AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
698

Konstig belysning i display för mätarställning

Tjena,

På min E46 har jag upptäckt ett lustigt fenomen. I den displayen där mätarställningen står ändrar sig i ljusintensitet när det är ljust ute. Det händer aldrig när det är mörkt. Den displayen justeras väl ändå inte av ljusförhållandena.
Är det nån som har samma fenomen?????

===
/MP

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jo då,
finns en "kännare" för detta i displayen och ljuset ändrar sig efter förhållandena. Kolla när du kör in/ut genom ett garage på ljusa dagen. :)

Mvh

Anders S.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Om du kollar vid ljusreglaget, där du ställer in intensiteten, så finns en liten liten moj, sätt fingret över den när det är halvskymning ute, så ser du att intensiteten ökas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mr Shhh, vad är en liten moj? :oDD

Jag misstänker att du menar det lilla plastfönster på ca 1,5x1,5mm vid ljusomställaren till vänster om ratten, vilken ljusavkännaren sitter bakom.

Mvh
Ja den lilla mojen har jag sett men det skiftar enormt mycket när det är ljust. Teknisk support på BMW tyckte som jag att det verkar konstigt. Tid är beställd hos BMW-verkstad.

===
/MP

Nu har bilen kontrollerats och det är helt normalt.
Jag måste säga att kundbemötandet hos Paulssons Bil i Helsingborg är väldigt bra.
Likaså var mekanikern väldigt trevlig och om jag skulle ha fler funderinga / problem var det bara att ringa. Det kallar jag god service.
* för Paulssons Bil

===
/MP

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Liknande "mojjar" brukar finnas på bilstereodisplayer.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Ja tycker dock att den beeter sig lite underligt i min bil, därför fick ja ljus styrenheten utbytt (där vredet sitter) och nu har den skärpt sig, men har ändå ibland lite svårt att bestämma sig. speciellt när de är halvskumt ute, typ skymning. då kan den juster några sekunder innan den hittar rätt.
Personligen hade ja nog kunnat vara utan denna funktion men de var tydligen inte möjligt att mjukvarumässigt stänga av den.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vill vara utan denna "finess" sätt en liten dutt med ogenomskinnlig färg över "mojjen". Då tror den att det är mörkt ute hela tiden. Om du vill testa hur det blir innan du målar kan du ta en liten tejpbit.

Mvh
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kul att man verkar ha berikat språket på sajten:-)
En moj är, som framgått, nåt inte alltför stort som man inte vet vad man ska kalla det eller inte orkar beskriva.
Typexemplet är den lilla genomborrade aluminiumgrejen med gripfunktion som används som handtag m.m. till Trangiakök. Det har ända sedan min tid som scout varit en ta-moj. För alla i min bekantskapskrets.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.