|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag har ett lite problem med min ekonomi mätare... Den är helt död! Jag har bytt SI batterierna men det hjälpte inte?! Om jag plockar ut säkringen till stereon och sedan sätter i den igen så åker mätarn upp och sen ner en gång! OBS utan att tändningen är på! Så min slutsats är att själva motorn till mätaren inte är trasig. Jag har sökt på andra inlägg och sett att det kan va en givare på bakaxeln som strular men hastighetsmätarn funkar perfekt.... Vad kan vara felet? ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk | |
|
ingen? ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
|
Det finns 7.455 st andvändare på detta forumet.. Men ingen har den blekasteaning.... Om vad det kan vara för problem..... Nähä då får jag väll byta bil då... Det är säkert ända sättet att få ekonomimätare :( ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
| Fungerar varvräknaren då? | |
|
Japp efter att jag bytte SI Batterierna men Ekonomi mätaren är fortfarande död? ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
| kan vara nån givare/mätare i motorn som inte fungerar...är inte 100 vart den sitter,borde vara nåt där eftersom du kollat på kretskortet.... | |
|
Ja precis vad jag tänkte också men frågan är var det sitter :( ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
-RW- |
titta här, det kanske kan hjälpa Länk MVH Running Wild ---------------------------- Länk |
|
Tack men jag har inga kodensatorer utan Batterier istället och dom har jag bytt... ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
| Har kollat på ett "elschema" nu,givaren sitter i mellan varv & hastighets givarna....va de till nå mer hjälp? | |
|
Är den inte kopplad till vacum? som en econometer? Ska kolla i heynes imorgon! RWD? Ja tack! |
|
| Jag kollade i haynes nyss på dom el-scheman som finns längst bak,men ja kanske kollade fel,är inte så hemma på el-scheman....men ja vet att de sitter nån givare för mätaren i motorn...! | |
|
schysst att ni hjälper mig grabbar men mellan varv & hastighets givarna vad sitter dom då? :( ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
|
hallå? ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
| tror den sitter vid den 20-stifts diagnostikkontakten om ja inte är helt ute å cyklar...tror de e på senare modeller,va e de för modell du har problem med? | |
|
E30-89 ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
|
? ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
| Kan inte förklara exakt var den ligger eftersom ja inte är 100% säker själv,elektronik är min svaga del på bilen...finns de ingen annan här inne som kan veta??? | |
|
Läste nånstans att gemensam jordanslutning samt spänningsregulatorer (12 till 9V resp 12 till 5V) är vanliga fel på kombiinstrumentets kretskort, lödfel mao. Kan ge diverse fel på bl.a ekonomimätaren och andra instrument. Det är ingen simpel vacuumgivare eller annan givare här, den mäter verkligen insprutad mängd bränsle via information från motorstyrningen. FP |
|
|
Men hur ska jag lösa det hela.... ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
|
Vad jag vet styrs ekonomimäterens utslag direkt från Motronicboxen. Det sitter en kontakt i närheten av boxen med 3 sladdar. Två av dem styr larmet och varvräknare och den tredje ekonomimätaren. Jag refererar nu till 535-86. Kanske kan det vara något tjall på anslutningen vid kontakten eller någon annan stans på vägen. Mvh Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.