|
|
|
|---|---|
|
Har sett nu på på senare tid att avgaserna går att se.. det kunde jag inte i somras, då jag köpte bilen. Sen läste jag lite häromkring på forumet och blev en aning fundersam bara.. är det nåt fel på den då? Man ser dom inte då motorn är varm sen.. kanske normalt nu när det är lite kyligare ute, och motorn är alldeles kall. Tror inte det är nåt krux för motorn går bra i övrigt. --------------------- .. vassast på ön.. ;) - Länk | |
|
Det är nog kondens.. likadant på min.. Länk Geee mig hardtop !! |
|
|
Att man ser avgaserna när det är kallt ute och motorn är kall är ju fullt normalt. Titta bara på alla andra bilar som åker runt på stan. /Anders |
|
| Att avgasserna syns när det är lite kallare ute beror på att varmluft möter den kalla luften ute. Kondensen i avgasystemet börjar också att förångas. | |
|
Det bildas ca en liter vatten för varje liter förbrännd bensin i motorns förbränningsprocess. Vattnet följer med i avgaserna och kondenseras sedan när det är kallt ute = vit rök. Det är helt naturligt! Om den vita röken däremot är kvar även efter det att motorn och avgassystemet har blivit ordentligt varm kan det vara ett internt vattenläckage i motorn = håll koll på kylarvätskenivån och färgen på olja samt kylarvätskan. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.