AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
981

Rök...

Ca
17
Caaaaan
316i -89
Efter att motorn på min 323i -86 varit igång i någon minut, kommer det vit tjock rök ur avgasröret (det ryker bara en liten stund).. Jag har för mig att om det är blå rök så är det vatten i oljan, men hur är det med vit rök??
Har kollat oljestickan, oljan har rätt färg, men jag hittar ett par små små bubblor i oljan.. Är detta ett tecken på vatten??
Sen är det så här att MotorÖl på checkpanelen lyser så gott som konstant, Detta ska väl bara gälla nivån på oljan? Och den är ganska ok..
Nu är det så här att det är dags för oljefilter byte på min bil, kan det ha med detta å göra att det krånglar så?
Tacksam för svar..
/daniel
CJ
36
CJH
530ia -02
Tjena!

Vit rök = vattenånga...oftast brukar man hitta lite grå-vitt "klegg" på stickan också. Testa att öppna expansionkärlet med motorn, kolla efter bubblor. Ser du bubblor så har du nog en topprenovering på halsen i värsta fall :(
Eftersom du bara ser vit rök en kort stund kan det i.o.f.s vara någonting annat som strular...vad vet jag...

// CJH
Ca
17
Caaaaan
316i -89
Hittar inget klegg på stickan.. Hittar däremot bubblor i expansionskärlet, men dessa är mycket små och obetydliga, lite bubblor bildas ju alltid när vatten rör sig.. Och efter att motorn varit igång i några minuter så syns inte en tillstymmelse till rök..
Så nu har jag nästan uteslutit toppen. Mina största misstankar riktar sig just nu mot att det är fukt i avgassystemet.. Kan detta vara orsaken till röken?

Mvh
/daniel
ch
212
chris
330 coupé -02
Håller med CJH, fukt i avgas systemet orsakar knappast någon vit rök. vit rök ¨måste snarare ha med lite "förbränning" av vatten.
Vet ej om ett komp. prov kan spåra eventuella fel.
Du nämnde att det bubblade lite i expansionskärlet.
Det tyder på topplockspackning då vattnet i expansionskärlet inte circulerar lika mycket som befintligt kylvatten.
Att hitta olja i vattnet eller "klägg" på stickan tyder på ett större fel på topp.packningen.
I ditt fall verkar den bara vara "lite" sönder.
Kanske kan man mäta trycket i expansionskärlet för att på så sätt se om lite kompression smiter in i kylkanalerna.
MVH Christian
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kan mycket väl vara kondens i avgassystemet...speciellt om bilen står utomhus på nätterna. Fast då ska det ju bara röka om den typ stått en längre tid när du startar den. Kan ju oxå vara ett litet läckage i toppackningen som gör att när du stänger av bilen så trycker övertrycket i kylsystemet in lite vatten i cylindrarna som sedan trycks ut i avgassystemet när du startar bilen. Men då borde du ju så småningom märka att kylvätskenivån minskar.
Angående bubblorna i expansionskärlet, kan oxå vara normalt att det bildas lite bubblor i kylsystemet när kylvätskan börjar cirkulera....annars är det enkelt att åka till en verkstad....de har en liten vakumpump med vätska i som man trycker fast i öppningen i expansionskärlet. Sen pumpar man ca 2 min....och om vätskan ändrar färg så finns det avgaser i kylvätskan = läckage . Testet görs på 5 min....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.