AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
452

Hur gammal är min 328?

pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Försäkringsbolagen har någon databas för att kolla ålder på bilar; de menar att min bil är en -96:a.

Jag hade min 328 hos BMW Service för ett tag sedan; de sa att min bil är en -95:a. Det var innan jag lämnade den till dem.

Hur kan de komma fram till olika? Eller VIKTIGARE, hur kollar jag vilket som stämmer?

Mvh /John

Prova med chassinr i den här databasen:

Länk

Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Genom chassinummer kan du alltid kolla produktionsdatum på din bil hos BMW. En ungefärlig produktionsdag får du genom att mata in ditt chassinummer här:
Länk

Datumet står även på papperslappen som stoppas in under framstolarna eller under baksätets sittdyna. Den kan iofs ha försvunnit under årens lopp.

Mvh
Har du förresten inga papper från Tyskland när de tog ut bilen (första reg beviset)?

Jens
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Pappren från tyskland säger att den togs ut mars -96 (men jag är inte säker på att de stämmer). Men BMW Service menar att den producerades juli -95 (om jag kommer ihåg rätt).

Finns chassinummret på flera ställen på bilen?

Mvh /John

Chassinr finns i motorrummet och i serviceboken i a f. Tror att det även finns ngn annanstans på bilen

Jens
Jag har också stött på lite knepigheter med årsmodell. Min 328:a är en -99:a, men Länsförsäkringar säger att det är en -00:a. Tillverkad skiftet 98/99 så en -00:a kan det ju inte vara.

Jag skall prova Länk
så fort jag får möjlighet.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Chassinummer står även i regbeviset.

Mvh
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Erito: Är bilen importerad? pga ändrade regler vid regbesikningen så blir bilar som är yngre än tre år (tror jag det var) registrerade till samma årsmodell som när den reggades.

Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
ma
358
majtii
F36 4-serie
Ett snabbt sätt jag brukar kolla årsmodd på (obs! inte idiotsäkert). Locket till oljefilter, 13mm bult =95'a, 36mm 96'a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.