AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
686

pendlande tempmätare

Hej! Är nybliven BMW 525 ägare. -93.

Hade ganska låg motortemp så jag bytade termostat.
Köpte original på BMW för 300 spänn. Gjorde det noga men det är något som är fel. Tempmätaren går nu nåstan upp på det röda innan värmen kommer. då sjunker mätaren tempen ochså ner till halv. Den pendlar nu ocg värmen försvinner ibland. Måste man lufta skitet? Och i så fall var gör man det?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Oj! Då måste du lufta hela luftsystemet annars kan bilen koka och topplockspackningen kan gå sönder=dyrt! Du luftar systemet genom en luftskruv på expansionskärlet och en luftskruv på termostathuset. Se till att ALL luft kommer ut.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Oj då... Skrev fel, lufta hela kylsystemet ska det stå.
OK! Tack! Men måste man fylla vatten ända upp till locket på expansionkärlet och sendan låta motorn stå och bli varm innan man gör det?

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Håll dina hästar. Sök under inlägg. Nä kolla mejlen istället, jag skickar undsättning.
Copy, kyltrött
Tack för tipsen, och mailet från Copy. Nu funkar den bra som fan. Gick inte 1a gången jag provade, nu i dag körde jag upp så bilen lutade lite tillbaka stod redo med glykol, sidan om motorrummet och gasade rejält, då försvann nästan all vätska i behållaren. Jag fick nog i nära 2 liter totalt. fick göra det ett par gånger. Nu ligger mätaren på halv hela tiden och där är bra värme i bilen.

Några på detta forumet påstod att det är en luftnippel på termostathuset. Inte på min, 525 -93. Termostathuset är i svart plast och där sitter ingen nippel på. Inte heller på locket på expansionkärlet så man får lossa det eller ha det av som jag hade.

Tack alla för tipsen.

PS: På alla mina volvo jag haft vräker man bara på kylvätska och kör......

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har samma erfarenhet, Volvo är det bara att hälla i och köra men i BMW måste man hålla på och lufta och krångla, inte speciellt smart konstruktion, på m6 är det dock självluftande system vilket tar bort otyget med luftningen. Många toppar på M30 motorerna har körts sönder på grund av dålig luftning av kylsystemet.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Ursprungshjälten är faktiskt Hasso, som tidigare mailade tipsen om luftning till mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.