|
|
|
|---|---|
|
Kan nån förklara detta för mig? Varför axar Z3 Coupe 2.8 1999 0-100 på 6.8 och Roadstern 2.8 av samma årsmodell på 6.9? samma relevans för 1998 är 6.8 på Coupen mot 7.1 på Roadstern... Alla modeller verkar ha samma motor...en L6:a på 193HK och 2793cc. Dessutom varför är max hastigheten på Coupen 2.8 231 km/h för alla årsmodeller medans Roadstern 2.8 har 218 för 1998 och 2000 men 225 för 1999... Allt detta är taget från modellguiden här på BMWpower...Kan det vara tryckfel eller finns det logisk förklaring? En annan sak som jag plockade där och undrar över är bränsleförbrukningen på E9:an...vad hände 1975? | |
|
Handlar nog om vikt resp aerodynamik! Cabbar brukar vara tyngre och ha sämre aerodynamik än motsvarande bilar med riktigt tak. Mvh |
|
| Men det förklarar inte variation mellan årsmodellerna... | |
|
Nej, det klart! Läste frågan lite slarvigt. Jag vet inte om det monterades andra fälgar på bilarna mellan årsmodellerna. En tung fälg kan faktiskt göra en hel del i försämrad acceleration. Dessutom blir toppfarten lägre med bredare däck. Bara en tanke! Mvh |
|
|
Kan det vara att utväxlingen skiljer sig mellan modellerna? ------------------------------------------- Länk |
|
|
Jag har för mig att i samband med karossbytet -99 gjorde dom nån sorts modifiering i motorn, därav lägre förbrukning och bättre prestanda. Coupén fick den nya motorn från start -98. |
|
|
Hej! Det är annorlunda fälgar på -98:ans resp. -99:ans modeller. I alla fall vad gäller coupéerna. A. |
|
| 99:an har briliant fälgar 17". Vad har 98? | |
JohanOS |
Enkel, 99:orna fick dubbelvanos, därav bättre prestanda. |
JohanOS |
Och mindre förbrukning tåls att tilläggas, sen att det skiljer mellan Coupén och Roadstern är ju helt enkelt viktfördelningen och styvheten. Tror tom det skiljer MER än vad dom skriver.. Roadstern kommer långt bakom på ett 0-100 race. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.