|
|
|
|---|---|
frågvis |
hej! har en bil som är lackförseglad....försörs förseglingen om man sprutaravfettning påden? räcker det kanske med bilshampo? vilket bilshampoo är det bästa tycker ni? Finns svampar med shampo i men det är kanske inget vidare kvalisort på det ? hej hopp |
|
Det beror på vilken typ av lackförsegling du har. Är den vaxbaserad tål den inte avfettning lika bra som kanske en del andra. Jag tvättar med avfettning och högtryck alt svampar efteråt beroende på hur smutsig bilen är. Hör efter med dom som gjorde förseglingen om skötselråd. JAg använder shampoo utan vax(OK; BMW eller Meguiars) då det inte behövs med det typ av lackskydd som sitter på. Se tex gör det själv till vänster, stor tvätt för tips. Svampar med shampoo i är ingen höjdare nej dessutom är de dyra. en bra förrengöring av lacken resulterar att svampen knappt blir smutsig och då underviker man repor i största möjliga mån. Sten och grus mm i svampen är det som repar mest, näst automattvätt:) Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sten och grus i en handsvamp ger betydligt djupare och besvärligare repor att ta bort än en automattvätt. MVH Hasso Länk |
sebbe_bmw |
Om bilen inte är lackförseglad och enbart behandlad med ett vanligt vax, när man avfettar bilen då försvinner allt vaxskydd då? Sebbe |
|
Det försvinner gradvis med en microemuslion och mycket kvickare med en petroleumbaserad avfettning. Jag kör med lågkoncentrerad biomicro de gånger jag tvättar själv samt petroleumbaserad ngn gång per månad för att lösa asfaltsprickar runt hjulhus, baklucka, fälgar och innerskärmar. Asken Som tycker sebbe ska ta en långhelg hos sthlmsbilvård:D |
|
-RW- |
Wash n´go:) |
sebbe_bmw |
Tackar! Jo det var så jag trodde det var...Man skall inte lyssna på folk utanför BMWPower för de ställer bara till det!! Sebbe som tycker att hans 540 och X5 skall få en helg i Sthml! |
|
Hej! Turtle supertvätt är bra att tvätta med på vintern, tycker jag. Frågan är bara om det löser upp vaxet som redan ligger på bilen, nån som vet? MVH Mathias |
|
|
Supertvätten innehåller en hel del lacknafta! Det löser upp vaxet, sedan får man ett tunnare lager genom tvättmedlet. Jag tyrcker att glansen försvinner otroligt fort när man tvättar med det tvättmedlet. Jag har börjat använda bilshampoo utan vax i (sonax eller OK/Q8). Det kräver iofs att du har en välvaxad bil redan innan. Mvh |
|
|
Tack för svaret!Blir ingen mer supertvätt alltså... Håller med dig om att sonax är kanon. Ha det bra! MVH Mathias |
|
| Kan varmt rekomendera BMW:s egna shampo. Blir mycket bra och lacken "glänser" fint. Prisvärt också, ca 50kr för 1liter, och den litern räcker ett tag. | |
Tigerr |
sebbe_bmw -- Din maskinpark är helt klart imponerande! BMW X5 4.4iAS -02 BMW 540iAM -02 Vinterförvarad tillsvidare BMW K1200RS -01 Vinterförvarad Tillfällig bil: BMW M5 -01 Och du, om du fortfarande vill att din X5 ska få en helg i Sthlm så anmäler jag mej som förare - helt utan ersättning!! ;) Tigerr |
sebbe_bmw |
Tigerr: Jo det är det många som säger... 540:n ägs privat av mig likså motorcykeln... X5:an har jag köpt in på firman som tjänstebil... M5 äger jag inte! Den "lånar" jag tillsvidare! Så nu vet alla det!!!=) Sebbe |
sebbe_bmw |
Glömde en sak, självklart skall du få köra riktig bil=) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.