|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| måste få fråga om du har eftermarknadssprut på den motorn som du beskriver,,,,,om du börjar ladda 2.2bar med en b21 så håller inte motorn så länge,,,en spikning så är det gonatt,,,men man vet aldrig | |
|
Sprutet är ett original Motronic, mappningsbart bränsle samt tändning. Varför skulle någon motor gå sönder av 2,2bars laddtryck? Det är effekten som dödar, inte laddtrycket, man kan ladda säkert 3bar, om man bara äker tänningen och nästan kör eftertändning, men det blir ju ingen effekt av det. B21ET håller för 400-450hk med originalprylarna. |
|
| kul att den här gamla tråden dök upp, kan säga att det blev en 528 ist för 535 och volvon hade inte en suck nånstans | |
| helt klart sant...högre laddtryck,,lägre tänding | |
|
Har nu läst igenom hela tråden, och måste bara säga att sådana här trådar är rena guldet... För det är fan ta mig bättre än en helkväll på "Släng dig i Brunnen" med en knippe ståuppare.... I sådana här trådar så börjar dit inte sällan med en kille som med febrig formulering, oroligt frågar om han riskerar att bli dragen av sin polares bil, som då oftast är av mindre renrasig art än vad som gäller på det aktuella forumet. Genast dyker det upp en enorm klase grabbar som uppenbarligen inte vet ett skit om vare bilar eller motorer, eller ens begriper vad som kan påverka vis olika prestandajämförelser m.m. Dessa grabbar är bergsäkra i sina åsikter, "en sån skitbil drar du ju lätt..., för jag har en polare jag som...." Eller denna variant " Fan serru, den drar du som skit ju, fan asså jag har en 318 jag och den körde jag lätt jämt med mot en V70R, så du måste dra den som skiiiit vettu...." Dessa grabbar är heller inte blyga för att ge sig in och minsann förklara varför sughästar alltid är bättre än turbohästar, fast de inte verkar ha några kunskaper om vad de snackar om. Men allt denna soppa av revirpinkeri vilda vilsna åsikter, märkeshysteri, raceskrönor, yra påståenden m.m. gör att man sitter och garvar sig harmynt nästan, ja det är GULD och humor i värdsklas många gånger...... :-) |
|
Conan99 |
Dr Tinnitus: Håller med. Ännu mer krydda blir det ju när man lägger in ett lite syrligt inlägg om BMW. Då kommer en hop killar och tycker man är en idiot, de med skygglapparna på. Det är humor heh!!! Conan99 |
|
Turbohästar är nästan alltid effektivare än sughästar, precis som diesel hästar är bättre än bensinhästar. Den gemensamma nämnaren är vridmomentet, vilket man inte kollar på så värst ofta. |
|
|
Tyvärr är det nästan alltid så att Volvo turbo bilar är alltid snabbast när volvokillarna pratar ut och BMW bilarna med sugmotorer är alltid snabbast när BMWkillarna talar ut, vilken bil som är det självklara valet vet väl var och en och behöver inte diskuteras, vi kan ju pröva med att dela ut ett frågeformulär på stan, jag vet redan vad svaret blir. Det är förvånande att så många "tror" att de har nästan världens snabbaste bil när de kör en BMW, en BMW är och förblir generellt en standardbil (förutom vissa modeller) som har ambitioner eller kvalitet utöver det vanliga som gör att många fortsätter med att köra och köpa BMW bilar livet ut, det samma gäller för Volvo att folk fortsätter att köpa dem och är relativt märkestrogna men utav den anledningen att så har pappa, farfar och farfarsfar gjort hela sitt liv och därför måste det vara bra (utan att tänka själva, för då hade märket blivit något helt annat). Dessutom har man mage att tänka blått men rösta rött, ja se Sverige det är unikt i sin klass. |
|
|
ja som sagt en T5:a drog jag till å med med min 520 me en chippad 325motor i men iof det var jubara upp te typ 70 sedan va han borta... men som sagt 740 e ju osm en traktor så du lär kunna leka med den om du e en bra chafför... //Danne |
