AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
449

Hur montera bort EML gasmotstånd -e32

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Hejsan Alla som gjort det tidigare.

Hur gör man för att byta motståndet vid gaspedalen? Den är stor som en knytnäve och sitter fint inklämd där. Har provat men vill ju inte ha sönder den.

Alla förslag och tipps är välkomna.

Paap Reeder
Hej "bader"!
Hur vet Du att gaspotetiometern är kass? Innan Du byter den borde Du mäta upp den. Tag isär kabel-kontakten i anslutning till potten och mät upp den.
MVH /// Paap Reeder
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
den är bara kass när det är fuktigt ute.

Jag har varit och kört bilen i datorn, och alla felkoder i EMLn hänvisar till gaspedalen.

Den fungerar hur fint som helst i vanliga fall, men när det är "fuktigt" ute, regn, kalla morgnar och bilen börjar bli varm.. varma somrar när kupen börjar bli kall av luftkonditioneringen.. så tänds EML.

Oftast räcker det att bara starta om bilen.. så slutar det.. ibland inte.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
tänkte att jag skulle korpa en på skroten och testa.. men fick inte loss den på skroten innan de stängde.
Ska prova imorgon.. och kanske disekera den så jag ser var man ska spruta fuktborttagnings medel.. eller täta..
sw
460
swe-boy
420D -15
hade liknande fel på min..i 7 månader innan man hittade nån vettig felkod.

Efter mycket om och men så var det hela instrumenthuset som var kass...hastighets signalen från bakaxlen gick inte vidare till boxen.

Men fick iallafall byta den vid pedalen efteråt för den hade jag ju joxat en hel del med för jag trodde det som var felet

Den går att trockla ut om du skruvar bort "armen" på den först...men inget kul jobb
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag har bytt instrumetnhus engång redan.. Den är det inget fel på eftersom det var både kass EML innan och efter.

Så man måste skruva bort armen.. Fan också.. jag hade helst velat ha bort den hel så man slapp hålla på att justera på skiten efteråt.

sw
460
swe-boy
420D -15
inga probl att få dit den rätt efteråt...den sitter på "splines"
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Okej.
är det något som man kan "renovera" själv eller måste man byta den rakt av?
sw
460
swe-boy
420D -15
Skulle rekomendera att byta ut den..min blev inte alls normal efter en sönderplockning =)

Sitter en rätt känslig potenciometer i den och en stor fjäder
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ha ha ha ha... Ja ja.. då får man väl traska ner till BMW och hosta upp de där 2000 kronorna som de ville ha :(

Man får ju börja tänka på att prioritera sakerna. Måste få silentblocken bytta också.. kanske ska sattsa på det just nu istället... 2000 kr..
sw
460
swe-boy
420D -15
köpte min på skroten 800:-
Länk

sissta dom hade med mitt Borsch nr
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
men vet man att den är okej?

Jag menar.. kan man förvänta sig att det ska fungera smärtfritt 10 år till?

Har verkligen ingen lust att byta nästa år igen...
sw
460
swe-boy
420D -15
Då köper man nog en ny som du säger...

Borde jag oxå gjort..men snålheten bedrog just då
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
jag har redan snålat mig själv när jag inte bytte kedja samtidigt som toppen.
Ska inte ske igen :(

Vill ha bort rasslet.... BBUUUU hhuuuuhuuu :´(
Nej, det får bli några torrbollar under instrumenteringen och en ny till sommaren :)

Kan man spruta in lite elspray där.. vet du om det kommer in något eller är det helt förslutet??
sw
460
swe-boy
420D -15
tror inte det hjälper med nån spray i dom..och nog inte lätt att få in nått heller..

Tror heller inte at det är nått vanligt fel som åter kommer sålänge du har bilen..
Ska nog till bra många fullgastryckningar innan man mattat ut en sån.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
det är min mening också.. kan bara inte fatta hur något inne i kupen kan ge upp bara så där.. Skumt.

TAck för hjälpen i alla fall. Nu har jag lite mer att tugga på när jag springer förbi skroten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.