|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
Lövet |
Kan bara intyga av egna erfarenheter att en 740 tic av första årsmodellerna går riktigt bra och de hänger definitivt av en 528i E28 upp till cirka 150-160 sen kommer nog BMW:n ifatt. Likaså gäller 850 turbo, brorsan har en T5-R på 240 hästar och där hamnar jag långt efter med min 525-91. Inte ens i höga hastigheter har jag mycket att sätta emot. Volvon slutar inte dra hårt förräns man har cirka 220 på mätaren och stryper sig själv när "nålen" ligger på 260 km/h= fullt ut på mätaren. Det krävs definitivt en 540 för att matcha 850 turbo. Exempel: har hängt av en kompis i hans mercedes 500 SL på 326 hk med T5-R:en. Ett antal saabar av aero-modell m.m. Men sen kan vi ju skicka ut BMWs M-modeller, då har inte volvo mycket att sätta emot. (Det finns två sorters bilar= nya och begagnade BMW. Resten är skit.) |
| min fars VOlVO 944 131hk går i 195 inte en km högre.min 535 e28 87 gör 225 men den ska gå fortare är ine på verksta ska byta till trim kam 282gardes dr ?????(kommer inte på vad den heter)men jag har kört moten en audi 100 turbo och körde grymt jämt men jag hade bara haft bilen i två dagar så jag fick inte till starten bar:<(..//danne | |
|
Schrick, heter kammen.. som du inte mindes vad den hette rosa. och till Dannej, självklart menar jag inte att du inte har fullt laddtryck när du sticker iväg, men varje gång du växlar tappar du lite hk, till skillnad mot en sug motor, säger du imot mig när jag påstår att med samma kilon, samma hk, samma bil i stort förutom att den ena har 200sug hk och den andra 200 turbo hk, så är sug motorn överlägsen turbon i alla avseenden... |
|
|
med att "tappa lite hk" så menar jag såklart att laddtrycket måste börja om igen mellan växlingarna.. självklart inte att den tappar lite hk för varje växel ;)) (fan så jag måste efter editera mig själv) förslag till redaktionen/moderatorerna, en "edit" funktion på forumet kanske vore ett bra förslag? |
|
B.Lee |
Tiden för en 535i ligger på 7,2sek till hundra om den e i bra skick.Har själv en chippad 528i-e39 och har inga problem med T5:an,har kört mot ett flertal och ligger med nosen före hela tiden,behövs inte en 540i för att dra den kartongen helt ärligt,men,en preppad kartong kan bli problem asså,men en 740T org med 182hk har mätts upp till 8,4sek har jag läst(tekn.värld).Det där med att kartongen T5 skall dra en 528i e B.S!!!Kom gärna ner till Malmö med era kartonger så kan vi väl dra en repa!Tror att du rastar skiten ur 740 kartongen!With Goods speed!!! |
|
>>Sebbe OK, 330 är väl den modellen som är vassare än V70R, men vet i faan om 530n är det. :) PS. Jag skrev:"..alla BMW modeller med färre än 8 cylindrar eller M-modeller." Mvh Marin |
|
B.Lee |
Du kan inte mena allvar?Har varit jämn ned V70r!En 528i har bara 6cyl.En 530/man hade dragit skiten ur en V70R! |
sebbe_bmw |
Marin: Jaja, men Volvo har ju glädjemätare!=) Lövet: Du tror på fullaste allvar att det behövs en 540 för att köra i från en 850 Turbo... Skulle inte tro det! En 530 (E39) rastar utan problem en 850 T... Nere på Autobahn har det hänt ett antal ggr när man skall ut från ett snabbt depå stopp att på "startrakan" ligger det en Volvo turbo i röven då är det bara att stampa till... Dom försvinner alltid i speglarna, Över 200 kan ju nästan en 525 köra i från ju.. Sebbe |
|
nja, något lite ladd tappar man, men har man en riktig dumpventil så är det inte mycket man tappar. jag tror inte att det måste vara så att en sugmotor drar en turbo, inte om vi pratar lättryckare, som har fullt ladd nästan från tomgång, på en lättryckare har du max vrid från 2000varv typ, det har man inte på en sugmotor. dessutom så är endel turbomotorer konstruerade så laddtrycket sjänker med varvet, och därmed så kommer det ju faktiskt mycket effekt redan på låga varv. och maxeffekten blir inte så hög. så om du skulle ta en 940T med 165 hästar och köra mot en annan bil med 165hästar och 1500kg som är sugmotor, så tror jag inte det skulle vara mycket skillnad... största skillnaden är väl att det kostar runt 5 tusen att få 100hk eftra i 940T, för 5000:- får man itne mycket pulver i en sugmotor :o) sen glömmer ni en sak här, man kan inte jämföra rödljusrejs mellan bak och framhjulsdrift. det är som att jämför 2WD mot 4WD, och då spelar hästarna ingen roll, jag har kört mot en subaru, och han bara försvann i starten, sen mot slutet så hade jag börjat ta igen, men det är grymm skillnad. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Såg att ni pratade om hur Bmw piskar turbo bilar m,m så då var jag bara tvungen att berätta att jag förnedrade en 325:a men min Fiat Uno Turbo orginal som var slut körd och ligger bara på 100 hästar.. men nu så har man bytt den mot en 535iM-86:a så jag hoppas att den har lite mer att prestera.. | |