|
Conan99 |
FRIFART: Visst kan vissa av oss tänka själva. Jag körde själv Volvo i tio år trots att ingen i min familj INTE hade Volvo under denna tid. Nu kör jag BMW trots att INGEN i min familj gör det heller. Att vara så insnöad att man gör som alla andra är i sin omgivning är att dumförklara sig själv en aning. Helt klart bättre att tänka till lite vad man själv har för behov och intresse. Själv köpte jag Volvo det för att det var en bra bil, lätt att hitta delar, lättmekad, lättrimmad och sist men inte minst så har jag blivit av med bägge Volvo bilarna mycket enkelt till det pris jag själv begärde, alltså hög efterfrågan. Tyvärr kan man ju inte säga att BMW håller andrahandsvärdet lika bra och är lika lättsålt som en Volvobil. Jag förstår dom som kör Volvo utan att för den skull ha några större veck i pannan. Självklart gillar jag BMW:n också men den bilen har sina nackdelar och fördelar. m20power: Verkligen löjligt inlägg. Att du drog en T5 upp till 70 km/h med en 520(325) gjorde du endast om han käkade sömntabletter bakom ratten haha. Din 325:a skulle garanterat halkat långt bakom min gamla trimmade 740 turbo -90. För övrigt så har inte min BMW heller en chans mot Volvon jag hade(om man nu ser till snabbhet) däremot har BMW:n andra kvaliteter. hej hopp Conan99 |
|
jaha, har inte orkat läsa igenom allt som är skrivet men det verkar mest vara en väldig massa spekulationer och rövarhistorier som skrivs... tänkte ge er en liten bild av det själva topicen rörde: volvo 740 tic mot 535 e28 det råker av en händelse stå just en 740 tic i polaren garage och en bmw m535i e28 på min uppfart, och visst hävdade ju vi båda att just våran bil var snabbast osv osv... har inte hunnit med att äga min bil så väldigt länge och har inte haft tid att gå igenom den ordentligt ännu så jar har inte riktigt velat dra med den. men polaren försökte ju envist få mig att rejsa mot han och hävdade att han skulle köra om mig utan problem, men efter lite resonemang så gick han med på att han iaf inte skulle bli ifrånåkt. jag har själv kört volvon många gånger och nog flyttar den på sig alltid (det ska tilläggas att det är gjort en del saker med den också, vet nu inte exakt att men den är vassare än orginal iaf.) min bil misstänker jag är orginal men det går några vilda rykten om att det kan sitta en trimkam i den... om det är sant eller ej vet jag inte. nå, nu till själva händelsen, vi kom överens att vi kanske var tvungna att testa vem som var snabbast (rakt fram), så ut på en lagom ödslig lång raka... körde ett par vändor med både flygande och stillastående start... hur det sen gick ? vad tror ni ? garanterat att volvon fick smisk så det sjöng om det... ...men icke utan det var till min förvåning ganska jämt, han kom aldrig om mig men jag lyckades aldrig att köra ifrån han mer än några meter på några repor. det ska tilläggas att detta test är högst ovetenskapligt gjort helt utan mätningar sunt förnuft osv. var mest en kul grej... |
|
|
Har haft en 535 iA E34 samt en småvässad 740 TIC. BMW-n skulle inte ha en suck mot Volvon, varken på rak eller kurvig väg. |
|
|
Perran: Det är ganska stor skillnad på e34 535 och e28 535. E34:an med automat gör 0-100 på över 9sek. E28:an manuell gör det samma på 7sek. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
