|
|
|
|---|---|
| Har en 320i -86 som tar grymt lång tid innan den blir varm. Har bytt termostat och luftat. Har knappt någon kupévärme heller, förutom om man stänger av värmen helt några sekunder och sätter på den igen men det som händer då är att temp mätarn sjunker. Nån som har nån idé?? | |
Haettman |
har du kollat att motorfläkten inte snurrar hela tiden. Den ska väl bara slå igång när motorn är varm men om den snurrar hela tiden så kan det kanske bli onödigt kallt. |
|
Prova med att köra kylarrens, kanalerna i kylare värmepaket osv är mkt fina och kan lätt slagga igen. vilket resulterar i att vattnet inte kan cirkulera igenom värmepaketet = kallt i bilen. Mvh Peter |
|
| Hur gör man kylarrens? | |
| Har kört kylarrens, hjälpte inte nåt faktiskt... Har prövat att sätta en pappskiva framför kylet, visst motorn blir varm som satan men jag har fortfarande ingen kupévärme... Ska testa med en 88 graders termostat och ny fläktrem, nån som har några andra bra tips var det kan vara fel? | |
|
Det kanske kan vara värmeventilen som kärvar/har fastnat i ett läge, den brukar sitta på torpedväggen där kylarslangen in till kupévärmeelementet går. Ventilen reglerar hur mycket kylvätska som ska strömma igenom elementet för att få önskad temperatur. Mvh/ Micke t |
|
| Tackar för svaret, här ska provas.. | |
|
På min sitter det en motor som pumpar runt vätskan genom värmepaketer när värmen är påslagen det minsta lilla. Kan det vara den som lagt av? Isf så kommer bara värmepaketet att få ta del av det vatten som drivs igenom det av "självkonvektion" eller vad det nu heter (varmt vatten stiger-kallt sjunker). Sedan så sitter det även en ventil på min som är öppen så fort värmen är påslagen det minsta lilla. Om värmen är av så kommer alltså ingen alls värme genom mitt system. Men om det är den som skulle kärva så skulle du antagligen inte få nå värme alls. Eller? Den kan ju iofs ha fastnat i ett "halvöppet" läge. Kolla om det sitter en liten pump på ex torpedväggen (följ kylvattenslangarna som går till värmepaketet). Om det finns en sådan så kolla om den börjar pumpa när tändningen är på och värmen vrids på. Detta hör du om du lyssnar. Om den inte slår igång så kan det bero på att bilen inte är tillräckligt varm. Min går bara igång när motorn är varm, så se till att motorn är varm när du gör detta. Om den ändå inte börjar pumpa så kolla kontakter mm. Om det inte är nå fel på pumpen så kan ju det som sagt var vara fel på en eventuell ventil som i mitt fall sitter bakom instrumentpanelen alldeles vid värmepaketet. Går att komma åt om du tar bort "kåpan" ovanför dina ben (när du sitter och kör). Annars så kan det ju alltid vara igensatt någon stans. I tex värmepaketet. Att du får värme för ett tag om du stänger av värmen en stund för att sedan vrida på den igen tyder ju på att det passerar för lite vatten genom värmepaketet. Detta var mina förslag i alla fall. Lycka till! Min skrothög: Länk |
|
|
Gunneriusson: Vad har du för tum på fälgarna på bilderna? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
15... Tycker att det är en bra kompromiss. Med 205:or så tycker jag att det ser riktigt bra ut... Min skrothög: Länk |
|
|
Kan tillägga att det sitter lite väl mycket gummi på fälgarna (profilen). 205-55-15 sitter det. Vill ha 205-50-15 alt 215-50-15, 215-45-15. Min skrothög: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.