AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

Dålig motortemperatur!

PM
18
PMaN
528i touring 1999
Har nyligen (två månader) införskaffat en 528iT, bilen har uppfört sig som den skall tills första köldknäppen kom. Nu blir motorn aldrig riktigt varm (det blir bättre vid stadskörning än vid landsväg).

Kan det ha något att gör med att det sitter en annan termostat på tysk-importerade bilar?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Förmodligen inte, snarare att den är kass tror jag. Kylsystemet kan behövas luftas också iof, men det brukar snarare märkas om du har ojämn värme i kupen.

Under mektips finns beskrivning hur du byter ut termostaten.

Mvh

Anders S.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Varierar tempen om du kör t ex landsväg?
Annars låter det som att termostaten är kass! Är det sant att det sitter andra termostater i Tyskbilar? Det har jag svårt att tro. Finns det någon anledning?

Mvh

/NP
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja det är lite olika från fall till fall, det beror bl.a. på vart i Tyskland bilen kommer ifrån. På min 525i -90 satt det en "kallare" termostat som öppnade tidigare än en standard termostat. Detta p.g.a. att det är varmare i Tyskland än i Sverige. Min 525a kom ifrån Hamburg i Norra Tyskland.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
En termostat borde väl öppna vid t ex 80 grader oavsett yttertemperatur. Tänk om man åker med bilen till Sydeuropa. Då blir det ju fel!

Mvh

/NP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag hajar inte riktigt det där.
Vitsen med termostat är väl för att få motorn att arbeta i "rätt" temperatur. Detta får man ju oavsett om det är kallt eller varmt ute.
När vi snackar moderna motorer alltså med effektiv kylning och hög verkningsgrad...
Någon får gärna förklara för mig om och varför detta fortfarande är tillämpat.
:)

Mvh

Anders S.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja det är lite olika från bil till bil hur termostaten öppnar. Men mellan 80 -90 grader brukar det vara. Är bara kylaren och vattenpumpen etc i gott skick så blir det nog aldrig några problem med hög värme i motorn även om man drar långt söderut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en E39:a? I såfall är det säkerligen sprucket termostathus! Det gör att kylarvätskan passerar förbi termostaten även om den har stängt. Ett relativt vanligt fel som kan härledas till undermålig kvalitet på termostathuset.
Senare modeller är kraftigare och skall hålla bättre.

Finns en del trådar om detta. Använd sökfunktionen "sök inlägg" längre upp och skriv termostathus så får de lite att läsa om detta.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.