klart att en automatare inte har en suck mot en manuell, men jämför med en volvo 740tic automat för att få en likvärdig konkurrent, sen att 535E34 inte skulle ha en chans i kurvorna mot en 740tic låter bara för larvigt, är båda original vet vi ju alla hur det ligger till med den saken, sen om man väljer att slänga på dyraste sportdämparna+fjäderbensstag+rensar bilen 100kg+ eller vad vet jag så är det väl självklart att en 740tic ligger rätt bra i kurvorna. Att jämföra en original automatare E34 (om den nu var original) mot en upphottad (ungdomstraktor) är väl inte så värdigt? Vet någon vad det beror på att Volvo skulle ha ett så bra andrahandsvärde??? jag anser att det kan beror på just detta att många köper dem (volvo) bara för att man ska ju ha en volvo, det kan ju bli så när det råder lite patriotism i landet och man är negativ mot andra produkter. Rätt fantastiskt att de håller värdet, dessa volvobilar, konstigt att man tex är så dum och okunnig att man skulle välja en 740/940 mot en 518E34, när bmw är så mycket bättre på de flesta punkterna och finns i kombi. Jag slår vad om att en hel drös människor inte ens skulle våga ratta BMW, finns så många exempel på hur situationerna kan vara på tex jobbet, aha du kör en sådan du. Nu kommer säker en hel hop personer att hoppa på och säga du vet inte vad du pratar om och det är rena spekulationer, visst ok det är det för jag har inte facit i hand bara en hel del egna upplevelser IRL samt pratat med andra om detta och hört vad de upplevt. |
|
| Jag har iallfall kört ifrån en 850 Turbo vid höga farter, la i trean från 5:ans växel vidd 110km/h. Jag kan lova volvon hängde inte riktigt med mej. Detta var då en BMW 528 E39. Man kan inte jämföra volvo hästar mot BMW hästar, ex på aftonbladet jämför dom en S60 T5 mot en BMW 320 (170), liksom hallå självklart att volvo drar ifrån, men det var ganska lika iallfall. då skriver dom "krävs minst en M3:a att köra ifrån T5, lita att ta i när en "328 el 330 drar ifrån s60 T5. | |
|
Bpower. Vadå inte kunna jæmføra Volvohæstar mot BMWhæstar...? En hæstkraft ær en hæstkraft, och lika stor/stark/bra oavsett om det ær i en Volvo Daf Opel Ferrari eller BMW.... Mig tycka du vara ænnu en som snackar utan att veta vad du snackar om... ;-) Det som kan påverka ær inte bara max Hk i maskin, utan bilarna kan ha olika vikt, olika utvæxlingar, olika effektkurvor, olika luftmotståndsværde. Dærfør kan ibland en markant svagare bil, ja max Hk i motorn alltså, smiska en som har mer Hk. Men vanligast om bilarna ær något sånær jæmførbara i øvrigt, ær att den med mest Hk vinner øver den klenare på de flesta grenar. Undantag kan vara att øverladdade bilar brukar ha skapligt øvertag på høga væxlar i lægre farter samt omkørning på høgre væxlar jæmført med sugmotorbilar. Dr Tinnitus |
|
Ulke |
En liten jämförelse bara.... Mina bröder har båda volvo 855 turbo/225 hk varav den ena är chippad från bsr (295 hk påstår han), båda volvona är manuella.... Min bmw har automatlåda och testerna vi gjort har alltid slutat likadant..... vi har en bra raka på cirka 1 km som vi använder oss av. Första gången vi körde så var det jämnt i cirka 20meter (när volvona kör på 1:an, sedan så fort de växlar så försvinner de bakom och avståndet blir bara större o större för att till slut skilja en 40-50 meter efter 400m....... Då hade jag ändå inte sportläget ikopplat, utan körde lådan adaptivt. Andra racet var när den ena brodern chippat sin volvo och skulle ha 295 hk (haha), då startade jag i sportläget, och hans bilnos var aldrig före ens för en sekund, efter 400m (cirka) var han ändå 5-6 billängder bakom och det ökade mer o mer.... //Ulke |
|
Dr Tinnitus: Eftersom du verkar ganska påläst så kanske du kan förklara för mig vilken bil som går bäst om båda har samma vikt, utväxling, vrid, hk m.m. Men den ena bilen är överladdad den andra en sugis... Motivera gärna!! Sjöberg |
|
| Farsan min har en S70 T5 på 240 hästar. Det finns inte en chans i världen att min 528 hänger på. Båda bilarna är gjorda 97 och har gått ungefär lika långt. | |
| har dom identiska vridmomentskurvor så går dom naturligtvis lika snabbt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.