AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.129

535 e28 vs. 740TIC

Sida 6 av 8
Perkka
Jocce: Tackar så mycket för erbjudandet, men tyvärr så behöver jag inga fler sådana motorer.. Om jag nu skulle byta motor blir d nog till nån B23-a istället.. Helst vill jag sälja bilen & byta upp mig.. Lr förresten Jocce, vet du hur långt din B27-a har gått? Kanske behöver den som res.dels-motor lr nåt..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Perkka
Jocce: Har du kört en 240 med ovanstående motor i? & isf, hur tyckte du den gick då? Jag tycker den e lite slö för att vara så stor :(

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Jag har också en 240 glt med V6a

årsmodell 80

riktiga paniken är den kassa 3v automatlådan...
bilen når max varv (6200 varv) vid typ 165 kmh
skulle behövas ett fjärde steg

Riktigt rostoffer för övrigt
men med ac elspeglar elhissar o sån skit

helt otroligt att den e laglig att köra så som den ser ut :)
Jag körde polarens 535 E34 och jag tyckte att den var lite slööö faktiskt!! Men jag jämför med min 540 det är visserligen lite fel.
Sen det här med volvon dom får man ju ut lätt över 200hk. Väger inte den mindre än en E28? Skulle tro att en trimmad Volga skulle dra en 535i
Perkka
Suomalainen: Bilen du körde kanske inte var helt frisk? Min skjuter på rätt bra iaf.. Men jag körde kompisens 740TIC förra helgen & jag är rädd för att han tar mig.. Det är en 88-a, som är chippad osv.. Ligger runt 220-230hk, & den kändes brutalare än min tyvärr =(

Så nu har jag (tyvärr) planer på att byta bort min mot nån turbobil, gärna 740TIC lr 9000 turbo/aero.. Men ni ska veta att jag ville byta mot turbo även INNAN jag körde kompisens TIC..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Jag kan bara säga at en chippad 740T ligger inte på 220-230 hästar, faktum är att orginalspridarna i teorin bara räcket till 197 hästar om man inte ökar trycket.

Så att plocka ut 230 hästar utan att tillföra mera soppa tror jag är svårt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Länk
Perkka
Dannej: Observera "chippad osv" Mao är det mer gjort åt den än bara chip, men jag kommer ej ihåg allt..
Hur som haver gick TIC-en som ett skott..

mvh Per

Man brukar inte ställa upp soppatrycket när man chippar, har aldrig sett något chip som är gjort för det, och dom flesta utlovar ju en 220-230 hästar, vilket är helt omöjligt, en biol kan inte gå på luft.

Det som känns i en tic är ju vridet när laddet kommer, behöver inte vara så mycket hästkrafter, en volvomotor är ju ganska vridstark i förhållande till hästarna

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Länk
Perkka
Dannej: Ja, som sagt är den mer än "bara" än bara chippad.. T ex sportluftlifter, 3" hela vägen från turbon osv osv... Tror t om den är bänkad, dock ej säker..

Mvh Per

Perkka
Lite fel i ovanstående inlägg... Ska naturligtvis stå "mer än bara chippad"..

Mvh Per

Conan99
Jag sålde min trotjänare i julas, en 744 turbo -90 med, Grupp A turbo med 240 hästar. Volvon fick lämna plats åt min nya bil som är en BMW 530 på 218 hk. Kan bara säga att BMW:n har inte en suck mot en sån bil om man snackar acceleration.

Vad gäller detta att man hör nån som har kört ifrån en annan med den eller den bilen osv. så finns det nog en och annan som diktar upp sin historia efter sitt eget bästa!? Eller? Jag drog körde jämt med bilar som hade 290 hk.

Det var nog allt för mig. Förresten en 192 hk BMW kör ju aldrig ifrån en 850 turbo.

Conan99

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
I teorin så är det ju precis som dannej säger att 4st 300cc spridare i en 740/760turbo bara räcker till runt 200hk. Detta är dock räknat på 80% dutycycle, chansen finns ju att komma lite högre om man bara minskar lite på marginalerna.

B230FT/FK av senare modell är ju lite bättre då de har 337cc spridare.

Fördelen med en B230ET är ju att den har vassare kamaxel samt 531-topp, något som räcker ganska långt. dessvärre så hänger inte stakar mm med på en sådan.

