AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.103

Varför har vissa fördomar mot bilar som körts/Körs av Ungdomar?

Sida 1 av 4
-RW-
Jag pratade med en herre idag som tyckte att man skulle aldrig köpa en bil som har körts av ungdomar?
Hans terori var att ungdomar kör för hårt med sina bilar och missköter de på så sätt?
Alla från 18-30 var ungdomar för honom.

Ski*tsnack tänkte jag. Ungdomarna är de som tar mest hand om sina bilar, hur många gånger ser man en 20 årig med en skitig BMW?
Personlige så skulle jag inte ha några problem med att köpa bil av nån som är 19 eller 20.

Har ni också hört detta fenomen?

(WEBBIS ÄR DU NÖJD NU?)

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Herren har helt rätt, skulle inte jag heller göra.
Ungdomar med under 25 har mer än sällan råd att sköta sin bil på ett perfekt sätt.Och man är väl sig själv närmast hur behandlde man grejeren på den tiden, pedalen satt väl i botten för det mesta, och sånt sliter på grejorna helt klart.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Sorry RW, måste hålla med hasso här! Nu ska man inte dra alla ungdomar över samma kam, men generellt är det nog så som han säger...

*Best Man Wins*
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Jag hade aldrig i livet köpt en bil körd av mig då jag var i åren 18-24 år.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...holder med Hasso og BMWCoupe !

V-max
ja du, jag kan erkänna att jag (18 år) kör rätt vilt me alla spällena öppna för det mesta men sen så tog ja hand om den som en drottning också, tvätt minst varje söndag å bytte olja vid jämna mellanrum å gav den all möjlig service man kan tänka sig...det var min första "riktiga" bil å då e d klart att man tog hand om den lite extra så fort man hade tid över så körde man ner till garaget å mecka...ja e kluven man kan köpa av en ungdom på gott å ont
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Visst är man gasglad som 19 åring, men å andra sidan så sköter man bilen minutiöst, tvättar bilen minst 1 gång i veckan. Gör dessutom all service på BMW verkstad. Ser man sedan de flesta "mogna/vuxna" bilägare så är bilen alltför ofta skitig, full med allahanda skräp, det sitter en hund i framsätet (skräck exempel med en -01 Alpina), man sätter sig med smutsiga skor / ytterkläder osv.

/Johan (som saknar sin E30)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag köper alltid rika direktörers, fruars - shoppingbilar. Dom är minsanna servade, tvättade och alltid mjukt körda! ;)
le
51
lee_van_cleef
Corvette -99
Jag håller helt med mannen du träffade... Jag skulle heller aldrig köpa en bil av en 20-åring... man vet ju själv vilken skillnad det är på sin egen bilkörning i dag jämfört mot när man var 20 år...

Man räknas som ungdom t.o.m 29 års ålder...
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
lee_van_cleef; neeeeej, snälla, längre. Jag som just fått en kris och gjort hockeycomeback, och tycker jag är lite så där lagom småung och snyggfarlig.
Hhhhmmmm....jag kör nog likadant som jag gjorde när jag var i 20-22 års åldern och jag är 30.
För mej spelar inte åldern på säljaren någon roll utan mer typen av människa man köper av, en bilhuligan röjer ofta sej själv.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
le
51
lee_van_cleef
Corvette -99
Tyvärr Copy.... Men det är rätt sport du håller på med... Hockey är en sport för män...

/Brynäs Tigers
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hallå!
Alla ungdomar (folk upp till 30 års ålder??? Hmmm...) är ju som sagt inte likadana allihopa, jag känner båda typerna, och jag tror att man "ser" på säljaren hur han har kört bilen, och hur den är behandlad. Jag har tex en kompis som är 18 år, han sköter sin bil noga och pedantiskt, hade jag varit spekulant på en Volvo 740 så skulle jag köpt hans bil direkt om den var till salu.
Jag är lite sådan jag också, jag har ingen egen bil än men det är jag som sköter om familjens ena bil, 518 iS -87, jag hade tänkt att ta över den om några månader.
Sen finns ju självklart de andra typerna också, som tyvärr (tror jag) är den vanligaste typen.
Men även människor i åldern 30+ kan väl missköta en bil och busköra ibland?

