|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
>>Dannej Att komma under fabrikens redovisade förbrukning är omöjligt. En V70R drar 1,1 l/mil bl. körning enligt Volvo. Med min körstil drog den 1,2-1,3. Att köra en 160-250hk Volvo på 0,7-0,9 (bl. körning) är BULLSHIT. Tom. V40 1,6 dra t.ex. 0,8 bl.k. enl.Volvo Inte ens i jämn landsvägsfart. 90km/h, tar dom så lite som 0,7. (Min 528 skall enl. fabriken 0,98 , i verkligheten starx över 1,0 l/mil.) //Marin |
|
|
1,3 är ju alldeles för mycket trycker jag, det drar min 760T och då är den ganska rejält trimmad, kan säkert köra den på 1,1 om jag ger fan i att dra på och leka. Och jag kör ifrån dom flesta chippade T5 och T4 och liknande. så jag tycker att så pass mycket nyare motorer borde dra mindre soppa [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Vår förra Volvo V70 AWD -98 drog ALDRIG under 1,3 L/mil. Den gick väldigt bra men alldeles för dyr att köra med. I den satt en lättrycksturbo på 193 hk. Skäms Volvo för bränsleförbrukningen! | |
|
det är väl permanent 4WD med eller? det drar ju säkert minst 1-2dl extra bara det. farsans pickup TD drar mycket mera vintertid när han kör med 4WD. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Ja, permanent 4WD. Pappsen vart så less på Volvon så han sålde den och köpte en fin 525TDS Touring -96 istället. Den drar ju bara 0,7 på blandad körning :-) Bravo BMW! Sen är ju farmartank aldrig fel heller :-) | |
|
hehe, precis så gör jag med, men inte har det lönat sig, så mycket jag har tjänat in i bränsle har jag fått lägga ut på reparationer på bil f*n så nu blir det en golf diesel, som man kör på 2:- milen med.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| dannej, på vilken typ av körning skulle det vara svårt att komma ner under 1.2l/milen med en 530/535/540? på ganska exakt 1000mils körning blandad med både vinter och sommardäck har min 535 dragit 0.97l/snitt...enligt färddatorn och har även kollat upp det på annat sätt och konstaterat att visar färddatorn fel så rör det sig om hundradelar bara. | |
Perkka |
Dannej: D blir nog svårt att få ut 100hk extra ur en turbo motor, endast genom att byta agget.. Måste nog chippa om den, sportavgassyt. sportluftfilter etc.. Samt mycket högre laddtryck.. Har frågat en kompis, & iom att han har ägt minst 3 Turbobilar så lär han veta vad han pratar om.. Mvh Per If everything seems under control, you`re just not going fast enough! |
|
nja... chippet ändrar bara instrutningen, så om man höjer bränsletrycket så är det i princip samma sak, men visst bör man köpa ett chip, det handlar ju bara om en 1000 lapp så får man välja var man vill ha varvstoppet själv. sportavgassystem kostar heller inget att bygga, luftfilter är också ganska lätt att fixa så det andas lättare. jag tror jag skulle kunna öka effekten med 50 hästar lätt i en 740T utan att lägga ut några pengar alls. Poängen ocg vad jag menade är att om man jämför, vad skulle det kosta att plocka ut 100hk till ur en 535:a? 500:- per hästkraft? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Perkka |
Dannej: Jo helt klart blir d dyrare att trimma en sugmotor.. Just därför funderar jag på nån turbobil.. Mvh Per If everything seems under control, you`re just not going fast enough! |
|
Jag har en V40T4 -98 och mitt rekord på landsvägskörning med den är 0,69l/mil. Men när jag kör i staden så drar den runt litern. Mvh Stefan |
|
|
1000:- kr per hk i en sug motor (riktiga hästar, inte nåra jävla svammel chip som ska ge 20hk osv osv osv..) brukar man räkna på. dannej, om du har en riktig dump så tappar man inget laddtryck??? en dump är juh till för att skona aggregat och intercooler mellan växlingarna när turbon stannar upp och skickar trycket fel väg. däremot en enda sättet att få laddtrycket kvar mellan växlingaran är väl att täppa igen returen på dumpen så att trycket inte kan smita, på det sättet "stallar" man turbinen så det fortsätter snurra pga att trycket bibehålls och inte skickas ut. men detta sliter på grejjerna.. enda egentliga fördelen effekt mässigt med turbo är väl att kunna skrämma upp den mkt billigare.. sen att 5000hk ger 100hk till i en 940T det tror jag vad jag vill på.. ett större aggregat bara?, tror du att intercoolern som sitter original klarar av att kyla luften tillräckligt för dom där hästarna?, samt att den ens håller för 1.3 bar... dessutom lär du få en ruggigt seg spoolup tid med orignal avgas. dessutom! har boxen en inbyggdspärr, så du kan inte ladda 1.3 bar, då bryter boxen, för den klarar inte av att leverera soppa för så mkt hk, och spridarna klarar det defenivivt inte... jag tror att om du ska ha 100 ärliga hästar får du nog räkna med minst 10.000 - 15.000 kr, och även det är rätt billigt, med tanke på .. aggregat i bra skick (stort och fint, typ.. th04, T28 osv) runt 3000kr MINST, intercoolern kostar nog nån lapp, chip, avgasystem minst 2000kr helsystem, spridare, filter.. osv osv , finjusteringar, kanske måste kompsänka för att undvika spikningar.. är lite mer till seriös trimning än att byta aggregat och höjja laddtrycket. /mvh jocke |
