|
|
|
|---|---|
|
Jag var på ett företag som heter MTE i stockholm för att mäta upp effekt/vridmoment i motorn. Dom har samma utrustning som rototest så den är väldigt exakt. De siffror vi fick fram var som följer: hastighetsmätaren visade 8-9 km/h fel vid alla hastigheter. Toppfart 239 km/h max effekt 240hk vid 4400rpm där den planade ut upp mot 6000rpm (borde motsvara orginal då det är dags för ventiljustering och ev kamkedjebyte) max vrid låg på 420Nm vid runt 3000rpm. En kul grej var att den hade ca 130hk vid 1000rpm. Maskinen bromsade efter uppgifter om luftmotstånd rullmotstånd m.m. Slog även upp omkretsen på hjulen med kompensering av den lilla platta ytan som blir mot vägbanan. Dom var väldigt professionella och gav ett mycket seriöst intryck. Dom sa också att BMW:s motorer generellt gav angiven effekt eller mer om dom inte var chippade då de t.o.m kunde ge mindre. | |
E23 |
Går själv i tankar på att byta kamkedjebyte, men på verkstaden sade det att man vanligen aldrig behövde byta på denna motor. Vid vilka miltal skulle du rekomendera byte ?, min gar gått ca 16000 mil Aldrig över 2000 rpm !!! |
| Jag vet inte om man behöver byta, men den borde ju bli utsträckt med åren. Min bil har gått 22000mil och det kanske borde vara dags att byta den samt kedjesträckare, men jag vet inte. Dock ventiljustering gör ju en hel del för karaktären på motorn. | |
|
Mange745, mycket intressant...hur långt har bilen gått? verkar ju ge svar på att antingen så håller BMWs motorer en ruskigt bra kvalitet vad det gäller verkningsgrad eller så har de klart högre effekt när det levereras. Vad kostar en sådan mätning??? |
|
|
Den har gått 22000 mil. Mätningen kostade 1000:-. Jag har inte fått hem mätprotokollen så siffrorna kanske justeras lite. Dock så räknade vi på 10% effektförlust i transmission, men det borde vara mer då det är automatlåda. Han sa att BMW:s motorer var av mycket bra kvalite och som sagt nästan alltid gav angiven effekt eller mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.