AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
206

Förmodad bristande kontroll av verkstadsjobb.

be
117
begell
X3 30e -20
HejI
I en tråd om oljebyte på växellådan i hybrider för 24 dagar sedan skrev jag om vår X3 30e att bilprovningen tipsade om att yttre styrlederna "var på gång".
Lät märkesverkstad byta båda, det blev både bättre och sämre.
Fortsatt felsökning visade att dragstagen var slitna och båda blev i tisdags bytta för ca 12000kr.
10 mil senare kom ett oväntat ljud vid passage av ett farthinder och när jag 1 km senare svängde av vägen för kontroll blev det "ett djävla liv", både ljudmässigt och dunkande i golvet på förarplatsen. Visade sig så småningom att skruven i navet var lös och gick att dra för hand flera varv före åtdragning med momentnyckel!
Vad kan ha tagit skada av att köra kort bit från vägen med detta fel och vad behöver göras?

begell
We
2.020
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Har hjulen varit borttagna "ska" man efterdra skruvarna till hjulen efter några mil, speciellt om nån annan har gjort jobbet. Även om verkstaden inte har dragit tillräckligt tycker jag detta hamnar lite under eget ansvar.

Själv efterdrar jag nästan aldrig men jag använder alltid momentnyckel.
be
117
begell
X3 30e -20
Lätt missförstånd:
Det är inte fälgskruvarna som släppt utan skruven mitt i navet!
bl
2.356
blixten
325i -88
Det är ett mycket allvarligt fel, har du anmält/reklamerat det skriftligt till verkstaden så att det finns bevis på det vid eventuell framtida bevisföring?
We
2.020
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om det är muttern till drivaxeln är det en annan sak. Den ska dras med moment (brukar vara runt 300-400 Nm beroende på modell) och när man gjort det slår man ett jack i kragen för att låsa muttern på plats. Har den gått upp har verkstaden gjort fel helt klart. Det som kan ta skada är splinesen på drivaxel och nav samt CV-knuten/-knutarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.