AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.142

kamkedjan på 525tds

jag ska lyfta toppen på min bil, så jag undrar hur man gör med kedjan?

är det bara att plocka av?
finns det markeringar så man får ihop det sen, eller måste man märka upp?

jag ska plocka isär hela motorn, och den är urplockad ur bilen..

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
ingen som kan skriva nått givande?

saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Jag ritsade på drev å kam, sen tog jag loss spännare, lossade drev från kam men såg till att jag inte kuggade ur drevet. Vidare satte jag dödsstraff på mig själv att inte röra bränslepumpen (på vars drev båda kedjorna hängde med sina drev i rätt kugg fästa med buntband).
Sen var det bara att göra i omvänd ordning tillbaka.

Anledningen till att jag var tvungen att lyfta toppen var att tre vevstakar gått varm och var tvungna att planas/hornas.
men finns det inga markeringar på dreven, så man kan få ihop det lite lätt och smidigt, typ märka upp och sen räkna antal länkar på kedjan eller nått i den stilen..

hur är det på dessa motorer, går ventilerna så långt ner att dom kan krocka med kolvarna? kan vara bra att veta så man inte kröker dom bara när man mekar med det.

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Länk

prova den här länken, det är i range rover-tappning, men det är ju en bimmermaskin i grund och botten.
där stod mycket bra, men jag hittar inte så mycket om kamkedjan.

vill ju helst veta att jag får ihop det igen innan jag börjar skruva isär det, det kanske man ser när man håller på visserligen.

saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Annars kandu införskaffa ett kaminställningsverktyg, hittade nån i amerika som säljer men kommer inte ihåg var. Det var inte så dyrt $50 tror jag.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Tjena. Jag prövade länken som KL la ut. Men jag kommer endast till förstasidan och sedan blir det endast vitt när jag klickar på nåt. Är det jag som är dumm eller?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
prova ladda ner filerna, det funkade bättre för mig

ingen som har en grundläggande beskrivning på hur man märker upp det för att inte riskera att inte få ihop det igen??

Tacka vet jag kamrem, tar 3 minuer att byta

Länk
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Lite ritsande samt sunt förnuft räcker.
Jag lovar!
kan du ta en exakt beskrivning på hur du menade?

ritsa av kammen med? räcker det inte på kamdrevet? alltså om man ritsar av alla 3 dreven så kan man ju inte få det fel sen, eller?

Länk
wolf
Som sb säger funkar kanon vad mer vill du veta
går det att sätta dom 3 dreven fel? eller är det spår i axlarna så dom inte kan komma fel.

isåfall är det ju bara att märka på dreven, så man har dom på samma ställa när man sätter dit kedjorna igen..

Länk
Be
94
Berg80
328i Touring-97
Tjena Danne, ledsen att det tagit tid men jag har lagt alla papper på beskrivningen på lådan idag (skäms över dröjsmålet)

Berg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.