AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
979

Tömma kondensatorer?

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har hört att man kan "tömma" elsystemets kondensatorer genom att koppla bort plus/minus kablarna från batteriet, sedan "sätta" ihop plus/minus kablarna en liten stund, det ska då göra att kondingarna tömms.

Nån som kan verifiera detta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vänta hellre en kvart eller nått sånt.
Finns det kondensatorer som ligger uppladdade och du kortsluter dom för urladdning,så är det lite svårdefinierat om den urladdningen kan skada nått i div kretsar där dom befinner sig.Inget borde hända, men har man inget kopplingsschema så skulle inte jag göra det i onödan.
Vi laddar ur våra stora kondensatorpkt .med ett urladdningsmotstånd så att det inte blir "spikar" i omliggande elektronik.

MVH
Hasso
Länk

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Du menar att det är säkrast att vänta ett tag innan jag kortsluter kablarna? Anledningen till att jag ska testa detta är p ga ett felmeddelande i min checkcontrol som vägrar försvinna..

I TIS hittades inget fel nånstans heller...däremot så försvann detta fel förut en gång när jag hade plockat ur batteriet för laddning ett dygn. Själva ursprunget till felmeddelandet berodde på ett kabelbrott i generator rotorn. Dock så ligger det fortfarande kvar trots att rotorn är utbytt.

Snackade med en mek som tipsade om detta med att tömma kondingarna. Man vill ju inte förstöra nån elektronik i bilen, därför vill jag vara säker på att det inte är någon fara.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kondingarna laddar ur sig själva på en kvart eller nåt.
Om det inte är den typen av kondensatorbatteri som sitter i Tv-apparater för att komma ihåg inställningsminnet när TV är spänningslös.

MVH
Hasso
Länk

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Sätt en lampa mellan polerna så får du ju ett litet motstånd...

uppladdade kondingar kan lämna ifrån sig ganska stora strömmar även om det är små kondensatorer, vilket kan orsaka skada i elen.

Diesel-räsern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.