AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
82

Byta värmeslangar mellan motor och värmepaket

Jag undrar ifall man "enkelt" kan byta slangar mellan motor och värmepaketets anslutning på en M52b28 motor monterad i en Z3 från 1998. Eller måste man lossa hela insuget för att komma åt? Slangarna ligger ju mer eller mindre under insuget. Trångt är det och jag har fått ett minimalt hål i en slang. I första hand gäller det slangen från elektriska ventilen parallelt utmed torpedväggen, in i motorns bakkant.
Någon som lyckats, eller är det bara att riva ut insuget för att komma åt. Kommer det ut mycket vatten, slangen ligger ju ganska högt i vattensystemet.
We
2.017
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är inte värt alla svordomar och blåmärken att jävlas med en slang under insuget, gör det enda rätta och plocka bort insuget.
Visa användare
2.347
Sverige
Cupra Ateca -20
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Om slangen är bra i övrigt, sätt en skarv?
Klämmer man åt slangen med t ex en tving på var sida så rinner det ut minimalt med kylarvätska.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack för svaret. Eftersom jag känner mig gammal och trött besökte jag en irakisk bilmek som lagat bilar i 40 år. Han pekade på insuget och sa direkt att det här måste bort.
Gick därefter och beställde samtliga slangar och även de långa plaströren så att det blir nytt under insuget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.