|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Min förra bil, v70R (239hk/330Nm) piskar alla BMW modeller med färre än 8 cylindrar eller M-modeller. Mätte upp accet 70-130....tog knapt 6,5s!!!Det är snabt! 100-150 tog drygt 5s. Min nuvarande bil har inte en suck mot den, men prestanda är inte allt. Därför är det 528 nu för min del. :)) //Marin |
|
|
850 T5R 0-100 6.7s 850 T 0-100 7.4s 740 TIC (182hk) 8.5s 535i E28 7.5 |
|
|
Volvo V70R AWD 250hk 0-100 7,3s Länk |
|
| Min var 2WD...den är ca 100-150kg lättare än AWD och mycket piggare. | |
| beamer: med dom siffrorna så borde en smått trimmad 740 TIC gå ung. som en 535:a hmm nån som har lite enkla trimtips? vägrar bli ifrån körd av en volvo 740 | |
| ljudfreak: skön jämförelse | |
| perkka: inte en aning om varför den bara gör 180, men den börjar sacka vid 160 å sen vi 180 e d stopp, den varvar nästan nere på rött då... | |
|
Kör man BMW behöver man ju ingen turbo för att komma över 210hp,kör man däremot volvo e de ju nästintill en självklarhet att turbotrimma för att nå dit! Så rejsa du på bara,enda gången du ser volvon e när du e ju i backspegeln |
|
sebbe_bmw |
Micke Olsson! Du.. Vad menar du.. En 535 måste ju lätt piska en Volvo 740/940 Turbo Har själv åkt en Volvo 940 Turbo+++ Med 190 häst och den skulle jag utan problem kört i från med min gamla 528iA.. Sen om man nästan bli ifrånåkt om man har motorcykel får man vara bra dum=) Sebbe |
sebbe_bmw |
Marin: Jag har för mig att jag sett en 530i -01 piskat en V70 R.. Dom är inte så oerhört snabba det känns väl bara så pga turboeffekten! Men att dom drar alla BMW Modeller under 8cyl kan jag inte hålla med om heller!? M5 3.6/3.8 M3 330 530? Sen... Jag ställer lätt upp mot ett rejs med min fyrcylindriga cykel!=) Då får V70n nog fan ha pedalen genom torpedväggen! Sebbe |
| Jag hade inte gjort mycket med min 760 turbo, lite högre bränsle tryck och turbo knuff, 940 topp,grenrör o turbo, o stuprör model tre tum.....varva ur 5:an med blotta förskräckelsen...ingen annign hur fort den gick för hastighets mätarn tog slut vid 220..då var det över 1000rpm kvar.... polarns m535i -86 i bra skick gick jävlit bra men hade inte en suck, inte polarns farsas V70 T5 heller... | |
|
ska först säga ett par ord här.. killen där ovan som påstod att en volvo turbo automatare skulle ha en suck (original 180hk versionen) mot en 535a tex tycker jag är rent absurt, med manuell låda så är nog 535an BRA mkt vassare än en 740 turbo automatare.... manuell vs manuell, så är det nog jämnare, men tror ändå bmwn drar det längre strået, när vi börjar snacka trimmade vagnar så är det itne längre i samma klass, eftersom snurrbo är bra mkt enklare att skrämma upp. sen ytterligare en grejj jag störde mig på(händer rätt ofta) är när nån skriver sådär som det stod ovan, "hur ska 193 sug hk ha en chans mot 225 turbo hk." en sug motor är alltid överlägsen en turbomotor om du har lika mkt hk, samma vikt och samma växelåda, en turbo funkar juh så att du får mer hästar eftersom laddtrycket ökar, dvs 225hk uppnås endast vid maxladdtryck, nåt som inte kommer med det samma, defenitivt inte på en standard vagn, med högt motstånd i avgasystemet samt relativt lite grundhästar. en sugmotor däremot har juh effekten där hela tiden, genom hela registret... på frågan om 525ans vrid vs 850 turbo 225hk kan jag nog garantera att volvons 5a har både mer vrid, och i ett tidigare skede.. för jag är då inte det minsta impad av 535 24v E34, den känns slö.. och vridet knappt märkbart, tycker tvärt om att man måste varva dom rejält för att få nån skjuts i dom, en helt annan känsla i min 3.5a. |
|
| måste rätta mig själv ett rent skriv fel, ska stå 525 24v inte 535 24v. | |
| jokko, måste hålla med dig..den 525-24v jag körde var en 93a och jag undrade om något var fel med den..hände verkligen ingenting och knappt heller trots rödmarkeringsvarvning vid omkörningar dock var motorljudet ljuvligt. Däremot min kompis 325a 94 känns som en Ferrari i motsats till 525an...visst den är lättare men gör verkligen ett par hundra kilo lättare bil sådana underverk??? I ärlighetens namn så tyckte jag inte att den 520E28 jag körde var märkbart slöare än den 525an jag körde från låga farter och uppåt 100-120km/h | |
mag |
