AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
169

Felsökning låg ström in i relä, extraljus

"B
14
"Bosse"
525d xDrive 2013
Det kopplades in extraljus, 3 st LED, på min bil (2013 F11) i vintras. De har klyddat sen dess och nu inför denna säsong har jag inlett felsökning, men reder inte ut det.
1 st ljus är kopplat på en reläfot + relä och det lyser perfekt! (Relä 1)
2 st ljus är kopplade på en reläfot + relä och de lyser inte alls. (Relät 2)
Tillslag och jord är sammankopplade så de är lika för alla 3 ljus.
Ström tas från pluspolen i motorutrymmet.
Jag har bytt relä och reläfot till de 2 som inte lyser om något var knas där. Men det gav inget resultat.

När jag mäter upp reläfot 1 har jag ca 14 V in i och ut ur relät. När jag mäter upp reläfot 2 hade jag först 7 V in och ut till ljusen vilket gjorde att de iaf glödde. Nu efter att jag bytte reläfot har jag plötsligt ca 3 V in och ut = stendöda ljus. Extraljusen är hela (kontrollerat), men mitt problem är att jag inte får ström fram till dem.

Någon som har haft motsvarande problem och hittat en lösning eller har något tips på vad mer jag kan testa mer än köpa helt ny kabelsats och dra om allt med risk för att jag sitter med samma problem igen?

Jag har bytt samtliga kabelskor och det är en kort strömkabel från pluspolen in i reläfot 2. Någonstans försvinner ström från pluspolen till reläfoten, men var? Det enda jag kan komma på är säkringshållaren. Den har jag inte bytt eller ruckat på.

Eller vägrar BMW extraljus helt enkelt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.530
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du plockar ut reläet och mäter spänningen i reläsockeln för relä #2 - vilken spänning har du då?

Mät mellan stift 30 (det är där load side spänningen går in) och känd god jord någonstans på bilen (för att inte bli vilseledd av en potentiell defekt jord).

Jag gissar du kommer att se systemspänning här.

Koppla nu in en lagom last i reläsockeln mellan stift 30 och känd god jord på bilen.
Ta vilken simpel lampa som helst som ger någorlunda liknande ström som helljusen (kanske en vanlig 55W halogenlampa vilket ger ca 4.5A eller en ännu vanligare 21W päronlampa som ger runt 1.75A) och koppla in som testlast.
Länk

Mät nu spänningen mellan stift 30 och känd god jord på bilen - vilket värde?

Gissningsvis lyser lampan svagare än normalt och du får ett (för) lågt värde mellan stift 30 och känd god jord, vilket betyder att du har ett spännningsfall någonstans mellan reläsockeln och pluspolen.

Så det är bara gå metodiskt baklänges i kretsen och repetera ovan nämnda mätning (dvs mät spänning vid en testpunkt och känd god jord på bilen) med lasten fortfarande inkopplad såklart.

Prova att mät spänningen mellan utgången av den där säkringshållaren du nämnde och känd god jord på bilen.
Fortfarande (för) lågt värde?
Fortsätt bakåt!

Prova då att mät spänningen mellan ingången av den där säkringshållaren du nämnde och känd god jord på bilen.
Fick du ett bra värde?
Voila - du har hittar problemet!

Något orelaterade men ändå intressanta frågor:
#1 : Vad är det för typ av relä i reläsockel #1 respektive reläsockel #2 (dvs är det med några extrakomponenter såsom motstånd eller dioder - det brukar alltid vara ett litet elschema på reläet)? Länk
#2 : Är det ett NO eller CO (ett NC är det förhoppningsvis inte) relä? Länk
Du verkar ha dålig kontakt mellan plus-pol och relä nr2. (Det "fösvinner" inte ström utan strömmen har svårt att komma fram.)
Aktivera ljusen och mät spänningen mellan
1) säkringshållaren, sidan mot pluspolen och jord.
2) säkringshållaren, sidan mot relä och jord.
Har du högt spänningsfall över säkringshållaren; Prova byt säkring.
Har du inte ca samma spänning som vid pluspolen, kolla anslutningar (ärg?) vid pluspol eller vid säkringshållaren.
Har du dimensionerat kablar och säkring/säkringshållare för att klara strömmen?

En fråga kan vara varför du har 2 relä när du ändå har samma styrning?
Har du klena relä som inte klarar all ström från 3 lampor?
"B
14
"Bosse"
525d xDrive 2013
Tack för era utförliga svar!

Jag får ta fram skämskudden här för jag missade en elementär sak! Jag har bara tittat ner på säkringen till de två ljusen och konstaterat att bågen är hel. Jag har inte lyft på säkringen. Dumt! Nu gjorde jag det och konstaterade att hela ena polen på den var påverkad. Satte i en ny säkring och alla 3 ljus lyser! Konstaterade också att jag behöver byta säkringshållare då den har gått varm, antagligen för att han som kopplade in allt kopplade fel från första början, vilket jag upptäckte när jag började felsöka. Nu blir det till att köpa en ny säkringshållare, sen ska det väl förhoppningsvis vara löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.