acey
GT3 RS
M3 Touring
Normalt sett (om vi pratar lite dyrare bilar) så är bilarna i värst skick fd tjänstebilar och bilar ägda av folk som har ganska mycket pengar men inget intresse. Visst finns det 18-åringar som gillar att gasa skiten ur sina bilar men det finns även 45åringar vars bilar senast fick sig en tvätt var när bilen var ny. Dom kanske tok-kör bilarna men det finns flera sätt att vansköta en bil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sant Acey, det finns undantag! En väns far har en BMW 740i. Han resonerar enligt följande:
En motor skall köras varm = gasen i botten efter att ha lämnat garageuppfarten....
Det finns verkstäder som fixar fel = en skruvmejsel fungerar bra när man skall bända upp en kärvande askkopp....

Två exempel ur verkligheten!

Men generellt skulle jag vara mer skeptisk mot en bil som ägs av en "ungdom" just pga de skäl som Hasso tar upp!

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan: Jo det finns alltid smarta lirare. Ett tips är annars att varmköra den utan mostånd i ett par 5-6 minuter med fullgas om man vill ta dö på motorn ännu tidigare!

Men visst generellt sätt är man väl mer skeptisk när det gäller ungdomar, oavsett vad det gäller. En bilförsäljare på 20 bast eller en på 50 så går nog majoriteten till den äldre.
MION
Vi hade en kille på däckfabriken i Gislaved som hade ett synnerligen speciellt sätt att varmköra motorn.
Under vintertid när det var minusgrader ute så startade han motorn och tryckte gasen i botten, ända tills det kom varm luft till kupe´n, därefter började han skrapa rutorna. Vi var flera som påpekade det ohälsosamma förfarandet för honom. Det goer möe snabber sa han, som var från Tranemotrakten och hade ca 30 km till jobbet. Men så en dag så nöp motorn mitt under varmkörningsförloppet. Detta föranledde inte ändrade varmkörningsrutiner för honom, utan fortsatte som vanligt med de andra bilar som han senare införskaffat.
Han var i 35 års åldern och jag skulle inte köpa en bil utav honom, dock främst för att han uteslutande körde Ford, men också med tanke på hans sätt att varmköra.

Mika Onnela

Däckcentrum i Gislaved
-RW-
Men kör alla "Ungdomar" som dårar. Jag är 30 och kör likadant som jag gjorde när jag var 20. Däremot farsan, han 54, en riktig dåre:), han vill tävla med alla. Han vill tävla med Corvette,Porsche, MC, ja allt. Några av mina vänner säger alltid, vi skulle aldrig våga åka med farsan din. Så fartdårar finns bland alla.

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bilen i sig är viktigare än vem man köper den av, anser jag, även om jag hellre köper en bil vars historik jag känner till, genom att faktiskt känna den som ägt den. Viktigare för övrigt att säljaren ger ett seriöst intryck än att han är av en viss ålder.

Här i Malmö vet jag att det är ganska vanligt att man använder sig av bulvaner, som säljer bilen åt en mot viss betalning. Bilen du tror dig ha köpt av en välbärgad pensionär, tillhörde altså egentligen kanske en vårdslös snorunge. Mycket enkelt att kolla upp via bilregistret, men ändå är det många som köper bil utan att undersöka ägarhistorik och sonika går på nitar.

Personligen vårdar jag min bil ömt, och kör som kompisarna uttrycker det: för det mesta "som en j*vla k*rring". Varmkör gör jag genom att inte varva motorn över 3000 rpm innan arbetstemp har uppnåtts.
Att därefter varva motorn genom växlarna ibland, för att få njuta av sången och kraften, räknar jag inte som att köra vårdslöst/förstöra bilen.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Hmmm... Verkar som att många här drar oss ungdomar över samma kant! =( Visst känner jag många som kör som fullkomliga dårar och "leker" sönder sina bilar, men ingen som har BMW dock. Jag kan ju säga direkt att jag inte ligger och såsar på 2000rpm hela tiden eller växlar från växel till växel på 3-5 sekunder. Jag kör min bil på det sätt som jag anser är rätt för den. Tyvärr känner jag ingen som vårdar sin bil lika mycket som mig, men jag är övertygad om att "ungdomar" 18-30år som ni kallar dem också vårdar sina bilar väl, om de har en känsla för dem.

