AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.162

en fråga angående spindelled (E36)

-RW-
Idag ficka jag slita ihjäl mig nästan för att få ut spindelled j**eln (höger fram), men efter 5 timmars slit fick jag ut den. Jag visste inte att den ska tas ut med tryck eller nåt liknande. Eftersom jag har tidigare bytt spindelled på min 535;a så trodde jag att 320; skulle vara lika lätt (enda skillnaden var att 535;an var en hel länkarm med "mojset" på). E36,ans såg ut och vara hur lätt som helst och byta, men jag hade FEL.

Har nån kunnat få ut den med mindre besvär, isf är jag tacksam för alla tips

Jo
131
Johan325
325 e36 coupé - 92
Jag bytte på min 325:a i fredags kväll. Det gick på ca 1 1/2 timme men då hade jag tillgång till en hydralisk press. Jag är ganska imponerad av att du fick ut den utan en press
-RW-
Tackar, snacka om att jag fick slita....,Jag fick banka på där bulten är(efter att jag la pall under själva länkarmen så den blev stadigt och värmde den värme pistol ett bra tag) då fick jag ut bulten och, men skalet "metallen runt satt ju kvar":( då var det bara banka på sk*ten igen, tillslut ramla den. sen var det "bara" och få dit den nya.....JAG GÖR INTE OM DET IGEN.

Till den andra har jag funderat på att ta ut hela länkarmen och ta den till nån verkstad och pressa ut det där:)

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bytte hela länkarmen på E30:n igår... Inte helt lätt utan press det heller....men det gick!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
-RW-
men är det samma konstruktion på E30 som E36?

MVH
Running Wild
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som Johan säger, klart imponerande att du fick ut den utan press! Kräver ju x antal ton tryck för att kunna trycka ur leden :)
-RW-
men det tog 5 timmar också! bara få ut skalet.

MVH
Running Wild
Länk
JonasB
Bytte spindellederna på min 320 E36 på auktoriserad BMW-verkstad i Umeå. Pris för båda sidor 1 100 kronor inklusive material. (Fick först ett pris på 650 kr per sida, så det blev en glad överraskning när jag skulle betala)
Det är inte alltid lönsamt att jobba själv om man värderar sin dyrbara tid.
-RW-
En Vanlig felsökning i Karlstad går på 700:-, vill inte ens tänka hur mycket byten av spinelled skulle gå på. (gissar på 4000:-inkl material). En annan gång lämnade jag in 535;an för tjustering av ventiler det gick på 600:- Autowåx dyrast i Sverige.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.