|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
tobias 320: menar du att din bil e anpassad för autobahn när dne varvar 4000 i 140km/h.... låter ju helt befängt... Du vill ju ha så lågt varvtal som möjligt när du sitter å kör fort på tex. autobahn... min M535 varvar tex ungefär 2500 i 140kh/h... det är bra så mkt mer lämpligt pga lägre motorljud. anledningen att din varvar så högt är att dte är en svag motor som behöver varvet för att kunna ge nånting över huve taget i 140km/h... /Jonas |
|
|
Underbart beskrivet tobias 320. Det är bara en sak jag undrar. Vilken färg har du på hjälmen? ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tobias: 320 är knappast ett autobahnlok,med 4000/140- 3000/170 är en betydligt trevligare och sliter betydligt mindre på motorn. Vilken motor tror du håller längst en lungt körd eller en som går på högt varvtal för jämnan., Jag vet vet du ?? MVH Hasso Länk |
|
Enligt min mening kännetecknas inte en bra förare främst av att han/hon klarar av en knivig situation bra, utan det främsta tecknet är att han/hon inte försätter sig i den situationen! Det är stor skillnad mellan de som tror att de kan köra bil och de som verkligen kan det! Mvh |
|
|
Hasso: En modern bilmotor slits inte nämnvärt mer av att jobba på höga varvtal. Visst finns det en övre gräns i hur många varv ett kullager orkar snurra, men det är försumbart i sammanhanget. En modern motor orkar utan vidare gå kontinuerligt på, låt säga 5-6000 V/min, utan att gå sönder. Detta beror på de material som idag används samt att kylsystem och smörjning är av en helt annan kaliber än vad det var förr. En väl avstämd drivlina skall nå bilens toppfart vid motorns toppeffekt på högsta växeln. På detta sätt utnyttjas alla utväxlingar och motorns starkaste effektregister kan användas. Din bil har enligt dina siffror en teoretisk toppfart på över 300 km/h vilket innebär att den högsta växeln aldrig kan nyttjas för maximal acceleration. Detta betyder att din bil har en växel mindre att förfoga över vid acceleration och därför blir långsammare. |
|
|
När jag köper bil så har jag X kronor att spendera och målet inställd på en bil, sen om det är gamla asta 93 år som äger den (=hennes barnbarnsbarn har gasat livet ur den) eller kalle 18 år, körkort i 2 mån och anser sig veta allt om hur bilar skall köras som har den skiter jag högaktningsfullt i. Det är i följande ordning jag avgör vad jag är villig att ge och om jag tar med mig bilen hem: 1 bilens skick 2 känslan efter provkörning. 3 kvitton på reparationer/delar. 4 gamla besiktningspapper. 5 serviceboken Jag brukar ioförsig bara köpa bilar för under 20tkr...därav nervärderingen av serviceboken. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Tobias 320i-94;...jeg tror at du er "undtaget der bekræfter regelen"...om du forstår hvad jeg mener ? Jeg tror du ved at holde din bil i god stand og ikke mishandle den unødvendig ved at f.eks. køre time efter time ved 6500 rpm på Autobahn. Pointet er imidlertid at de fleste ”ungdomsbiler” kører korte, men brutale strækninger mellem hjemmet, venner, arbejdet, tankstationen, Blockbuster, Mc Donalds...uden kvalificeret service foruden ukvalificeret ”hjemmemek.” ! Det kan ikke en bil med BMW´s kvaliteter (og specielt ikke M3/M5 !) klare i længden. En Landrover Defender er i så henseende en udmærket ”ungdomsbil” ;-) V-max |
|
|
