|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en topp från en 528 som gjutits -86, den ska jag montera på mitt 535 block från 85. Kamaxeln är inte samma men det är samma reservelsnummer på de två topparna så jag trodde det skulle fungera. Nu har jag upptäckt 5 extra små "kanaler" i blocket samt min gamla topp som inte finns i den nya toppen. Dessa ligger mellan vattenkanalerna och förbränningsrummen och har en diameter på ca. 5 mm. Vad är dessa till för och vad händer om jag monterar en topp utan dessa? Jag har haft strul så det räcker med bilen nu och hoppas på hjälp från Er. Patrik | |
|
Är också intresserad av att veta vilka skillnader det är mellan M30 topparna vad det gäller årsmodell och på vilken motor de suttit, helt klart är att det finns en hel del varianter. /Johan |
|
|
Jag talade nu med Tekniska avdelningen på BMW Stockholm per telefon om detta och det är (naturligtvis) kylkanaler. BMW säger att de inte har någon möjlighet att lämna information om exakt vilka toppar som skiljer utan att man ska kontakta deras auktoriserade bilskrotar och på så vis få rätt delar. Själv är jag nu väldigt tveksam. Behöver 3.5 motorn mer kylning eller är dessa kanaler något som tagits bort för att öka hållfastheten? Kort sagt, kan jag köra detta topplock med vettiga odds för att grejerna håller? Någon måste väl ha provat...? |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Kolla vilka olika topplockspackningar som finns. Passar packningssatsen till M30 3.5-85 och 2.8-86? Är det inga hål där så är det nog bara till för kärnan vid gjutningen, och bara sätta ihop och åka! Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Pedde, Är det inte olika dimension på insugningskanalerna i din 2.8 topp och den 3.5 topp du har? Jag har nämligen jämfört en 2.8 topp från tidigt 70-tal och en 3.5 topp från 80 och dessa skiljer sig markant i insugningskanalernas storlek. |
|
|
Topparna är identiska i övrigt, konstigt nog. Det är som sagt samma reservdelsnummer så vad man får om man beställer en ny det kan man undra. Det skiljer på packningarna så jag misstänker att 3.5 motorn begåvats med mer kylning. Jag kommer inte att bry mig om detta då jag tror att kylningen räcker ändå. Om jag bara är otålig, naiv och dum det får framtiden utvisa. Imorgon sitter toppen på plats om inget hakar sig. Återkommer med hur det gick. |
|
|
Nu har jag kört bilen 10 mil ca. och det håller tätt samt kyler riktigt hittils. Tyvärr knackar den som en gammal båt och vibrerar i takt med "klanket" från motorn på tomgång. Det är också lätt hänt att man får stopp om man inte möter med gas när man ska iväg. Då kammen är ny och vippor etc är kollat hoppas jag på att ventiljusteringen jag gjort var bristfällig. Den gjordes på kall motor och var förmodligen inte så exakt. Kan det vara därför den går så ojämnt och knackar? Kan överhettningen leda till andra problem i bottendelen på motorn som ger dessa symptom? Ljudet/vibrationerna försvinner när man man fått upp varvet till >1500 rpm. Vad kostar en ventiljustering på verkstad och har någon förslag på duktiga sådana utmed västkusten? Jag tänker inte betala för något jag kunde gjort själv. |
|
|
Ventiljusteringen är mycket enkel, skall vara 0.25 mm på kall motor både för insugsventiler och avgasventiler. Om du ställt alla ventiler till för stort avstånd får du en väldigt tickande/knackande på tomgång mer åt knackande hållet om du ställt alldeles för stort avstånd, ljudet försvinner (eller rättare sagt göms i övriga ljud då motorn varvas, samt blir svårare att uppfatta i och med att frekvensen ökar). Vad det gäller överhettning och skador på underdelen kan det mycket väl vara som så att en kolv har nypit/gått trögt i lippet vilket fått till följd att loppet inte är var det borde vara, kolvbolt samt lager kan också ha tagit skada men det är mer ovanligt vid en ren överhettning. Ställ ventilerna och kolla tändningen så skall npg bilen gå bra, att bilen lägger av kan bero på att den drar tjuvluft. /Johan |
|
|
Hmm...det var inte riktigt bra. Jag ställde dem på 0.20 men som sagt kanske jag inte fick till det riktigt på alla så jag får kolla igen. När bilen havererade började den först tappa kraft och knacka från motorrummet. Då jag inte hade någon nivågivare märkte jag inte att vattnet tagit vägen genom toppen och ut. Jag stängde nästan omgående av motorn och när jag startade den igen efter att ha fyllt på vatten och låtit den svalna så gick den bara på 5 cylindrar. Tanken på att ha gjort två topplyft i rad för att upptäcka att det ändå är skrot gör mig helt trött. Du skriver "kolla tändningen" men motronic systemet ska väl sköta detta åt mig? Hur ställer man diagnos på underdelen utan att demontera egentligen...? Bilen ryker inte blått. Nu är pengarna slut i vilket fall så jag får väl köra tills den ger upp om inte det går att justera tillrätta. |
|
|
Jag menade att du skulle kontrollera att kamaxeln kommit i rätt läge, den kanske kommet ett hack fel? Ljudet du hör kanske kommer från någonting som tar i, typ kolv i ventiler, men har du satt dit kammen rätt är det inget att bekymra sig över. Knacket du hör kan komma från en kolvbult, i och med att du hörde ljud vid haveriet. Finns inga enkla sätt att diagnostisera underdel utan att lyfta motorn förutom komptest, avgastest och mätning av loppen med toppen bortplockad. Har för mig att man skall lufta kamkedjesträckaren, gör du inte det kan du få lite konstiga ljud, åtminstone så bör man lufta denna på M10 motorn och denna är vädigt lik M30 motorn i sin uppbyggnad. /Johan |
|
|
Hur har det gåt med 528 toppen? Funkar det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.