"850 T5R 0-100 6.7s 850 T 0-100 7.4s 740 TIC (182hk) 8.5s 535i E28 7.5 " I vanlig ording så är jag ganska säker på att bmws uppgifter är ganska konservativa och volvos lite väl optimistiska (kanske inte 740in dock). Tror nån tidning mätte upp 535an till 7.2 till 100. Körde för några år sen ifrån (vi racade) en polares chipade 740Tic (240 hk enligt honom, tveksamt...) med min dåvarande 528, dom som åkte med kompisen var livrädda då han höll på att åka av. Det kändes inte det minsta oroligt i 528an :). Det roliga var att han hade påstått att hans 740 kunde åka 8or runt M3or (E30) :D. //Magnus |
| JAg har den känslan att trimma/chippa turbovolvos lätt blir den effekten att bilarnas sjabbiga kvalite' gör att det blir lite av ett lotteri att få dem att gå som de skall. Ungefär som att man själv tillagar en helt ny soppa och håller på och mixtrar med ingridienserna och antingen så blir soppan god eller smakar "scheisse" och det är just så det fungerar med volvosarna. JAg vet en kille som gav 100' för sin mögliga 940turbokombi mörkrödmetallic superputsad med fälgar för "en miljon" som har över 300hk enligt honom, men grejen är den att det bara poffar och smäller schvissar när han föröker att sätta fart och inget händer..pinsamt.. | |
|
En liten kommentar till hela tråden... Att "piska" en annan bil tycker inte jag är kul då jämförelsen alltid är 0-100 eller på fri motorväg... Det är på små grusvägar de ska åkas ikapp! _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
om den toppar 180 så är där ju inte ens 120 hästar i den. visserligen gör automataren lite men med chip och lite sånt ska dom i alla fall göra 220-230 Vad kör du för tid med en 535:a på 402m? det är ju det enda tiden som är intressant 0-100 är helt meningslöst, jag kör 6.95med min 760 på 0-100 och då spinner det hela vägen, hur intressant är det? och kom inte och säg att det inte går att få flås i en volvomotor utan turbo, en polare i en 245:a med dubbla delorto utan turbo körde precis jämt med en äldre M5:a på strippen. TTR killarna har byggt en volvomotor som ger 260 hästar utan turbo, 400 hästar med 0,5bar, vad blir det sen när man börjar ladda? 260 hästar är kanske inget extremt, men med tanke på att dom är rejält kompsänkta så är det jävligt mycket! kan säkert ladda 1,5-2 bar utan problem... och vad det gäller hållbarheten så klarar en b230FT 350hästar i orginalutförande om den är balanserad. det är alltså dubbelt mot vad det ligger i den orginal... jag tror faktiskt inte en bmw motor håller lika länge om man skrämmer upp effekten till det dubbla... utan att förstärka stakar och vev osv... någon som vill sätta emot? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
jokko> du får nog läsa på lite till, det är sant att maxeffekten kommer när laddtrycket är fullt, men hur ofta kör du under 1500rpm när du kör hårt? det är nämligen från 1500varv max laddtryck är på dom flesta orginal volvo turbo. det är dessutom tvärtom mot vad du skriver... trimmade bilar har laddtrycket längre upp i varv.. jag har fullt laddtryck från 2800rpm, men man är ju aldrig under det ändå, jag laddar 1,3 kör 14.61 på strippen, kanske kommer på 14.4 med riktigt fäste. jag har runt 210-220 bakhjulshästar. jag vet inte vad m3:or kör på, men har har svårt att tro att dom kommer under 13.5 om dom inte är seriöst trimmade. Vill man bara ha mycket hästar så finns det billiga recept på det, några kanske har sett "det blå skåpet" Länk det trimmet har kostat 10 tusen kronor, och lämnar 350bakhjulshästar, kan körde 13.07 på strippen med avdubbade vinterdäck och en missad växling till 3:an Han har även kör mot en viper på en stripp, och viperföraren fick se sig besegrad, men han var itne glad kan jag säga, han var helt vansinnig och stod och svor och skrek över bilen.. det räcker lixom inte med att köpa en bil för 400-800 tusen, man måste kunna köra dom också.. Men men, beror ju på vad man ska ha bilen till, man ska ha en bil som man är nöjd med, och är man nöjd med den prestandan man har så är man ju det... det som är bra med turbobilar är ju att det kostar ingenting att trimma, om man jämför med sugmotorer.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Per_J: Jag rättar dig när du nu har fel... Över 120 är det ännu mindre chans att en 525 ska ha en chans mot en 850 Turbo... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.