AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.104

Varför har vissa fördomar mot bilar som körts/Körs av Ungdomar?

Sida 3 av 4
Finns det ungdomar över 22 ????
>Copy: DU ÄR GAMMAL......

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
MMmmm; Ungdomar sköter säkert sina bilar väldigt bra. När och om de har stålar. Tyvärr är det så tråkigt att de flesta börjar köra lugnare när de blir äldre. Dels så får du insikt om dina begränsningar. Jag visste och kunde ALLT när jag var runt 20. Det går över. Sedan är det ofta så att du har hunnit bygga upp och skaffa mer som du är rädd att förlora, barn t.ex. Man tar helt enkelt mer ansvar ju äldre man blir. Inte ssååå träkigt som det låter. En fördel är att man har mer stålar och kan köpa hur mycket godis man vill. Eller åka till New York en långhelg. :)

Copy, gammal gubbe som stretar emot så gott det går
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kilen, jag vet varför du bara kan tänka dej att köpa bil av damer över 40. De yngre skulle ju kunnat vara dina döttrar :D

Copy, med väldigt fina testvärden
Johan B: jag håller med i ditt resonemang att oljan slits ut snabbare i en motor med höga varv. Därför bör oljan bytas relativt ofta i en bil som körs på höga varvtal.

Hasso: När utfördes ditt vetenskapliga experiment? Vilken olja användes och sörjdes det för god kylning på motorerna?

Mr Skidmark: Höga Kolvhastigheter kan vara avgörande om motorn är effektstark och komponenterna i maskinen är underdimensionerade. Diskussionen ovan berör standarmotorer (320i). BMW har försett sina bilar med en varvtalsspärr vid ett sådant varvtal där det inte är lämpligt att varva mer. Jag har inte hört talats om att 320i återfinns tidigare på skroten på grund av utslitna motorer än till exempel 528 som har en högre utväxling. Är komponenterna i en motor dimensionerade för ett visst varvtalsområde samt klarar vridmomentet är det inga problem för motorn att snurra på höga varvtal.

-BeeMWe-
Och alla med BMW kör fortare än någon med Volvo... Denna diskussion har vi nog haft redan?

Det finns folk som kör fort och de som kör långsammare, hurvida de kör en Volvo eller BMW är inget "lagstiftat".
Samma sak med ungdomar, jag kör verkligen inte sönder min cab och jag har råd att serva den.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bjoerk:Via ett av våra svenska morortillverkares testlabaratorium som också testade sina fabriksbyggda rallymotorer.Har man befunnit sig i kretsen runt både svenska mästare och väldsmästare i rally, bla som servicemek. så får man reda på en massa intressant info under årens lopp.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Bjoerk!
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar,i det jag skrev står det klart och tydligt att vi åker med blueprintade motorer. Alltså enbart balanserade och viktade för att få minsta motstånd och vibrationer i motorerna. Vi får INTE göra något annat t ex byta ut material mot bättre o s v utan vi måste hålla oss till original, alltså motsvarande som i en original 320i.Det sitter övervarvningsskydd även i våra motorer.
Hasso! De e bra....stå på dig ;-)

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
tobias320: du kan inte dra alla BMWs raka sexor över en kam... båda mina bilar har sexor men det är oxå det enda som är lika med dom.

Din lilla sexa behöver högt varv för att kunna ge nåt, som du skriver att den rör på sej bra när man gasar på i 140...
jag lovar dej att min M535a sticker ifrån 320n lätt även fast jag ligger på 2500 varv... men sen e ju min motor nästan dubbelt så stor som din :)

så ta å prova lite olika bilar innan du uttalar dej om "BMWs raka sexa"...

/Jonas
Hasso: Du har fortfarande inte gett svar på mina frågor om testet Du refererat till. Vore intressant att ta del av dina erfarenheter.

Mr Skidmark: Vad är det ni gör då motorn "renoveras"? Plockas inte motorerna isär för att kontrollera och eventuellt byta delar som kan påverka driftsäkerheten inför kommande race?

