AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.310

Beröm till bilprovning i Luleå

Sida 1 av 2
Scheckheft
Hej, att åka till bilprovningen är som att gå till tandläkaren. Man har en obehaglig känsla i magen. Så också i morse när min BMW skulle besiktigas. Och det började inte så bra , vänster strålkastare lite för högt - inga problem vi justerar. Bra! Handbromsen (som man aldrig använder)lite under gränsvärdet - inga problem, se bara till att få handbromsen justerat vid tillfälle (tid är bokat hos BMW för justering). Kort och gott: vänligt bemötande, ingen byråkrati och mycket hjälpsam personal. I övrigt bara beröm till bilen ("jättefin" mm).
Beröm till bilprovningen i Luleå.
Så nu tänker jag annonsera ut bilen. Får se om någon nappar.
Titta redan på nya projekt. Vad sägs om denna:
Länk

/Scheckheft
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Det var en mycket fin bil!!!
jag tycker att man många ggr drar alla beiktningsmän över en kant, jag var i Linköping förra året och dom var jätte trevliga, han tittade på bilen och när vi var färdiga tipsade han mig om allt möjligt som var bra att veta! Ska tillbaka idag 0700 för att se om det finns nån tid över! annars får en kompis åka på den bokade tiden på Lördag :( . man skickar ju inte iväg polaren med flickvännen till gynekologen för att han ska få reda på ens framtida nöjen/utgifter :).

Frazze
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
Bilprovningen i luleå har varit trevlig mot mig med:D

Jag hade en golf gti några år under 80 talet som fick så mkt smisk så det är otroligt att inte den lille ettriga saken totalt föll i bitar.

en gång när jag var på besiktningen och besiktnings mannen
ruckade på ena bak däcket fann han att det var löst.

han hämtade fälg kors för att dra åt muttrarna som han trodde var lösa.men icke ingen skruv var lös utan hela djävla navet var löst han monterade ned allt och drog åt grejorna så dom satt.hamnade förmodligen i någon sorts chock sa inte ens tack(får väl skylla på att man var en finning fjunis strax under 20 antar jag)idag hade man ju köpt karln en tårta för jobbet som såg till att bilen vart godkänd han borde ju lätt ha kunnat ge körförbud på bilen antar jag..
Jeppe W
Hade en Nissan Praire engång (slå mig inte så hårt), som läckte både kylarvatten å diverse annat när jag rullade in i besiktningshallen....efter sedvanligt "brytabändknacka" under bilen gick besiktningsmannen (tror han hette marcus) och hämtade gaffatejp och tejpade helt krasst de slangar som läckte värst å sa typ "jag antar att du är på väg till skroten å bara stannade till här på bilprovning för en kopp kaffe...!?

Tror ni bilen fick godkänt...??
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jeppe :-)

Jag har nästan alltid blivit bra bemött!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade också en förstående man som besiktigade min 735:a sist...Ena dimljuset var ställt lite för högt+att handbromsen inte lossnade?? efter åtdragningen vid bromstestet :)

Bilen gick igenom utan anm., och handbromsen har efter div. "mekanisk åverkan" lossnat igen :)

Dimljuset har jag inte justerat ännu,men det ska jag göra så snart tiden medger detta...Kanske nu istället för att sitta här o skriva ;)
Använder inte dessa ljus alls kan jag väl tillägga för ordningens skull..

Mvh Janne.
Jeppe W
Kan ju faktiskt tillägga att Prairen rullade 1,5 år till efter ombesiktningen...!
Jeppe W
Känner på mig att det är många som sitter hemma nu å tänker ;"vilken idiot som åker å besiktar med uppenbara fel" osv, men till mitt försvar kan jag säga att jag hade räknat med ombesiktning ändå, trots ev åtgärdade slangar....fick för övrigt 2:a på bromsar fram, ljuddämpare, rost, glappa bromsljus mm..
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kan bara hålla med ang. Bilprovningen i Luleå!

Har bara vart där en gång i mitt liv än så länge, bemötandet var klockrent! Hjälpsamma och trevliga!
an
643
anlima
735iA -87
Scheckheft´, du skulle bara veta vad de säger till mig när jag kommer till sbp luleå .
"vad har du nu hittat ,kundbil eller din egen"?
Jag gillar att skruva en del och håller på med div bilar.
Bmw-kunder har företräde i mitt garage när problem dyker upp, men det är mest service som göres på bmw.
Övriga bilar som passerat mitt garage är ÅDI,Jaguarxj6,porsche911,928,Renault17,corvette, ja listan är lite längre än så här.
Anders, christer,jänken (nu F21),William, sture,leif, gustavsson(han KAN köra porsche,jag vet)det sitter aldrig fast när man ber dem bryta "lite extra" för att jag ska få se ev fel som bör åtgärdas :TOPPENGUBBAR allihop!!

