|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har problem med skeva bromsskivor på min bil. Bilen har fungerat bra i ca 2000mil tills jag körde ner i en grop och förstörde ett däck. Därefter börjar problemen. Efter ca 700mil senare är alla bromsskivor skeva, byte av skivor och belägg. 500mil senare är skivorna fram skeva igen, byte på garanti av skivorna. Nu har bilen gått 400mil till och det börjar vibrera igen när jag bromsar. Hedins har mätt skivorna och de har varit bevisligen skeva. De har kollat allt annat också men kan inte hitta en grundorsak. Nån som kan ge tips på vad jag/verkstaden kan göra nu. Vad är det som kan orsaka att skivorna blir dåliga? Funkar inte att byta skivor stup i kvarten. Bilen är en 2024 köpt ny av mig med garanti kvar. Åker mest lite längre sträckor och sen lite stadskörning. | |
|
Låter sinnesjukt ju. Bromsok kass på ena sidan? Normalt pressar ju kolvar från två håll mot skivan, krafter balanserar ut varandra. Om ena kolven fast eller liknande skulle kunna göra att lite kraftigare inbromsning pressar skivan åt ett håll just då, låter logiskt för mig. Det räcker ju om ena sidan en kolv fast eller något skit så bromsvätska inte kommer fram till ena, så lär det kännas obalans i ratten. - knappast sannolikt att två sidor samma problem Men om båda skivorna skeva faller ju den teorin. Men mysko om inte verkstaden dragit någon slutsats utan bara byter grejer, ungefär som skivor bara blir skeva av sig själva? - sliter ojämnt över lång tid med belägg en sak, men så lite mil och problem igen? Min bild är att större BMW verkstäder anställer rätt mycket småglin utan längre erfarenhet. - klarar att byta grejer men just ingen analys vad som orsakar saker |
|
|
Rekommenderar en grundlig genomgång av framvagnskomponenter inklusive hjullager och topplager till stötdämparna. Möjligt att något gummi eller lager slagits sönder i samband med däck-incidenten, vilket skapar obalans i chassit som i sin tur leder till att bromsarna slår sig. Mvh Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.