När det gäller min 320 så finns det en anledning till att den varvar 4000rpm i 140km/h. Den är som många andra BMW's gjord för att rulla på Autobahn och tål/trivs högre varvtal än andra bilar. Detta märks främst när den går bra på hela registret. Många bilar "dör" efter 4000rpm, men BMW's sexor går fint hela vägen! Jag försöker köra i ett jämnt och sansat tempo på motorvägarna och varvar ALDRIG över 4000rpm innan oljorna är varma... D.v.s. runt 15min efter att kylvattnet är uppe i rätt temperatur. Det finns många "icke-ungdomar" som inte vet om detta och de motorerna lär ju inte precis må bra. Sedan händer det ibland att man låter motorn jobba på hela registret så den håller sig alert och inte sotar igen!

När det gäller körstil så försöker jag på bästa sätt att köra min BMW så att den mår bra. D.v.s. jag "slirar" inte på växlarna som de flesta personer gör i Sverige när de kör bil. Ofta så tror folk att ju mer de slirar på kopplingen dessto bättre e det för bilen eftersom det "känns" som att det går mjukt. Hemligheten till att bevara en koppling så länge som möjligt är att släppa upp kopplingen med en jämn lagom snabb rörselse och möta med rätt matning av gas. Man ska se hur varvmätaren snabbt och bestämmt går ned i varv när man har bytt växel, istället för att den går ned sakta då man ligger å slirar på kopplingen.

När det gäller att växla ned eller växla upp så är s.k. "rev-matching" mycket viktigt också. Många växlar ju bara på måfå och har ingen aning om vilket varvtal bilen kommer att ha på nästa växel (högre eller lägre). Genom att anpassa rätt varvtal när man har kopplingen nere för att sedan släppa upp den, så spar man både koppling och växellåda!

När det gäller att komma in i en kurva eller svänga i t.ex. i en korsning så är väl det vanligaste att man växlar ned innan man börjar bromsa (utan rev-matching) eller växlar efter att man har tagit kurvan. Den vanliga svenssonen gör för det mesta detta. Men här kommer "heel-toe" teorin väl till hands! När man bromsar för att få den farten innan svängen så lägger man "tå-delen" av foten på bromsen samtidigt som att man har kopplingen nedtryckt. Genom att "gunga" höger benet lite så höger så träffar "plattfoten/hälen" gaspedalen. Nu kan man "rev-matcha" samtidigt som man byter växel och bromsar. Detta spar på koppling växellåda och tid! När du har kommit in i svängen så ligger du redan på den lägre växeln genom att man har använt sig av "heel-toe" shifting.

Kom nu inte här och säg att ungdomar inte vet hur de vårdar sina bilar! Jag säger inte att jag är en bra bilförare, ty jag har bara haft körkort i ett halvår. Jag vet inte heller bilens "gränser" riktigt utan detta lär jag mig av erfarenheter. Men det jag vill säga med detta är att många ungdomar "vet" hur man kör bil tillskillnad från medelsvensson! En bil som får jobba på hela registret ibland är fan så mycket bättre än en bil som legat på 2500rpm hela sitt liv. Och jag skulle aldrig köpa en bil av någon som inte kan "köra" sin bil på rätt sätt. Jag skulle be ägaren, ung eller gammal att visa mig hur han/hon kör den. Visar det sig att personen inte har känsla för bilen så köper jag den inte.

Självklart skulle jag kunna köpa en bil av en 18-åring! Man ser oftast vad det e för människa och man kan kolla hur personen kör... Tror nog att ni får ta er en tankeställare kring detta...

Tack för ordet!

Mvh Tobias

P.S Hur kör ni era bilar då??? =) Använder ni de tekniker som jag gör? Vore kul att veta! Kanske kan lägga upp ett inlägg om något sådannt!
onekligen är det ju så att ungdomar anses som rena idioter bakom ratten (dom flesta iaf) och detta leder till att nästan alla är tveksamma till att köpa bil av dom..jag har inget som helst problem med att köpa en bil som ägs av en gasglad "ungdom", det handlar ju bara om att kolla bilens skick och man märker ju direkt hur säljaren är när man pratar mellan fyra ögon...visst, det ligger nog en del sanning i att äldre herrar kör sina bilar lugnare, men vem har sagt att det är bra för bilen att alltid köras lugnt ?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.