o kanske främst förr..+ otaliga renodlade sportbilar från div tillverkare som du oxå skriver :)

Mvh Janne.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag kan inte mer än hålla med. Det var nog den största anledningen till att jag sålde min 325 E36 och köpte E30 igen.
Perkka
En kompis hade en 323 E30, & den va väldigt rolig att köra.. Körde ifrån ett antal nyare bilar med den.

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
John Carlsson
Instämmer precis, är inne på min andra 325:a av E30 kaross. Den förra ägde jag i 5 år innan rosten hade gjort sitt. Den "nya" är dock fräsch. Som jag sade till en kollega på jobbet att varje gång jag vrider om nyckeln så blir jag glad, det är bilkörning för mig.

Det tragiska i sagan är att jag med två barn nog blir tvungen att byta ut pärlan mot en kombi. Hoppas att jag skall kunna övertyga flickvännen att det blir en BMW.

JohnC
Baserat på erfarenheter av en E30 318iS-88 kan jag hålla med om att E30-modellen är körglad. Och det var väl allt som var bra med den modellen? E30 är extremt trång i baksätet, är farlig att krocka i (även med dåtidens mått), dyr och bullrig. Men, visst, den är körglad.
Ehm, jag har kört en hel del med polarens E30, en 323i -83 med 12000 mil på mätaren. Visst är den superkul att köra, men man förväntar sig nästan att den ska vara det.
E28 är askul, min 518 får mig att börja le på vägen till där den är parkerad och jag ser varenda dag fram emot resan till högskolan (3 km, men med lite omväg kan det emellanåt bli en mil)

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Just nu står min ytterst trevliga e30cab nyrecondad i ett garage och väntar på varmare tider, ojojoj så jag längtar..
Jag köpte denna i sommras och den var värd var enda krona,
underbar att färdas i.
mackan325
325i cab 1987 + 323i 1987 med en ägare 13500 mil i min vårdnad (svärmors...) ASWD i bägge fallen!
Som nofx16 skriver så är det ju inte bara BMW som har fin körglädje..
Ägde en OPEL kadett GTE -84 förut.. Det var som å köra en gocart.. saknar den lite :)

Sorry för svordommarna :)

/Jimmy
Länk
Länk
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Har kört en del bmw bilar bla M3 3.0, M5 3.8 men ingen av dessa har (enligt min högst personliga åsikt) samma körglädje som min nuvarande bil... M3 E30.

Visst så är väl 3.8:an en oerhört bra bil att åka med... lasta in hela familjen eller varför inte supagänget ---> sätt farthållaren på 250 km/h och man åker som en kung!!!

Men den riktiga "gokart"-känlsan får man inte i en så stor bil... tycker jag!

Ha det goo!

"It´s nice to be important but it´s more important to be nice..." - Scooter!
µ_bmw_µ
Min förstabil blev lite oväntat en BMW E30, hade tidigare knappt haft den modellserien i tankarna men på grund av priset och att ett par av mina kompisar redan skaffat sig sådana så föll jag för den.

Med tiden har jag dock lärt mig uppskatta den mer och mer och vill nu inte byta den mot någon annan bil(möjligen en rostfri 325, M3 eller 318is 16v) i motsvarande pris och åldersklass.

Körmässigt har jag knappa erfarenheter, då jag endast förde bilen hem från säljaren och tog några varv i skogen på hemmaplan. Står sedan dess uppallad för en mindre renovering/trimning som förhoppningsvis är klar till våren.

Allt övrigt, designmässigt som ren känsla är toppen, tummen upp för denna bil =) Superklasse

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
viobebe
Håller med M3 E30 fullständigt,det finns ingen körglädje som kan knäcka M3 E30,den bilen är enligt min åsikt den bästa BMW byggt,tyvärr så lurar man sig själv varje gång när man har köpt en annan BMW,man tror att det är samma körglädje som M3 E30.Men E30 förhuvudtaget är en lyckad bil.Så M3 E30 jag förstår att du har en Starlet som andra bil,M3 E30 är en av världens bästa bilar så vad man än köper så finns det inte en bil som är roligare....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.