AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
60

Skivor o belägg 525d xdrive F11, blir gråhårig

"B
5
"Bosse"
525d xDrive 2013
Jag behöver byta skivor och belägg bak på min 525d xdrive F11 fr 2013, men blir alldeles gråhårig när jag letar delar. Det finns ju en uppsjö olika varianter som ser olika ut på div sidor fast de ska alla passa min bil när jag skriver in registreringsnumret.

Det finns två olika diameter; 330 och 345 mm. Där har jag nog (!) kommit fram till att det är 330 mm då jag har 18" på originalhjulen. Kan förvisso ta bort ett hjul och mäta de som sitter på nu...

Sen har vi med skruvar eller utan skruvar. Har bultar till hjulen och har förstått att det har med detta att göra. Men då är frågan: Hur vet jag om jag behöver med eller utan skruvar? Eftersom jag har bultar till hjulen, är det med skruvar då?

Börjar förstå de som lämnar in och tar den kostnaden, för att med minimal kunskap leta delar själv är lättare sagt än gjort. Mitt "problem" är att jag vill lära mig det här. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att reda ut denna djungel?
Sn
801
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Börja med att slå upp dina delar från en ETK. Ange dina sista sju tecken i chassinumret så tar du bort en stor mängd gissningar:
Länk
Länk
Länk
Gratistjänster och på gränsen till oanvändbara utan adblocker (vilket dödar dem på sikt).

När du hittat belägg och skivor (och skruvar för att fästa skivan i navet?) beställer du. Finns mängder med webshoppar för delar. Mina favoriter:
Länk
Länk
Båda i Baltikum, räkna med fem arbetsdagar för leverans?

EDIT: Finns så många märken att välja bland att det förvirrar men vill du ha hjälp erbjuder bägge ovan att sortera bort det som är gjort av Kinesium (välj Premium). Jag köper ATE, Textar och Brembo till de finare bilarna. Bosch, Zimmerman och SKF till daily drivers.
"B
5
"Bosse"
525d xDrive 2013
Tack för svaret!
Förstår vad du menar med att de är på gränsen till oanvändbara utan adblocker.

Tyvärr sitter jag kvar med samma förvirring eftersom jag får upp en skiva som är 330 mm och en som är 345 mm på dessa sidor, till samma bil. Jag har nog inget val än att gå ut och garaget, plocka av hjulet för att mäta alternativt ringa verkstan "Fixa! Jag betalar!".

Aha, är det därför det står "med skruvar" på vissa när jag letar på ex vis Autodoc? Låter fullständigt logiskt i så fall. Då har jag fått svar på den frågan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.