1986 utförde SAAB automobil ett test/PR-jippo på talladegabanan i USA. Tre stycken SAAB 9000 T16 sträckkördes i 10 000 mil eller 20 dagar på fullgas. Den snabbaste bilen hade en snitthastighet på 213km/h. I de tidiga modellerna av SAAB:s turbobilar är maxhastighet synonymt med höga varvtal. Dessa turboförsedda vagnar klarade alltså 10 000 mil på fullgas utan att någon renovering krävdes. Detta test utfördes för sexton år sedan. Tekniken har gått framåt under dessa år. Idag har vi ännu bättre oljor. Det finns starkare material att använda. Dessutom kan motorer idag byggas med häpnadsväckande hög precision gällande toleranser och dylikt. Under en bils livstid kan ägaren kosta på sig att låta motorn jobba på höga varv om denne vill det. Resterande bil kommmer med största sannolikhet bli utsliten före motorn. Gällande SAAB 9000 T16 har jag för övrigt en svärfar vars SAAB rullade över 60 000 mil med originalmotorn. Alla oljebyten skötta exemplariskt och körd med tung gasfot.
Jag måste bara berätta om min en kompis som köpte en SAAB 900 -89 i år som gått 90000 km. Plasten satt kar på dörrarna baksättet och baget hade hade aldrig använst aldrig varvad över 3000, endast stadskörd...
När han körde hem den testade hur den gick gick den 80 km/h trean och var på väg att stana då han satte i fyran. Det säger väl lite om hur en bil som inte varvats ut mår.
Nu har han fått lite bättre liv i den efter många mils hårdkörning men den är fortfarande slö.

En motor skall varva "ut" minst en gång i veckan för att funka perfekt.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Har han köpt Kilens gamla Saab!!!
Skärpning nu barn -HASSO VET !!!!
Acceptera visdom o erfarenet som kommer med åren...

Jag hade en så'n expert hemma för ett tag sedan...
Alltså ingen riktig utan en wannabe...
han hade sålt sin 523 e 39 och jag frågade varför?
-Jo sa' han han hade varit på BMW och mätt cylinderslitaget och kommit fram till att han blivit lurad på mätarställningen, cylinderslitaget visade 5000 mil mer än mätaren.....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
-RW-
Azkikr// Klart att du kan ta en 320i av nyare årsmodell, du har 180/185 hk? Men du har inte en chans mot en 535i (E34) på 211 hk. eller en 325; av nyare åresmodell.

Men Tobias hade lätt tagit en 320, 323 (E30).

D.J.V.S är att du kan inte jämnföra en 3,5 liters motor med en 2,0.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Håller med, lägg ned den här fåniga debatten nu kids.
Hasso har löjligt rätt.
Du Kilen, han som sålde sin 523:a beroende på förmodat cylinderslitage, stackars kille...skaffa ett liv...
(jag vet vem)
Copy, numera en lågvarvare
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Bjoerk:
Byter vev-och ramlager,ev kolvbultar-kolvringar,slipar in ventiler,byter ventiltätningar mm.Som du säger även för att kolla andra saker som kammar mm.
Men som copy säger är det dax å lägga ner.
Ha en god kväll alla

Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För att avsluta så kan man ju undra hur detta slitaget mäts/märks? Rör det sig om att man måste motorenovera efter 50.000 mil istället för 60.000 om man varvar eller hur står det till?

För att ta en mer extrem motor än en 320 så kan man kolla på diverse långmilade m5or som rullat både 25 och 35.000 mil i "raskt" tempo utan några problem.

Min kompis hade en teori att man inte skulle resa sig för de "äldre" på spårvagnarna eftersom det utslaget på 40 år skulle innebära mer slitna leder :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
RW: det var inte min mening att säga att min bil är snabbare än tobias... ville bara förtydliga att dte är skillad på oliak sexor.. just beroende på hur stora dom e...

för övrigt kan jag säga att min E28 plockar lätt orginal 535 E34 och e36 325...
det gör den tom i orginal utförande med 204 hästar... inte 180-185 som du påstår!?
min bil har desutom trimkam... ca 210-220 hästar gissar ja på...

sen tar inte tobias min 323 heller... ca 170 kusar i den på under 1200 kilo... brum brum!

/Jonas
Det kvittar väl om jag inte kan köra ifrån dina bilar eller inte... Det hör ju inte ens till diskussionen. Jag tycker min 320 går bra och är nöjd med draget. Hade jag haft en snabbare bil så hade jag säkert kört ihjäl mig...

Mvh Tobbe
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
*suck*...

ja vet inte hur ämnet kom så på snedden... ursäkta mej om de va mitt fel...

tyckte bara att du resonerade lite skumt,
åså hade du lite fel angående utväxling osv...
skit samma.

/Jonas
-RW-
Azkikr//

Ursäkta, men IN YOUR DREAMS, att du kan ta min 535;a. Du måste ha kört ifrån en 535(e34) som var slut i kamaxeln. Du har inte en chans mot en pigg 535;a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.