/Mats
To
76
Tomten
E46 328i -99 Estoril
Tänk om du kunda vara likadana i Göteborg också.

Besiktigade förra veckan. Besiktningsmannen sa bara "fin lack" och "inga problem här".

Trevligare kan man ju ha på jobbet....

///Tomten
Japp gubbarn på bilprovningen i Luleå är bra,är dit 2ggr i veckan från jobbet och det är alltid bra humör där!
Scheckheft
Hej
Två år sedan jag skrev inlägget om mitt besök hos bilprovningen. Märkligt att tråden kommer upp igen.
Efter nyår är det dags igen: både E28:an och sambons Opel ska besiktas i januari. Opeln går sällan igenom vid första försöket :(. På bilprovningen tycker de iof att bilen är rätt fin och sällsynt (coupé) men alltid är det något. Sist var det hål modell gigantisk i avgassystemet. Perfekta avgasvärden dock :DD.

Mvh
Scheckheft

E3
1.828
E36
USA bilar
Säger bara Boden! Alltid MYCKET bra bemötande, inget svammel, utan helt korrekta anmärkningar

Har bara besiktigat en gång i Luleå... det räckte, var med min Dodge -63, har aldrig sett en så nervös bes.man.. Han fick saxa om för att komma på bromsprovaren, ville att jag skulle köra på lyften... och tryckknappsautomat... hur funkar det?
Eftersom han inte fick upp framvagnen (JAG hindrade honom från att lyfta i bärarmarna!!) så gjorde han en okulär kontroll av spindellederna.. De SER bra ut,... (den ena rasade sedan ca 100 mil senare den var såå nära att kliva ur..) När han sen tyckte att den kanske lät lite mycket kunde jag bara skratta.. för de ljuddämparna var bara dummies.. Men, bilen gick igenom UA! Med orden: tänk på ljudet när du kör, gasa inte så mycket.. och varför inte skaffa en Volvo??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
E36: Det låter inte bra som helhet, men att bilen ska lyftas i länkarmarna fram är korrekt, det är den enda riktiga lyftpunkten vid framvagnskontrollen. Hade han gjort det hade spindelleden säkert upptäckts...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

E3
1.828
E36
USA bilar
Ska de?? Mina bilar har alltid lyfts i framvagnsbalken! Dvs med länkarmarna fullt avlastade
Anledningen till att jag hindrade han var att man några år innan i Älvsbyn lyfte min Chevelle i bakre bärarmarna... som genast knölades till, vilket undertecknad själv fick ordna till senare..
(Chevellen har inte boxade bärarmar bak, utan enbart liknande Uprofil)

Måste samtidigt då nämna incidenterna i Älvsbyn på nämnda bes..
När bilen kördes upp på lyften skrek besiktningsmannen, "Du har ju inga ljuddämpare! Jag förstod det! Såhär kan du inte köra"

Så följande 2:or blev det
*Ljuddämpare saknas (I sig helt korrekt, men den bilen har en 230 rak sexa, Dodge -63 hade 400 V8, och släpptes med mina tomma burkar...)
*Strålkastare lågt (justeringen funkar inte sa han... det visade sig att han försökt justera med fästskruven...)

Dessutom fick jag då med en förstörd bakre bärarm på köpet...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja det ska dom, för att avlasta den övre spindelleden för att kunna göra glappkontrollen...
E3
1.828
E36
USA bilar
Det innebär att de alltid gjort fel på mina bilar då?
För faktum är att de alltid lyfts i balken och inte i länkarmarna
Vad blir egentligen skillnaden? För lyfter man i länkarmen får du ju belastning nerifrån på nedre kulbulten så att säga..

Så för att göras rätt ska man alltså lyfta i länkarmen och följdakltigen komprimera fjädern?
Är det skillnad på bilar med dubbla Aarmar vs McPherson?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det är skillnad. Det som avgör är vilken spindelled som är tyngdbärande. På en McPerson-framvagn lyfter man "centralt", alltså i passande balk/balkar, medan man på en framvagn med dubbla spindelleder lyfter antingen centralt eller under länkarmen beroende på vilken spindelled som är tyngdbärande.

Den gamla Dodgen ska lyftas under länkarmarna...

Jeppe

E3
1.828
E36
USA bilar
Kan du förklara det där? Hur vet man...?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den spindelled som är tyngdbärande ska avlastas vid glappkontrollen. Med tyngdbärande menas att bilens tyngd förs över till hjulet och vägbanan genom leden, det enklaste sättet att konstatera vilken det är brukar vara att se hur fjädern sitter, vilken spindelled den "trycker" på.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.