AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.394

Underhåll av "underhållsfria" Tudor Powerlife3?

Igår kväll när jag skulle starta bilen smattrade bara solenoiden utan att startmotorn drog runt. Lyckades brotta mig in i batteriet och kontrollera nivån. Hade tyvärr inte tillgång till syraprovare. Konstaterade att nivån var under plattorna i 2 av cellerna. Fyllde upp hela batteriet och satte på laddning över natten. Vid laddningens början matade laddaren ca 3A och i morse matade den ca 1A. Bilen startade direkt och startmotorvarvet lät helt normalt. Nu är problemet att jag inte vet hur friskt batteriet är.
Batteriet är ett Tudor Powerlife3 65Ah som är prick 4 år gammalt. Kan det ha tagit skada av låg nivå i 2 av cellerna och skall man behöva fylla på ett underhållsfritt batteri? Tycker att 4 år är skitdålig livslängd på ett kvalitetsbatteri som Tudor, kostar ju 2,5 ggr Biltema och de lär hålla 3 år vad jag hört.
Alla synpunkter och tips är välkomna!

Stefan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvär har cellerna en tendens att de "dör" på den yta som har varit exponerad för luften. Batteriet har troligen tappat kapacitet motsvarande den yta som inte stod i vatten/syra.

Underhållsfria batterier är tyvärr inte helt underhållsfria! Man bör även kolla dessa batterier regelbundet, framförallt avseende vätskenivån i cellerna.

Ett batteris livslängd hänger i hög grad ihop med hur det används. Fyra års livslängd låter ändå inte anmärkningsvärt dåligt, även om det finns exempel på batterier som har fungerat perfekt i tio år eller mer.
På min förra bil höll BMW-originalbatteri (vet inte vilken tillverkare de har men jag misstänker Varta) i ca fyra år innan det gav upp.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ladda batteriet fyllt med destvatten till rätt nivå.
i minst 24 timmar.Kör bilen några dagar, mätt sedan syravikten på alla celler,är alla lika ca 1,28 så är det OK. Hur länge ett batteri håller beror lite på hur det används och sköts, att ladda batteriet nån gång om året med en laddare så att det blir fullt ordentligt rekommenderas.Men normallängden är ju ca 5 år på de flesta, men visst finns det undantag åt bägge håll.
Kvalitetsmärken typ Tudor brukar åtminstone förr ha en betydligt högre livslängd än lågprisvarianten.
Underhållsfritt jo jo:) som Johan säger är ju en sanning med modifikation, har inte haft ett sånt som varit underhållsfritt hittills.Har mitt orginalbatteri kvar ännu, fick fylla 1,5 liter vatten i våras (skäms)
och så fick det sig en laddning och alla celler låg helt normal på full syravikt efter 24 timmars laddning.

MVH
Hasso
Länk

Tackar så mycket för tipsen. Hittade själv en bra sida med tips om batteriunderhåll som jag kan rekommendera:
Länk

Skall för övrigt köpa en syraprovare på Biltema på hemvägen idag, kostar 20 spänn. Funkar bra enligt en kompis. På macken har de ju bara bananer och grullade korvar numera.........SKANDAL.
Försöker komma ihåg att återkomma efter helgen hur det gick med riktig laddning och syravikt.

Stefan
Ooops, den länken funkar inte, prova denna istället:
Länk

Stefan
Hasso och Johan B: Vidare om batteriäventyret:
Har inte kunnat köra bilen några dagar efter 24-timmarsuppladdningen. Batteriet klarade bara en start efter det, sedan var det kört. En kompis var förbi med en syraprovare så jag kunde mäta. De 2 celler där nivån varit låg hade låg densitet, de andra 4 cellerna låg på 1,28. Batterispänningen mätt direkt efter uppladdningen var inte mer än 12,1 V. Så era teorier om att luftexponerad yta förstörs eller sulfateras stämmer ruggigt bra. MAO har jag gett upp detta batteriet. Blev förbjuden av svärfar att köpa ett Biltema-batteri, han sa att han fixar ett "riktigt" till specialpris mha en bekant till honom. Vet inte ännu vad han menar med ett "riktigt" batteri men det lär inte bli Tudor.

Stefan
Oj va gôtt att ha nytt batteri. Svärfar ordnade ett Hoepcke (ursäkta stavningen, tror den är fel) på 72Ah och 720 A i momentanström. Detta är inte s.k. underhållsfritt utan här kan man enkelt kolla nivån och syravikt utan att spetta upp locket. Nu hoppas jag bara att detta håller längre än Tudorskräpet. Det var verkligen helslut, jag har inte lyckats väcka det trots omvänd laddning på 10 A med riktiga proffsgrejor och andra knep ni tipsat om. Hursomhelst tack för tipsen.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.