AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
748

Vill du veta vart din bil hamnar efter stöld?

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag har funderat lite grand på om man inte kan gömma en gammal biltelefon i sin bil när man parkerar den på "osäkra" ställen.

Jag tänkte att om gömmer en gammal GSM telefon med ett Telia kontantkkort i telefonen. Så borde man med hjälp av Telias Freindfinder kunna lokalisera sin stulna bil ganska bra. Man hittar i och för sig inte rätt gatuadress direkt men man begränsar sökområdet ganska mycket.

Dom flesta telefoner går ganska länge i standby läge men om man vill ha funktionen inkopplad jämt så kanske man kan koppla den så att den startar via ditt ordinarie larm. Dvs när du aktiverar dit larm så startar telefonen via en reläutgång som spänningsmatar ett gammalt cigguttag som i sin tur startar telefonen.

Vad tror ni om den här lösningen. Detta måste vara ett av dom billigaste sätten att få reda på var din hamnar efter en stöld.

Fungerar Freindfinder bra i storstäderna? Fundera och kommentera. vi kanske fixaer en bra och billig lösning tillsammans.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Detta är redan testat och fungera bra. Fördelen med GPS övervakning är att även om bilen skulle köras ner under marknivå så kommer systemet ihåg vad som var bilens senaste position innan den försvann ur täckning. Medans med mobiltelefon så vet man bara var den är så länge den har täckning.

/Sleeperix
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Länk
En telefonladdkabel ansluten direkt på bilbatteriet,
borde funka många timmar på ett enkelt sätt.
Tillägas att ericsson tillverkat massor av "sökantenner" (vet icke vad de kallas) till USA efter 11 sep, går åt som smör i solksen det håller på att utvecklas så att du kan komma ner till 10 meter i närhet. 200 meter på en bil är inte illa men det kanske beror en del på hur tätt masterna sitter.
Mäter väl avståndet till respektive master som finns närmast och kan på så sätt pejla ungefär var i detta område telefonen befinner sig.

MVH
Hasso
Länk

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Vart tar alla stulna bilar vägen?

Vanligt skämt i Tyskland:

Ta en semester i Polen.
Din bil är redan där.

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hasso:
Mycket imponerande kunskap...men jag vill bara rätta dig i en sak - 100 m är det idag.
OK 2 saker - det var inte 11/9 kravet kom det var tidigare. :-))
Hur vet jag det? Ja det är en bra fråga. :-))

Mvh

/NP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Men om bilen blir stulen utomlands s¨å kan man väl inte hitta bilen med hjälp av gsm eller?? TRO att det gäller bara i sverige eller??

MvH Bmw 4-ever

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NP: dina kunskaper i ämnet är garanterat större än mina :) 100 meter stämmer nog bättre, jag läste i nått inlägg runt 200 så jag tog det som referens, jag kom inte ihåg vilken av uppgifterna som var riktiga.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Peter: detta gäller endast USA för tillfället. Det är inte så pass utbyggt där heller. Det kommer till Europa senare och då menar jag den 100 meters lösningen som nämndes ovan.
Frun ska inte veta i vilken pub man befinner sig :-)).

Volvo har ju inbyggd telefon i vissa av sina bilar med funktioner som att du kan ringa upp den och stänga ner motorn...

Hasso: det är lungt - fördelen med detta forum är att vi alla är bra på något...och vill dela med oss.
Jag var väldigt imponerad över folkes insats med detta med Carsoft. Med lite vilja, driv och kontakter kan man flytta berg. :-)

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.