Perkka |
Såg att nån skrev att 850 Turbo skulle ha sämre vrid än 525 24v.. Hmm BMW-n har 245nm, medans Turbon har över 300nm (enligt en turbokännare).. jokko: Hur kan en sugmotor vara överlägsen en turbomotor i alla avseende, eftersom turbon har väl mer vrid (nm)? & dessutom så kan du bibehålla laddtrycket relativt bra, med hjälp av bra flöde in & ut från turbon samt en välfung. dumpventil.. sebbe_bmw: D behövs en 540 E34 för att hänga på en 850 Turbo.. Tror d e ganska jämt mellan dom bilarna. dannej: Hur kan man få 100hk extra i en 940 Turbo för 5 lök? Låter lite väl billigt, eftersom polarn fick betala över 6000kr för att få ut lite över 80hk i sin Porsche 944 Turbo... Mvh Per If everything seems under control, you`re just not going fast enough! |
|
Perkka> i stort sett den enda du behöver är en något större turbo, det hittar man för 2500-5000:- lätt laddar man 1,3 sen så har man sina 265hk, man behöver lite mera soppa med, men det fixar man ju enkelt genom att skruva upp bränsletrycket, som man kan göra på olika sätt, bland annat genom att strypa returen. vilket ät gratis.. sen rekomenderar jag ju ett chip med. En sam man bör tänka på som många tolkar fel är: alla chip har ju en hästlkraftsangivelse, detta är inte hur många hästar man får med det chippet, utan hur många hästar man kan plocka ut. Tillexempel omman köper ett chip till en 740 som ska klara 240hk så innebär det att det klarar spruta in så mycket bränsle så man max kan få ut 240hästar innan det börjar spika. tillexempel en volvo 740T med 182 hästar ska teorietiskt klara av 197hk med orginalchip och spridare, nu tror jag det gäller bakhjulshästar visserligen... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
jag rättar mig själv... teoretisk ska en 740 klara 197 hästar med orginalspridare, vill man ha mera får man byta eller öka trycket.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag mätte upp följande för Volov-skrället: 70-130 km/h....ca 6,5s och 100-150km/h ca 5,5s. AMS har mätt 0-160 på under 16s! (några tiondelar snabbare än 540iA!). Men efter 200 så går det trögt, pga det mycket högre luftmotståndet. Men som jag sa, prestanda är inte allt. Min 528 är lite långsammare, men är i övrigt bättre bil på alla punkter, förutom lastutrymmet. //Marin |
|
| Nej 850 Turbo går nog bättre, jag kommer ihåg när jag var ute och provkörde den "nya" 850 Turbo när den kom vid -93 eller om det var -95? Då tyckte man den gick utav bara h****te! Inte samma reaktion med en 525 :-( Fast det som jag tycker BMW har lyckats med i motsatts från Volvo är bränsleförbrukningen. Min 525i -90 drar bara 0,8 L/mil i blandad körning. En Volvo med samma hästkrafter drar (nästan) aldrig under litern... | |
sebbe_bmw |
Marin: Nu snackar du om V70R väl? Har testat detta i praktiken på Autobahn och från 60km/h och uppåt kommer han aldrig om,jag drar i från lite hela tiden, efter 160 så drar jag ifrån betydligt snabbare. Sen en V70R AWD har ju inte en chans pga fyrhjulsdriften.. Så.. Om en V70R inte kör ifrån en 540 så gör ju garanterat inte en 850T det! Sebbe |
|
per_j82> en 850 turbo och T5 och T4 lär ju dra betydligt mindre än tillexempel 530 och 540 kan jag ju garantera, normalkörning så drar dom 0,8 ungefär, upp mot litern och över om man är lite gasglad... vad drar inte en 540 om du drar på lite ibland? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
>>Sebbe Vad jag menar ang. V70R, är att en 525i e34 eller 528 e39, inte har nått att sätta emot. Det går åt en 540 att spöa den. :) Gör en mätning på din bil....skulle va kul att jämföra. >>Dannej Vet inte vad du pratar om! Min V70R drog aldrig under 1,2 l/mil bl. körning. Den ända sättet att få en T5 eller T4 att dra 0,8 l/mil är om man bogserar dom eller har dom på släp :) Volvo turbo är inget för dom som vill spara bensin. //Marin |
|
sebbe_bmw |
Marin: Skall göras |
|
1,2 låter väldigt mycket, dom på TPC som kör sånna bilar har jag fått den uppfattningen att dom kör under litern, min kusin har en T5 och han kör på 0,8-0,9 det är både korta och långa körningar. En som har en S40 2,0T kör på 0,7 och då är det 8km fram och tillbak till jobbet. jag vet inte vad 530/535/540 drar, men jag har svårt att tro att man kommer under 1,2, eller? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.