AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

G30 Facelift dragkrok kaputt

Sida 1 av 2
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej

Facelift G30 , dragkrok helt död. Fick för mig att motionera kroken som jag brukar göra ett par gånger per månad men den här gången ville den inte och knappen lyser rött. Jag hör relät klicka, ström finns säkringar hel, kontakter hela och torra. Jag hittar ingen fel. En del felkoder.

Jag har använt kroken totalt 3 gånger under 4år. Är detta rimligt? BMW ska självklar felsöka för att göra en bedömning men någon goodwill lär jag inte få. Någon som känner igen eller varit med om dettta på en Facelift?
Felkoder
80284D Hall sensor defect
80282C overcurrent shutdown
80230 not initiliazed
802832 hitch intermediate position deteced
802841 power supply mssing.

Man ska enligt info på nättet hålla knappen intryck i 30 sek fär återställning/kalibrering men det händer inget. Jag provar rader akoder men 80230 ,802832 raderas aldrig.

Tack på för hand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.506
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har ingen egen erfarenhet kring detta område (skyr elektroniska Bluetooth-dragkrokar som pesten) men lärde mig för ett tag sedan att det verkar sitta en mikrobrytare inbyggd i kontaktuttaget (jag trodde detektering skedde helt berörelsefritt men så verkar det inte vara) - iallafall på nedanstående F31.

Det var alltså en F31 som hade en trilskande dragkrok och som Niclas behövde felsöka (se vid 18:00 och framåt för just mikrobrytaren):

Nu är det högst troligt att du INTE har samma fel så detta är nog inte så relevant (det kanske inte ens finns en mikrobrytare på G30), men vad som var intressant i ovanstående fall var att felkoderna pekade på helt andra saker än en död mikrobrytare (det var exempelvis felkoder på "voltage supply missing" och "LIN communication fault").

Troligtvis får du mer relevanta och mer sannolika förslag på åtgärder från andra här på forumet, men du kan ju iallafall ha den här mikrobrytaren som en "last ditch effort".
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack slangen. Han verkar ha felkod min är helt död. Återkopplar när kommer fram till en lösning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.506
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Modulen (AHM) verkar ju kunna sätta felkoder och kommunicera, men som du säger så kan resten av modulen ändåså vara helt död.
En eller flera centrala elektriska komponenter kan ha gått sönder. Det kanske har kommit in green goblins i modulen ( Länk ). Fast nu ligger väl AHM inte i fågelbadet på en G30 utan sitter lite längre upp på höger innersida av bagaget. Men jag har sett vatten rinna längs med kablar och in i styrenheter så inget går att utesluta.

