AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.132

535 e28 vs. 740TIC

Sida 5 av 8
finns inga volvomotorer med 6:as och turbo, förutom dieslarna då.

760T är en 4:a den heter b23ET och inte b230ET, det är dessutom smidda stakar i den, ska visst vara smidda kolvar med tror jag, så den håller för lite mera.

men jag tror inte det finns nån 960T det är bara 940T

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
visst har volvo en 6a med turbo...s80 t6 2,8l med dubbla turboaggregat och 272 hk.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Pelle Persson: är det inte en 2.9 till och med? Men volvo har aldrig byggt några 6or alls före den som sitter i S80, om ens den är "renrasig". 760 6:an är det väl volvo, renault, peugot och kanske ytterligare något halvskummt märke som byggt..

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Carl L> sen är dom ju odugliga med, drar en massa soppa, och går inte att överladda.

33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Carl L: Fel. I Volvo 164 satt en rak sexa, egenutvecklad.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Volvo 760 har en renault 6:a. Undrar om man blir ifrån åkt av en S80 t6?
be
250
benny
535im-86
volvos v6a va meningen att bli v8a och volvo renault o peugeot tog fram motorn tillsammans. men oljekrisen gjorde att det fick lov att bli den mindre varianten.motorn brukar kallas prv motor. förövrigt så e de en skit motor brukar inte hålla mer än 20,000 mil och denna motor sitter oxo i delorian he he he med reanult låda mvh.benny
Perkka
Äger en 240 GLT med Renault-sexan i.. & vissa säger att dom motorerna inte går nå långt, hmm min har härdat ut i snart 35000 mil iaf..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Beamer: Det blir du definitivt inte! Du har 50 hästar extra, manuell låda samt förmodligen några kilo lättare bil...You do the math!

Inget ont annars om T6:an som är en mysig kärra med skapliga prestanda.

sebbe_bmw
En S80 T6 sticker på ganska bra men var lugn... Jag åker ifrån en sån då gör du det!

bm
46
bmwsoon
540IA -94
Nu tycker jag ni glömmer något som f d Saab ägare..
Ska vi prata turbo så vill jag ju gärna prata SAAB, med riktiga styrsystem och inte såna glädjesiffror som volvo ang effekt.
Däremot är ju Saaben bra mycket roligare att köra.
En volvo med 300hk är fortfarande en traktor i mina ögon, en snabb traktor men ändock en traktor.
Min f d Saab "piskade" nog de allra flesta bmw modeller med sina 270hk/420Nm.
Men sen komemr vi till det där med trimmade turbobilar, saker tål itne effekten och går sönder.
Kopplingar måste bytas, topplock går åt skogen(framförallt på volvos) och en evig rädsla för att nu pajar nog nåt snart.
Det var en stor anledning till att jag valde bmw.
En bil med rejäl effekt från början, otrimmat med en kaross och bromsar som är dimensionerade för det.
Sen ÄR både volvo och saab inte förrän de senaste modellerna i närheten av den kvalitetskänsla man får i en BMW.
bmwsoon> angående hållbarhet om trimvänlighet mellan saab och volvo.. såg du senaste motorjournalen? saaben mot 850:n och det var itne lite pisk saaben fick citerar speakern: "...och där går saaben imål någon sekund senare" jag kan ju meddela att sekunder på 402m är MYCKET!

och så nämner du topplock... jag snackade med en i norge som jobbade med att smälta ner aluminium, och det mesta dom smälte ner var bmw toppar sa han, jag tycker det verkar vara välldigt vanligt med toppar som går på bmw.

ska du ha en motor med hållbarhet så ska du skaffa dig en gammal "traktor" tillexempel en B18 eller B20 kan man fan inte köra slut på om man så försöker, om man itne häller sant i oljan eller nått sånt... dom tål vad som helst, går till och med att köra på några deciliter olja bara, helt sjukt är det.

jag vet en som provade det med en b18, han la en tegenlsten på gasen och lät bilen stå i 10 minuter (inget varvstopp) sen efter det skruvade han loss oljepluggen, då tog det 2 minuter innan den la av. kan hur många motorer klarar en sån behandling?

Länk
sebbe_bmw
BMWsoon:Bra sagt!

Sebbe
Perkka
bmwsoon: Men om vi pratar om Saabs växellådor då? Helt sjukt vad lite dom tål.. En kompis hade en 9000 Aero, & 5-an knäcktes på nåt sätt.. In med en sprillans låda, körde nåra veckor/månader sen va d kört igen.. D rasslade till när man la in 3-an, bra kvalitè nee.. Läste nånstans att Volvolådan i 850 turbon klarar 400-500hk, d e skillnad..

Mvh Per

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
6:an i 760 skulle enligt planerna förses med turbo men det projektet fick läggas ner pga överhettningsproblem.
Den skulle bl.a. hamnat i 780

---------------------------------------------------
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Volvo är robustare än SAAB, men det är upp till var och en vad man prioriterar..jag vill ha en snabb bil
som håller och dessutom är underhållande att köra. Trimma upp motorer och modifiera bilar så man får mer effekt osv spelar ingen roll om grunkonceptet är dåligt. Blev jag tvungen att välja ny tjänstebil skulle det tveklöst bli en SAAB framför en VOLVO, med den anledningen till att designen är snyggare och det
känns mer som att köra bil....en VOLVO har dock andra kvaliteter men inga som tilltalar mig.
apropå Volvos V6:a
Var det inte samma som hamnade i den turbomatade Renault Alpine? Har för mig det iallafall.
Har själv haft en Volvo GLT V6 -82, gammal civilpolisbil från GBG. Måste bara säga att det var den bästa Volvon jag ägt och den var underbar (!) att köra men tyvärr dog B28:an. Denna ersattes av en B280 som vad jag vet håller än idag (hade den för 9 år sen)
Jag hade den bilen för att pendla 20 mil t.or om dagen och ärligt talat så skulle jag inte vilja göra det i min E28 (stenhård fjädring).
Att BMW:n är 1000 ggr roligare att köra är en annan sak.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Perkka
Bjernler: Jag tror jag har en B27 (?) i min..

Mvh Per

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Min första bil var en 164E -73 med rak gjutjärnssexa på 160 vilda kusar. En helt underbar bil på den tiden.
Så vart man ju kär i raka sexor... och det finns mig veterligen bara en riktig biltillverkare som har raka sexor nuförtiden, BMW.
Lesux räknas inte och Märsedes kör väl V6 nuförtiden(???).

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Perkka..Jag har en b27 som du kan få om du vill om du hämtar den, den har dock stått utomhus i 5-6 år under en pressening,den gick när jag ställde dit den men det gör den förmodligen inte nu mer.. Jag har även renoverat en sån motor förut, och jag säger bara huga vilken skräckmotor, lösa cylinderfoder som schimsas med tunn papperspackning .. vevaxelns lagring är ju ett skämt den med, jag skulle vara nervös om jag hade en bil med den motorn..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.