Jag håller själv på att bygga en b230FK som från början har 136hk. Målet är att hamna runt 300hk, vi får väl se om det räcker för att köra om nån bmw..saab och sådana :) Motorn ska dock sitta i en lite lättare 240.

Mvh Eric
ma
38
malm
525i 89a
3.0CS 72a
Dagens på er alla.
Kommer in sent i den hära diskus, och vet inte om jag kan tillföra nått vettigt men det har inte många av er gjort hursomhelst
Jag kan varken mycket om turbotrim eller sugtrim dock har jag erfarenheter av volvos turbomaskiner.
Jag har lungt lagt hundra tusen mil bakom mig i både 740t, 850t och nu sist v70 turbo.
För att börja först så är 740t ett skrälle i orginal utförande, och efter 25 tusen även med bytt turbo går den inte bättre än en pensionär bakom en rullator och blåslampan uppkörd i arslet, den låter mest...
850t är en finnare maskin men tappar tryck fort. Är man då inte flitig med den ack så värdelösa vajer lådan så kan man lika bra backa.
Nu till v70 turbo en smula chippad. En bra bil med gått flås i maskinen dock lever inte resten av bilen upp till motorns prestanda. Men även här tappar den viljan på högre varv och har en förmåga att kännas klen vi vissa varvtal.
Nu till min egen BIL 530iat med 25000 mil på mätaren.
Den är seeeeg på låga varv men efter 4000 varv vaknar maskine ordentligt och den låter inte helt oäven heller.
Inga slamrande vibrerande tjutande vebotrimmade turbohästar här inte, och efter 25000 mil går den felfritt i maskinen.
Jag har haft flyktiga möten med gamla stressade 240t.
Både polares och nissar man stött på, och ja, jag får nog erkänna att dom kan gå som svin upp till en given hastighet.
Men det slutar alllltid, med att skiten går sönder...
Och kom ihåg att...Riktiga grejor är alltid bättre än dåligt skit.
BMW för det är väl därför vi är här.
Puss!

Nära bankar ingen bäver!
Min fd 740 Turbo gick rätt bra. Mappad, 3" hela vägen, sportfilter och uppställt laddtryck. Hade FT-motorn. Laddade konstant 0.8-1 bar och det höll utan problem. Obesegrad förutom en trimmad 850 Turbo.

Visa användare
46
Masterboy_518i
Volvo 740 Turbo -85 [500hk]
haha, volvon ska inte ha en chans jue. ;)

Conan99
Masterboy_518i: Varför inte det? En 535:a är ju inte precis någon racer om man säger så?

Conan99
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Och det är 740in? :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
en e28 535i är en racer om man jämför mot en volvo 740...och även när man jämför mot Volvo 850.

/Pelle
Fördelen med en turbobil är att det går att plocka mycket hästar och vrid för småpengar, det här exemplet är från en polare som mappar sprutet själv.

Här är även priserna för hela motorn inräknat, inte bara trimmet

orginal insug b230et
Botten Ca 1000:-
topp grenrör ca 1000:-
Vx3 kamm 500:-
Turbo 3500:-
packningar kammerem mm på volvo 700:-
Mappning 0:-
Bromsning i rullande landsväg 1500:-
spridare 1000:-

resultat 343,7hk 519mn

Orginal B21ET bottendel från 81
Std 530 topp från volvo 940 turbo 92a (T kammaxel)
940 Std grenrör
T3/To4hybrid snurra
Iveco IC
420cc spridare
3" JT med 1 dämpare
bosch 044 pump

obs alla värden är angivna som ett medel av 3 körda efekten minskar ca 1hk mellan första och sista repan

Första repan med 0,65 ladd lämnade motorn 186hk
då med min så kallade std trim programvara anpassad för större spridare men orginal LMM med spänd fjäder

efter att ha ökat laddet till 1,1 lämnade motorn 285hk

nästa försök på 1.35 lämnade den 313 hk

sedan bytte vi kamaxel till en Vx3 då ökade efekten till 324hk utan att
vi rörde något annat förlorade ca 15hk upp till 3250varv
men vid 4000 var det pluss värde igen

ökade sedan laddet till 1,47 då lämnade motorn 343,7hk vid 5000varv
och 519nm vid 4250varv

målet med motorn var 350hk så jag hängde på en fjäder på Wg klockan och då blev det lite mycket ladd pikade till på 2,2 bar sedan lossade muttern som håller kompressorhjulet och vi fick åka hem
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.