Men vi får vänta på vad verkstaden hittar (detta verkar ändå vara - som 99.9% av alla fel är numera - något som en verkstad måste felsöka och hantera).
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Green goblins var intressant men jag har torrt överallt och sedan jag fick min gamla m550 stulen och den här bilen köptes helt ny av mig har den alltid stått i garaget under precis 4år den är nästan aldrig utsatt för regn när den är parkerad men det kan ju ändå krypa in när jag tvättar eller kör.
Men det är torrt överallt men ska kolla ännu närmare
We
970
Weiman
118i M-Sport -24
Går väl på maskinskada?
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ok ska försöka förkorta lång historia som inte hör till kroken men svar på frågan om maskinskada . Bilen var inne på service 6/7 (stor service då bilen har nu rullat 5000mil) fick hem bilen och parkerade i garaget och åkte på semester. Kom hem skulle åka till Göteborg för att se på fotboll , kör bilen på el sedan tankar fullt . Tänker nu blir det lite skoj och gasar på E4 lite inspererad. Bilen misständer plötsligt och går dåligt men inga felkoder . Bilen går att köra men inte gasa hårdare då misständer den. Blir förbannad men enda jag kan misstänkta är självklart bensinen jag har tankat vilket var 98 oktan eftersom felet kom direkt efter tankning. Sagt och gjort är tillbaka hemma och kan självklart inte släppa det och börjar felsöka själv då det har gått mer än en månad och kan inte hävda att något gick sönder i samband med service. Efter en del läsningar här och där bestämmer mig för att kolla stiften eftersom problemet kvarstod efter en ny tankning denna gång 95 oktan. När jag får loss stiften döm om min förvåning har BMW satt dit champion stift och upptäcker spricka på stiften som satt på cilynder 6. Jag blir as förbannad och tar mig till BMW i Kista . Där emellan får iat för mig att trycka på dragkrok knappen och kroken är helt död.
BMW kundmottagren supwr härlig kille sköna ögoninflammation ur sig och säger detta är på oss och vi tar vårt ansvar. Han säger kom tillbaka 27/8 så ska jag bjuda på en ordentlig felsökning av din krok och om försäkringen/maskinskada inte täcker så lovar vi ett bättre pris .
Kände för att skriva av mig lite men ja maskinskada kan eventuellt täcka men det vet vi först BMW har gett domen och återkopplar topp försäkringen .
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ok ska försöka förkorta lång historia som inte hör till kroken men svar på frågan om maskinskada . Bilen var inne på service 6/7 (stor service då bilen har nu rullat 5000mil) fick hem bilen och parkerade i garaget och åkte på semester. Kom hem skulle åka till Göteborg för att se på fotboll , kör bilen på el sedan tankar fullt . Tänker nu blir det lite skoj och gasar på E4 lite inspererad. Bilen misständer plötsligt och går dåligt men inga felkoder . Bilen går att köra men inte gasa hårdare då misständer den. Blir förbannad men enda jag kan misstänkta är självklart bensinen jag har tankat vilket var 98 oktan eftersom felet kom direkt efter tankning. Sagt och gjort är tillbaka hemma och kan självklart inte släppa det och börjar felsöka själv då det har gått mer än en månad och kan inte hävda att något gick sönder i samband med service. Efter en del läsningar här och där bestämmer mig för att kolla stiften eftersom problemet kvarstod efter en ny tankning denna gång 95 oktan. När jag får loss stiften döm om min förvåning har BMW satt dit champion stift och upptäcker spricka på stiften som satt på cilynder 6. Jag blir as förbannad och tar mig till BMW i Kista . Där emellan får iat för mig att trycka på dragkrok knappen och kroken är helt död.
BMW kundmottagren supwr härlig kille sköna ögoninflammation ur sig och säger detta är på oss och vi tar vårt ansvar. Han säger kom tillbaka 27/8 så ska jag bjuda på en ordentlig felsökning av din krok och om försäkringen/maskinskada inte täcker så lovar vi ett bättre pris .
Kände för att skriva av mig lite men ja maskinskada kan eventuellt täcka men det vet vi först BMW har gett domen och återkopplar topp försäkringen .
Visa användare
ProPro-medlem
13.506
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, maskinskada brukar inte täcka in detta (då det om jag minns rätt anses mer som en del av kaross eller monterat tillbehör). Maskinskada gäller för (fluktade snabbt i mina villkor) : motor (framdrivning), elsystem motor, högvoltsbatteri, bränslesystem, insugningssystem/avgasrening, kylsystem, kraftöverföring, bromssystem, styrning, elektronik, klimatanläggning, säkerhetssystem. Men alla har olika definitioner om vad som ingår och inte ingår (vilket även ändras över tiden då tekniken går framåt). Fast inser nu att det där var nog inte en komplett lista då exempelvis hela fjädringssystemet inte finns med (det måste ju vara under maskinskada), så kanske maskinskada kan täcka. Men det är nog inget som är uppenbart och kan variera.

Det är isåfall vagnskada som kan täcka dragkroken (men jag är tveksam i det här fallet då vagnskada endast kickar in om en extern händelse är orsaken - om jag minns rätt här).

Nu får vi kanske först hitta vad felet är, men i mina försäkringsvillkor står det att för vagnskada så gäller inte försäkringen för skador från rost, frätning, köld, väta eller fukt medans för maskinskada så gäller inte försäkringen för skador från köld, väta, fukt, korrosion eller sot (jag tänkte här på green goblins i AHM modulen eller någon del i mekanismen som rostat/kärvat fast).

Men att det redan fjantar på en 2023 är lite udda/skämmigt, så förhoppningsvis kan det komma lite goodwill från BMW här.
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej

Bilen är nu inne på verkstan och fick besked precis att det är hallsensorn som är trasigt som är inbyggt i motorn. Det är byte av hela kroken som gäller.
Dom skall återkomma med kostnadsförslag. Det är lite sorgligt att man bara byter hela allt istället för attha reservdelar eller laga grejerna.

fortsättning följer,
bl
2.349
blixten
325i -88
Det är verkligen skräp att man måste byta hela dragkroken istället för att kunna tillhandahålla en reservdel. Dessutom verkar det ju vara ett relativt vanligt fel. Nu när du vet felet kanske det går att finna en reservdel på den "öppna" marknaden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.506
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha - intressant! Ja, tyvärr är överdriven integration allt vanligare inom slit-och-släng konsumentelektronik/konsumentmekatronik (som en bil numera är).

