AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
248

320D N47 2008 Överhettning med trasig sekundärpump

Jo
2
Johan_St
E90 N47 2.0
Hej ! Jag har kört fast i felsökningen för min dotters pengaslukande A-traktor. Bilen larmade för att den gick varm. Läste av felkoder och såg att sekundärvattenpumpen gav felkod. Beställde hem ny sekundärpump, termostat och vattenpump. När jag plockar bort sekundärpumpen så följer det med en täckbricka ut från slangen. Brickan är ca 2 cm i diameter 3-4 mm tjock och är konformad. Vart hör denna bricka hemma och vad fyller den för funktion och är det möjligen kopplat till att bilen går varm ? Byte av termostat och remdriven vattenpump löste inte överhettningsproblematiken och den gamla termostaten och vattenpumpen var utan fel. Luftfickor kan finnas kvar i systemet men jag gissar att täckbrickan kan vara källan till felet.

Jo
2
Johan_St
E90 N47 2.0
Tar mig friheten att svara på mitt eget inlägg. Den lösa pluggen hör inte till kylsystemet. Jag har beslutat mig för att täckbrickan är en skyddsplugg för rören på sekundärpumpen som ska tas bort vid montage, vilket missades. Pluggen åkte av när slangklämman monterades eller när pumpen startade och har legat och skvalpat i kylslangen sedan 2008.
Så det kan bli!
Gott att det ordnade sig.🙂

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.