|
|
5000hk = 5000kr /mvh jocke |
|
|
jokko.. ta inte illa upp, men du verkar inte ha någon koll på 940 turbo... jag har hållt på endel så jag vet vad jag pratar om. För det första så det med dump har du vänt bakofram fullständigt... har man ingen dump så blir det övertryck i insuget när spjället stängs, och det är då man tappar laddtryck eftersom turbon tvärstannar. med en dump så leder man ut luften, och då kan turbon fortsätta pumpa luft trots att gasspjället är stängt, när man sen gasar så stänger dumpen och då har turbon lite varv och därmed så kommer laddtrycket i princip direkt. Man kan lika dumpen vid en koppling som frikopplar turbon när man släpper gasen.. lite långsökt, men du fattar principen. när man växlar så vill man alltså ingte ha något laddtryck för turbon bromsas, och kan inte ladda eftersom det inte kommer några avgaser. det finns däremot responst system som används i rally cross bilarna, det bygger på att tändningen ställs om när man släpper gasen... samma mängd bränsla sprutas in, men det tänder inte förrens kolven är nere, alölötså får man mycket avgastryck med ingen effekt... på så sätt kan man behålla laddtrycket även när man inte gasar. Jag snackade förresten precis med en som har ett orginal 940 aggregat, och han laddar 1,2-1,4 helt otroligt tycker jag, så det lär itne hålla så länge.. IC:n klarar 1,6-1,7 bar innan gavlarna flyger bort, till skillnad från 740IC som bara klarar högst 1,2-1,3, men givetvis rekomenderar en ic med bättr kylförmåga.. egentligen behöver man ingen bra ic, man kan slänga på mera bränsle istället, det motverkar värmen och kyler ner så det itne spikar. spoolupen påverkas inte av att höja laddtrycket, det är när man monterar större turbo med större avgashus som den blir sämre, eftersom det behövs mera avgaser för att få fart på turbinen... laddtrycksvakten som sitter på 940 går att koppla förbi. och eftersom bilen har luftmängdmätare så mäter den bara luften, inte vilket ladd. orginal gröna spridare klarar leverera 300cc vid 3bar, ökar man trycket till 4,5-5bar så blir det mer än tillräckligt... vill man så kan man borra upp spridarna ända upp till 700cc styck, och räcker inte det så vet jag inte vad som gör.. alltså i princip så med lite knep och verktyg så plockar man ganska lätt ut 250hk utan att det kostar ett öre, men vill man däremot ha 270-290 ärliga hästar som varar då bör man nog lägga ut 10-15-20 tusen, det hade jag valt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
sebbe_bmw |
Det sitter väl inte ngn konstant fyrhjulsdrift på ngn Volvo? Det är väl en syncro eller haldex koppling som dom använder sig av! En 530 E39 är inga problem att ligga under liten med men jag ligger på 1.3-1.6 med 540n beroende på körning.. Mkt landväg kommer den under liten! X5:an skall vi inte prata om=) Sebbe |
| Bensinförbrukning på en v70N med automat 140hk drar runt 1,2 om man kör som en käring o runt 1,4 med en fot lite tyngre än normalt.....vi har 5st på jobbet som har gått över 10 000mil å ingen har varit under litern nånsin......Turbo modelerna brukar vara lite snålare, man behöver inte köra som ett svin för att det ska röra på sig. Det är min erfarenhet... | |
| Vår andra VOLVO V70 2.4 -01 (170 hk) med Automatlåda drog ganska precis 1 L/mil blandad och 0,9 L/mil landsväg. | |
|
dannej, jo det är jag fullt medveten om, men original "dumpen" på 960 bibehåller nog inte så mkt tryck mellan växlingarna, och hela grejjen var juh att 5000kr skulle räcka, så måste du börja byta dump så kostar juh även det en slant, att vräcka på mer soppa för att kyla ner fattar jag inte hur du menar, eftersom det är turbon som värmer insugs luften och om intercoolern inte räcker till så blir den luften ganska så varm, och du tappar effekt... /mvh jocke |
|
|
det trimmet jag har räknat upp ger u knappast några kvalités hästar, jag bara förklarade att det var fullt möjligt. anlednignen till att man kyler luften är för att man ska minsta risken för spikningar, men det gör man också genom att vräka på mera soppa. tillexempel så har många dieselbilar ingen IC alls, det man gör där är att skruva upp bränslet istället för att montera ic, men en bra ic är ju självklar tycker jag. och förresten... finns 960 som turbo? är inte alla 960 med 6:an? jag har igen aning, men jag tror det är ovanligt i alla fall. en bosch avlastningsventil... sitter på saabarna, kostar bara 3-400:- och den håller för mycket. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Perkka |
dannej: Kanske så finns 960 turbo med en 4-a i.. Lr så e jag ute på hal is nu..? Tänkte eftersom lite "nyare" 760 Turbo har väl en 4-a? Mvh Per If everything seems under control, you`re just not going fast enough! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.