|
|
|
|---|---|
|
Försäkringsbolagen har någon databas för att kolla ålder på bilar; de menar att min bil är en -96:a. Jag hade min 328 hos BMW Service för ett tag sedan; de sa att min bil är en -95:a. Det var innan jag lämnade den till dem. Hur kan de komma fram till olika? Eller VIKTIGARE, hur kollar jag vilket som stämmer? Mvh /John | |
|
Prova med chassinr i den här databasen: Länk Jens |
|
|
Genom chassinummer kan du alltid kolla produktionsdatum på din bil hos BMW. En ungefärlig produktionsdag får du genom att mata in ditt chassinummer här: Länk Datumet står även på papperslappen som stoppas in under framstolarna eller under baksätets sittdyna. Den kan iofs ha försvunnit under årens lopp. Mvh |
|
|
Har du förresten inga papper från Tyskland när de tog ut bilen (första reg beviset)? Jens |
|
|
Pappren från tyskland säger att den togs ut mars -96 (men jag är inte säker på att de stämmer). Men BMW Service menar att den producerades juli -95 (om jag kommer ihåg rätt). Finns chassinummret på flera ställen på bilen? Mvh /John |
|
|
Chassinr finns i motorrummet och i serviceboken i a f. Tror att det även finns ngn annanstans på bilen Jens |
|
|
Jag har också stött på lite knepigheter med årsmodell. Min 328:a är en -99:a, men Länsförsäkringar säger att det är en -00:a. Tillverkad skiftet 98/99 så en -00:a kan det ju inte vara. Jag skall prova Länk så fort jag får möjlighet. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Chassinummer står även i regbeviset. Mvh |
|
|
Erito: Är bilen importerad? pga ändrade regler vid regbesikningen så blir bilar som är yngre än tre år (tror jag det var) registrerade till samma årsmodell som när den reggades. ______________________________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 Kemora 1.27:86 |
|
|
Ett snabbt sätt jag brukar kolla årsmodd på (obs! inte idiotsäkert). Locket till oljefilter, 13mm bult =95'a, 36mm 96'a. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.