Hej igen! Jag har inte sagt att min 320 är ett Autobahn lok, men jag tror inte att BMW har gjort den så att den inte kan rulla långt på motorväg! Det jag menar är att 320's raka sexa ligger ofta på varv över 3000rpm när det går i "vanlig" motorvägs fart! Den är byggd för att klara detta helt enkelt. Tror ni BMW bygger en motor inte inte trivs vid vanlig motorvägs körning? Dessutom så skulle inte jag kalla 320n för svag! Den går väldigt bra och den accelererar bra på 5:an... Tror säkert att BMW skulle kunna sänka utväxlingen så att den varvar mindre på 5:an, men då har den inte bra acceleration hela vägen! Varför tror ni att toppfarten nås när den slår i varvstoppet på 5:an? De skulle lika gärna kunna växla ned den så att den inte orkar mer vid 5000rpm! Ja du Hasso... Vad jag vet om lugnt körda motorer och motorer som får jobba lite ibland så kan jag säga detta. Min far har en Volvo 740 som han alltid har kört lugnt med. Han har aldrig varvat över 3000rpm med den och han vet inte ens vad "kick-down" är för något även fast han har Automatlåda. Han har alltid servat den var 500-1000:e mil och den är väldigt välskött. Kan tillägga att han e den enda ägaren. Den motor är iallafall inget rolig! Skulle tippa på att den har tappat runt 30hk och när man gasar lite så bara sprutar det sot ur avgasröret. När det gäller en motor som har fått jobba på hela registret lite då och då, så är den motorn "van" vid högre varv och den sotar aldrig igen. För min egen del så tycker jag att det låter som att en motor som är "gubbkörd" inte mår särskillt bra! Och sen var det ju det här med "kör-tekniker". Hur mår egentligen resten av bilen om den inte körs på "rätt" sätt? När det gäller motorljud med min 320 så kan jag säga att jag hellre ligger på 4000rpm när jag kör på motorvägen än att ligga på 2500rpm. Dels är den snabbare när man matar med lite gas... De raka sexorna får ju mest kraft vid runt 3500-4000rpm... Och dels för att man bil går väldigt tyst på detta varvtal! Vid 2000-3000 rpm så mullrar det mycket från avgas-systemet, men vid 4000rpm har ju motor börjat sjunga lite och det enda jag hör då är ljudet från däcken! Vet inte hur det e med era bilar, men med min bil e det så! Kul att du gillade det jag skrev "Player" ;-) Har tyvärr ingen hjälm när jag kör min bil, utan kör på detta sätt eftersom jag vet att hon mår bra av det =) Skriv gärna kommentarer om det e någonting som ni undrar över eller inte håller med om... Mvh Tobias |
|
|
Vill bara tillägga att jag håller med det som "bjoerck" skriver! Bra åsikter! Mvh Tobbe |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
bjoerk:jag har inte ifrågasatt om motorn går sönder eller inte.En lungt körde motor slits mindre än en motor som går hårt och på höga varv, det var det jag sa inget annat.Och det är fakta inget annat. Japp sedan är det som vanligt när det gäller teori och praktik=stämmer sällan mera än ofta, 300 kmh är ju otänkbart trots avsaknad av 250 spärr:)Men om man som du räknar teoretiskt visst skulle det gå när rödmarkeringen börjar på 6500 eller nåt.Men tyvärr så dubblar ju inte varavtalet hastigheten.Acceleration på högsta växeln resulterar i en urkopping av lockuppen och femmans växel går i och sen finns ju sporläget där du blockerar lockuppen.Och om man varavar är fullt på femman och petar i lockuppen så visst ökar det på då också, men hur fort vet jag inte då "gubbkör" oftast aldrig kört över 190 med 528.Och sedan har jag och Tobias minst 15 hkr extra bara för vi har Supersprint sportsystem eller hur Tobias?? åtminstone i teorin :D Sedan kommer din Fars Volvomotor att hålla fem gånger så långt som dina motorer garanterat åtminstone i teorin:) trots taskig kulfaktor.Jag varvade min 740 inte heller över 3000 varv, var liksom ingen anledning. då den motorn är byggd enbart för ha vridmomentet ligga just vid 3000 varv, vilket gör motorn i stort sett outslitlig om man vårdar den som jag och din far gör. MVH Hasso Länk |
|
Hehe! =) På pappret så gör säkert våra Supersprint 10-15hk men jag tror snarare på 5hk :-) Som du säger så håller förmodligen volvo motorn längre men det är ju inte för inte som de har gått som taxibilar =) Sliter tror jag dock att allt gör oavsett om man ligger på endast 3000rpm eller 6500 >=) Mitt samvete mår dock bäst när delarna får röra lite på sig. Tycker det e synd att motorn ska få gå som en disel när den har förmågan att sjunga! Men vi har ju alla våra körstilar, ellerhur? Det e ju som en "golfsving". Ingen e den andra lik! =) Tack för mig! Mvh Tobbe |
