|
|
|
|---|---|
| Någon som vet om det skiljer på olika årsmodeller, vilka delar den består av och hur den sitter fast i slutväxeln? | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Om det skiljer mellan årsmodeller vet jag inte. På utgående axel ur växellådan sitter en gummiskiva (hardyskiva) som är fäst med tre bultar och sedan med tre bultar i främre delen av kardanen. Kardanen är delbar i två delar i närheten av stödlagret mitt på, men undvik att dela den, p.g.a. balanseringen. Man kan få vibrationer, men måste du dela så se till att märka upp vid splinesen så att det går att sätta ihop rätt igen. Längst bak mot klumpen sitter det fyra bultar i yoken på ingående pinjongaxeln. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| är du säker på fastsättningen i bak och vet du om själva fästet för stödlagret är svetsat eller bultat i bilen? | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Det ska om jag mins rätt vara fyra stycken 14mm bultar mot yoken. Stödlagret är bultat i karossen med två stycken 13mm muttrar. När du tar ner karadanen får du lossa den stora muttern som sitter mitt på, strax bakom stödlagret. Då kan du skjuta ihop det två delarna lite, annars går det inte att få ut främre delen ur hardyskivan. När man sätter tillbaka stödlagerhållaren mot karossen skall man "förspänna" ca: 2mm framåt i bilens riktning. Sist spänner du den stora muttern igen. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| ...anledningen till min fråga är nämligen att jag fick kardanbrott på bilen igår. Resultatet blev att det enda som finns kvar är ca 1 dm av kardanen efter främre fästet, fästet för stödlagret är bortslitet och i klumpen finns bara ett hål där ingående axel ska gå in. Ingående pinjongaxeln verkar alltså tydligen vara borta, nån aning om man kan byta ut den? eller är man tvungen att byta slutväxeln? | |
Be 726 523iT LCI -07
Du åker nog på en diffklump. Pinjongen är en hel del med drev,axel med lagerläge och splines, så troligtvis har den gått av. Allt går givetvis att laga men pinjong och kronhjul är alltid tillverkade i par så då får du byta bägge, och det krävs lite kunskap och helst specialverktyg för att byta. Stödlagerfästet i karossen går nog att fixa, det är bara två skåror som håller bultskallarna. Jag har aldrig hört talas om ett kardenbrott på en BMW, vad hände? Släppte stödlagerhållaren och kardanen tog i gatan (ljuddämparen sitter väl ivägen), eller kanske skar pinjonglagret (men bakaxelbalken borde förhindrat kardanen att lossna. Jag fattar noll!!!! Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
...fattar heller inte hur det gick till. Hade precis petat i trean när det small till i golvet på bilen så att jag nästan lättatde ur stolen och eftersom jag satt i en 518 så kunde jag ju utesluta att det var en turbospark så jag stannade till för att undersöka vad som hänt. Upptäcte något som jag trodde var en bit av avgssystemet som pekade neråt alldeles bakom växellådan och antog att det var avgassystemet som gått av och slagit upp i golvet. Hakade av den bakre dämparen och den bit av avgassystemet som fanns kvar och satte mig i bilen för att fortsätta hemåt. Startade bilen, petade i ettan, släppte upp kopplingen och gasade...och insåg att det inte hände någonting. Iof så händer det ju inte så mycket när man gasar med en 518 men här insåg jag att det hände t.o.m mindre än normalt. Ut igen och fram med ficklampan. Såg då att det jag trodde var en bit av avgassystemet istället var en decimeterlång tilltrasad bit av kardanen som satt fast i fästet vid växellådan. Sa saker som jag inte kan skriva här och konstaterade även att allt vad kardan heter var borta från brottet och bakåt, av fästet för stödlagret återstod bara några förvridna plåtbitar och även ett bromsrör under bilen var avslaget. Bogserade bilen till en kompis, men ska hämta hem den och försöka få in den i nåt av garagen här hemma för undersökning. Ville bara få lite tips om hur det ska se ut under där, vad som fattas och om det är någon ide´ att ge sig på att laga den... |
|
Be 726 523iT LCI -07
Det var ett riktigt ras! Men allt går nog att laga. Skaffa en kardan och klump på en skrot borde inte kosta skjortan. Min teori: Troligtvis så har ditt stödlager skurit och vridit sönder hållaren så att kardanen har släppt och vridit sönder röret. Sedan har den nog ramlat ner i gatan och brutits av. Har du tur så sitter pinjongen kvar, det är svårt att se ända in i klumpen eftersom den sitter nästan inne i bakaxelbalken. Skriv gärna hur det fortskrider. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| ..ok..lovar att fortsättning följer...fast just nu har jag lite andra projekt som ska klaras av först så det tar nog någon månad innan jag får tid att börja med den. Ska iaf börja samla prylar redan nu.... | |
| ...glömde ju tacka för hjälpen ju... | |
|
Greger, ta kontakt med mig innan du börjar, jag kan ev ha en gammal 518 till övers (ska bara ha vxl-låda & tanken ur den...) _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
...någon som vet om det skiljer på kardan mellan 518/528?..man/aut??... --->Bjernler...intresserad av att sälja hela bilen?..maila mig isåfall |
|
Be 726 523iT LCI -07
Greger, det skiljer i längd på växellådorna mellan 518 och 528, så alltså även på kardanen. Även utgående axelns infästning är större på 528:an. Manuella lådor alltså, automater vet jag inget om. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| ok..anade att det var något sånt...har hittat kardan + slutväxel nu..ska hämta dem imorgon... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.