Men så länge konsumenterna fortsätter köpa så kommer producenterna fortsätta integrera ännu mer (som gör att vi köper ännu mer).

Hade ju gärna sett att tex motorn är utbytbar/servicebar då denna del är troligtvis vanligare att gå sönder än mycket annat. Speciellt även då det sitter en sensor inbyggd (nu brukar hall-sensorer vara mycket robusta men elektronik är elektronik).
Finns även andra delar som är kandidater för att vara utbytbara/servicebara, men motorn är ju en uppenbar kandidat iallafall (sitter ju bara med typ 2 skruvar och är redan en separat del av systemet).

Dragkroken (utan styrenhet) lär gå på runt 15 000 SEK i bara material.
Förhoppningsvis behöver du inte byta styrenhet (den kostar runt 2000 SEK).
Sen tillkommer kostnad för arbete och fippla med datorn för initiering och liknande.
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Totalt går det på 26.000 aldrig i livet om FB säger nej .
Köper 15.000 byter själv hur svårt kan det vara liksom.
Visa användare
ProPro-medlem
13.506
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Holy crap on a cracker!

Tänk dig en vanlig familj som sparat ihop lite och köpt en begagnad 5-Serie Touring (typ en 2016 520d) och en enklare husvagn för att kunna komma ut lite på semester. När sommaren närmar sig så strular dragkroken - vilket inte skedde förr Länk
In med bilhelsiket för FELSÖKNING och reparation (och någon andrabil rymms inte i en vanlig familjs budget) och tillbaka får man en räkning på 26 000 SEK. Bara för att en sketen hall-sensor för 2¢ gick sönder.
Familjen är nu liksom redan på minus för att spara till nästa års semester (för ovanpå detta så är det såklart andra saker som gått sönder - alltifrån bilen drar tjuvström och drar ut batteriet till iPads och mobiltelefoner till barnen måste förnyas på löpande band samt trettioelva olika abonnemang för allt från bröd till tv).
Vi pratar alltså om större delen av en full (netto)månadslön för många.
Nu spårade jag ur igen, men kan bara inte liksom hålla mig när dessa saker ploppar upp.

Tummen upp för återkoppling. Låt oss se vad ditt försäkringsbolag säger i det här fallet.
Om du använt kroken "3 gånger under 4 år" varför då montera en ny?

Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja bra fråga!

Bilen går inte igenom besiktning, om den är trasig och sitter kvar. Skippar jag laga den behöver den plockas bort helt och ombisktas.
Ev. måste du ta bort den...men det lär inte kosta 15 000 kr.

Har då aldrig varit med om att besiktning brytt som om min löstagbara eller infällda dragkrok.
Så det ska nog vara max otur om de skulle ha åsikter om det...känns som värt att chansa istället för att lägga ut 15 000 kr plus montering.
16.604
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vilket nog är billigare iofs. Men en 5-serie kombi utan dragkrok kommer vara svårsåld i andra hand.
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Fick precis samtal från BMW , FB tar på sig kostnaden med 2000kr självrisk och det kan jag leva med och jäkligt skönt att få det överstökat.

Löwet min bil är Sedan, jag valde dragkrok just av den anledning , lättare att sälja när det är dags var tanken.

Ska3 ingen aning du har säkert rätt men med min tur lär jag ickegodkänd när det är snart dags och så är vi på ruta ett. Men nu löser det sig.

Visa användare
ProPro-medlem
13.506
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har sagt det förr här på forumet och säger det igen - numera så måste man se till att allt går på försäkringen! När försäkringen slutar gälla så är det bara att dumpa SOW'en så fort som möjligt och köpa en ny...

Än en gång tummen upp för bra återkoppling!
Visa användare
4.021
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack slangen och håller med . Jag vill nu tro någonstans att bilen är en ägare, original BMW försäkring (Trygg-Hansa) samt den är bara servad på BMW kanske har påverkad deras bedömning i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.