|
| Hasso: Du nämner ingenting i ditt inlägg som kan baseras på fakta vad det gäller en motors livslängd. Så jag köper inte ditt konstaternade att det är "fakta och inget annat". Så länge inte oljefilmen bryts i en motor är inte varvtalet av avgörande roll för dess livslängd. Däremot slits en motor av kallstarter samt hård belstning på låga varvtal. Även slarv med oljebyten resulterar förr eller senare i en sliten motor. | |
Bjoerk:Teori igen. Ta två lika motorer.Låt den ena varva 2500 varv och och den andra 5000 varv i 200 hundra timmar. plocka isär dom och mäta alla lagerspel cylinderslitage osv .Vilken tror du slits mest.jag vet:) Elimentärt, sånt man fick lära sig på fordonsteknik utbildningen bla. Att varva en motor "tomme" utan att den får nått att jobba emot är inte heller någon höjdare för motorns livslängd, samt självklart som du säger, kallstarter och vanskötsel är ju oerhört förödande. tror att nån räknat ut att en kallstart i minusgrader motsvarar flera hundra mils körning. MVH Hasso Länk |
|
Jag som åker banracing med bil kan ju bara konstatera att inom racingen måste man renovera motorerna MINST en gång per säsong för att hålla allt fräscht och detta efter ca 100-200mil.ALLA varmkör sina motorer innan man ger sig ut på banan(då endast på tomgång eller väldigt låga varv,endast sommartid). Tilläggas skall också att i vår klass åker vi enbart med "blueprintade" (balanserade) motorer. Motorer med mer effektuttag måste renoveras oftare. Med detta vill jag ha sagt att Hasso har helt rätt, bilar som varvas mer slits mer och snabbare. Kan även säga att vi (jag) byter olja+filter varannan tävling, efter ca 20 mil. Men alla inom racingen kan ju ha fel!!!!!!! SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Rätt logiskt att en motor som ständigt får varva mer slits mer. Exempelvis så får ju kolvarna gå nästan dubbelt så många gånger upp och ner under samma givna körsträcka (vid de räkneexempel som tagits upp). Högre varvtal ställer högre krav på oljans egenskaper. Olja slits med tiden pga bland annat värme och mekanisk nötning i motorn. En motor som ständigt snurrar snabbt genererar mer värme och tuggar sönder oljans molekyler snabbare. En sliten olja har svagare oljefilm än en fräsch olja. Så visst ligger det mycket i det som Hasso skriver! Allt detta under förutsättning att motorerna används och sköts på samma sätt utöver just varvtalet. Mvh |
|
|
En motor håller tveklöst bäst om den körs lungt för det mesta, men ibland(någon gång i månaden?) tillåts "andas"(=varva) ordentligt också, för att rensa och hålla mekaniken vid liv. Det tror jag att de flesta kan hålla med om... |
|
|
Håller med NOFX16 SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Å Johan B oxå SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
| Tråkigt för er att ni inte skulle köpa en bil av en ungdom,18-30 jag tycker (oftast) att det är dom som sköter sina bilar, ätgärdar nästan minsta fel, tvättar för hand istället för en biltvätt,mm... Och sen tror inte jag att när man blir äldre så börjar man köra lugnare. Jag tror minst att en äldre herre testar bilen när tillfälle ges, typ: en äldre knös köper en m5, för vadå. åka i 110 på motor vägen, löjligt. det e väl så klart han gasar på....annars så hade han väl köpt nåt motorsvagare alternativ. Okej jag kan hålla med att det finns folk som misshandlar bilen(i alla åldrar.) | |
|
Njaa, att en 18-20 åring skulle åtgärda minsta fel är väl avhängigt med ekonomin.. Kolla bara forumet hur många frågor o olika fel, om ditt argument är sant borde väl alla bara lämna in bilen. OBS !! Jag har full förståelse för att unga människor inte har råd att lämna in bilen vid minsta grej... Jag har bilarna på firman och lämnar in bilen direkt om inte allt är 100%, och det skulle inte mångas privat ekonomi klara... Mitt krav var att förra ägaren helst skulle var kvinna över 40... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.