AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.880

Svart motorolja

Gu
195
Gumpy
330 -01
Jag har väntat lite för länge med att serva min 525;a från 94. Motoroljan har blivit ordentligt svart och nu undrar jag om man kan "skölja" igenom motorn med nåt speciellt innan man gör oljebytet?

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Då borde du nog göra två oljebyten med kort mellanrum
i rad. Typ 50 mil emellan. Tänk på att,sköta olja/filtebyte är den bästa och en av dom billigaste
investeringarna du kan göra på bilen.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Det ska finnas speciell maskin utrustning på välutrustade verkstäder som sköljer ut motorn invändigt. Annars kan man göra ett el. två extra oljebyten efter några hundra mil för att rensa ut gammal smuts, glöm inte att filtret byts oxå.

lär gärna på: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt olja och filter, håll koll och se om den nya oljan blir svart ovanligt snabbt, byt då igen även filter.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns speciella invändiga "motortvättmedel" (ex har LiquiMolly sådant) men jag tror att det är bättre att slå i en olja av god kvalitét och precis som Hasso skriver hålla ett öga på om den snabbt löser upp avlagringar i motorn. Då kan man göra ytterligare ett oljebyte efter ett par hundra mil.

Byt alltid filter i samband med oljan, annars är det nästan meningslöst att byta oljan.

Snåla inte med oljekvalitén, bra syntetolja kostar några kronor extra gentemot billig mineralolja. Men det är defenitivt värt den extrakostnaden!

Som någon klok människa en gång sa:
"Olja är billigare än metall!"

Mvh
Gu
195
Gumpy
330 -01
Tack för tipsen, jag är väldigt tacksam. Att sköta oljebytena är nog bland det viktigaste när det gäller att vårda en bil. Ska aldrig mer försumma min lilla flicka.

Tack så mycket.
Esa
Omega har en motorskölj som jag testat på min M3:a, den tar även bort beläggningar. Man häller i den i varm motor och låter den gå 10min sen är det bara att hälla i nya oljan.

Ett hålvårs abstinens!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Nu lär jag bli avrättad av många,

Svart motorolja behöver inte vara fel i sig. Det brukar tyda på en frisk smörjning utan blandning av andra oönskade vätskor. Givetvis bör olja bytas. Dock känns det inte som motorn måste sköljas får att uppnå någon form av nirvana status. Dagens oljor och filter skall klara detta. Motor oljan ska vara från tidig Jura om den invändigt måste rengöras.

Hellre en svar motorolja än en grå eller annan färg på oljan. Ny färg,fräsch fin färg på oljan (när man ska köpa bil) kan tyda på andra saker.....svart olja kan i sig vara ärlig.. under rätt förutsättningar.

Ok! nu kan ni hoppa på mig...

God kväll / Wallace

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wallace har rätt så till vida att svart olja är ett tecken på att den sköter uppgiften att rengöra motorn.

Men är den svart är det läge att byta den snarast! Undantag för dieselmotorer som gör oljan svart nästan omedelbart!

Mvh
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Man ser ju det på oljans konsistens också. Om oljan från stickan rinner av och droppar, brukar det vara ok. Om oljan däremot är seg och trögflytande som sirap/gammal dieselolja, så.........

/// Ett halvårs abstinens...
MION
Malte Månsson har tagit hem agenturen för nytt system för att rengöra motorer invändigt. Bilstein engine Flush kallas paketet.
Jag har själv funderat på att köpa in en maskin, men misstänket att underlaget i lilla Gislaved är för litet för en sådan dyr investering.

processen finns beskriven på
Länk

Mika Onnela

Däckcentrum i Gislaved
su
174
super-dan
116i - 06
Det finns en annan aspekt i detta med sköljning. Jag tänker på vissa beläggningar/ytor som bildas i en motor och då kanske mest under inkörningsperioden.

För några år var det vanligt att man diskuterade mineralolja kontra syntet. En vinkel i den debatten var att motorer som under en längre period och då främst under inkörningsperioden hade körts med mineralolja inte skulle fyllas på med syntet.
Anledningen till detta skulle vara att vissa beläggningar kunde sköljas bort vilket kunde innebära att det uppstod glapp i vissa slitbanor.

Är ni med på resonemanget?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Eller stopp i vissa kanaler... Kommer ihåg resonemangen!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

super-dan har faktiskt rätt för en gångs skull...... Kanske denna sk. sköljning bara ska utföras på nyare motorer.

super-dan: Har hört att du kör med Goth oil i din E30...

Mvh / Wallace
su
174
super-dan
116i - 06
Wallace,

Är du Ipren-mannen idag?
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ha-ha

Har faktiskt tagit ett par Ipren idag...känner mig litet hängig. Dock har jag full koll på dina förehavanden.

Vi vet alla att du även köper delar till din E30 på Biltema.

Tjoho / Wallace
su
174
super-dan
116i - 06
...och han bara fortsätter att ösa dynga...
De sköljmaskiner jag har läst om tar inte bort de "nyttiga" beläggningarna, bara den oljan som blivit så tjock att den inte rinner ut själv...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.