AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.280

Köpa X5-sportchassi hårt el mjukt? (brådis..)

300
höfläkt
535daT -05
Hej alla Powervänner. Jag behöver snabba råd från er som kör X5 eller ni som har erfarenhet o kunskap om dom.
Jag behöver synpunkter på:
- Sportchassi, är det markant hårdare än orginal och kan det av äldre personer upplevas som stötigt tillsammans med 19" hjul?
- 3,0 bensinmotorn, hur kraftfull (eller orkeslös) känns den på en tung X5 då i jämförelse till 4,4 V8?

Anledningen till min frågor är att jag bearbetat svärfar till att köpa X5 i stället för Mercerders E-klasse. Han vill ha 4wd. MB har ingen sådan på nya E-klassen inom "ett år i alla fall" som dom uttryckt det. Och ny X5 var det 10-12 månaders leverans på....förrutom en handlare som förbeställt en 3,0 bensin till vecka 4 2003. Bilen skulle bara specas.

Tacksam även för övriga tips.
/ Mvh Stefan
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Min personliga uppfattning är att 3 liters sexan räcker väl till. Visserligen inte det extrema vridet men helt OK. Mitt val blev sexan.
Sportchassit,,som jag antar du avser i kombination med Sportpaketet är hårdare avstämt men enlkigt min mening inte för hårt. Men det bästa är nog om han provkör själv. Sportpaketet å andra sidan är jäkligt prisvärt med tanke på vad de hjulen, sportstolar, eljustering avstolkar kostar som lösa tillbehör.
Är svärvar motorkunnig?
Om inte 0-100 är viktigt, duger 3,0 långt för de flesta..
De flest vill nog ha komfort före väghållning, E-klasse är ju komfort inte sport...
En stötig vardagsbil är väl inte så kul...
Efter man fyllt 20-25 iallafall....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag mötte en x5:a med ett annorlunda stuk på fronten idag. Jag tror att jag i backspegeln noterade något annorlunda bakljus. Var det en stylad bil eller har faceliften redan kommit? ( vad jag sett tidigare skulle x5:an inte faceliftas förrän nästa höst?)
300
höfläkt
535daT -05
Svärfar åker idag en Audi A6 avant med 2,7T motor. Bra med vrid men oxå törstig. 230Hk.
Nej direkt motorkunnig är han inte. Han är nog lite orolig för att chassit som medföljer i det prisvärda sportpaketet skall bli för stötigt.
Som referens har han bara testat 4,6iS och den har väl ytterligare hårdare chassi va?

Mvh Stefan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
X5 4.6iS är stenhård jämfört med en 3.0 utan sportchassie. Skulle tro att svärfar bäst uppskattar en 3.0 utan sportchassie och 19" trots att den är prisvärd, han trivs nog bäst i 17" och standardchassie är mitt tips.
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
3.0 räcker gott till välj dock auto. Klart att 4.4 V8 går lugnare och mer harmoniskt, v8 passar biltypen bättre men så kostar det ju också.
Asken
300
höfläkt
535daT -05
Asken,
tror du det är stor skillnad på sportchassi o vanligt, eller är det så att 19" hjulen hjälper till o i så fall hur mycket?

Ok då är vi överrens om att motorn är bra.

/ Stefan
Jag tycker att den stora skillanden blir när det blir 19". Sportchassi + 17" blir inte SÅ stötigt, men jag tycker nog att han skall satsa på 17" el. 18" och vanliga chassit. De flesta invändningar mot X5:an är just stötigheten (då de flesta testat med sportchassie o 19")

Bäst om man kan testa själv förståss... smaken är ju olika.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
höfläkt: gå på stdhjul och stdchassie, svärfar komemr att trivas bäst med eet, gubbgung är rätt melodi:)
sebbe_bmw
Som sagt.. en 3.0 duger bra... Oerhört fin motor, passar dock bäst i 3/5serie..

Köpte 4.4 enbart för att det inte fanns några 4.6 kvar detta år, vill ha V8 vrid!!=)

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.