|
|
|
|---|---|
|
Hej Vi har en EPA BMW 116 från 2006. Den har betett sig märkligt ett par ggr i sommar varav vi bytt batteri. Vid detta tillfälle kontrollerades generatorn vilken var OK. Igår eskalerade konstigheterna då dottern var 4 mil iväg. Då vi åkte dit och startade bilen skedde följande: Startade bilen - allt normalt i 10 sekunder. Sedan sattes vindrutetorkare på i full fart, servo slutade funka, hastighetsmätare funkade inte, blinkers funkade inte. Varvräknare och varningsblinkers fungerade. Mycket trög att svänga. Gula varningslampor: servo, ABS, antisladd. Efter ett litet tag, vit luktfri rök från bagaget. Stannade och öppnade. Inget annan än luktfri, vit rök. Bilen går inte att starta. Väntade 5 minuter - den går att starta igen och den är precis som ovan efter 10 sek. Kör och upplever att när jag frikopplar så börjar servon och hastighetsmätare funka igen men slutar när jag släpper koppling. Ingen mer rök. Helt plötsligt ( efter ca 2 mil) börjar bilen fungera som innan. Alla instrument fungerar, servon funkar och lätt att köra. Inga varningslampor ( de sista 2 milen problemfria ) Är det möjligen någon som varit med om liknande? Är det troligen ett fel som beror på att den är ombyggd till EPA? Några tankar vad som kan orsaka detta? Några tips på nästa steg? Vi försöker kontakta verkstäder... /Lars | |
![]() 13.512 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har inga konkreta förslag eller lämpliga nästa steg tyvärr - endast en del lösa tankar - däremot är det ett riktigt intressant fall! Styrservon är ju helt mekaniskt och helt separat från allt annat. Den är helt och hållet hydrualiskt och finns heller inget som varierar utväxlingen eller liknande. Därför är jag ltie förbryllad att detta upplevs samtidigt som de andra problemen. En tanke som dök upp var om något tillbehör (accessory) som drivs av motorns drivrem intermittent kärvar och skapar rejält mycket motstånd. Drivremmen börjar då kasa över det remhjul med "ofördelaktig" remvinkel (dvs liten del av remhjulet som interagerar med drivremmen) - på min N46-motor är det AC och generatorn som har detta - men samtidigt så är det samma remhjul till både styrservopump och vattenpump så det tas en del kraft från detta remhjul. När drivremmen börjar kasa så går trycket ned och styrservon ger mindre servoverkan och allt känns trögare (men trycket måste ju falla en del för att det ska börja bli rejält trögt när bilen rullar i vanlig färdfart). Säg nu att drivremmen även börjar kasa över generatorn och spänningen sjunker och går under tillåten gräns för ABS-systemet (är runt 10 volt eller däromkring) och jag vet att när spänningen återgår till normalt så kommer ABS-systemet automatiskt att gå igång igen (har själv provat detta scenario på min E87). Säg att det endast är ABS-styrenheten som stänger ned sig pga för låg spänningsmatning. Det kan passa in på din beskrivning för då stängs både ABS och antisladd av. Eftersom hastighetssignalen går via ABS-styrenheten (är 95% säker att den tas emot där, behandlas och omvandlas och skickas sedan ut på olika bussar för andra konsumenter som vill ha denna information) så kan det även förklara varför hastighetsmätaren inte fungerar men varvräknaren fungerar. Dessa nyare multi-rib drivremmar brukar inte gnälla såvärst mycket när de blir slitna eller kasar/glider (inte som de gamla v-spår drivremmarna). Men när det är så här illa brukar det vara en del ljud iallafall. Nu säger du "biler går inte att starta" - det innefattar många scenarios. Om ett tillbehör kärvar så kan det kärva såpass mycket att drivremmen håller fast såpass hårt att inte ens startmotorn orkar dra runt motorn. Så om det bara klickar (eller rör sig kanske bara ett kvarts eller halvt varv) när du försöker starta motorn så är det ännu ett tecken på ett kärvande tillbehör som inte tillåter drivremmen att löpa fritt. Allt detta förklarar bara ungefär hälften av det du beskriver (och är ändå en krystad och ganska långsökt förklaring) men är något iallafall. ===> Här skulle jag kollat skicket på drivremmen (och hur det ser ut runtomkring). Ser den sliten ut och du ser svart "gummipulver" någonstans runt en eller flera remhjul så är det en stark indikation på detta problem! Vit luktfri rök har jag däremot inga förslag kring. Nu är det inte vinter, annars kanske den vanliga kondensen från ett avgassystem (från vattnet i avgaserna) som via något läckage tar sig in i bagaget eller liknande. Rök i bagaget förknippar jag annars med problem i elanslutningarna ovanpå batteriet. Det händer ibland (fast inte hört så mycket om detta på E87 - det är vanligare på mer komplicerade bilar där detta är mycket större, kraftigare och mer komplicerat) att muttrar eller kontakter lossar över tid och skapar en dålig elektrisk förbindelse som sedan leder till spänningsfall (och alla typer av märkliga elfel) samt att det blir väldigt varmt i den dåliga elektriska förbindelsen och plasten smälter och till slut smälter så mycket att det slutar att funger helt och håller. Det är alltså fördelarblocket (det röda schabraket ovanpå batteriet) jag pratar om Länk ===> Här skulle jag gjort en visuell inspektion och kollat att inget ser bränt eller smält ut. Jag skulle även känt runtom på hela fördelarblocket för ovanlig värmeutveckling (efter att bilen varit igång ett tag) - det ska inte vara varmt någonstans där. |
|
Tackar för utförligt svar medd många tankar.... Vi skall gå igenom en hel del i dagarna. /Lars |
|
|
Eller har den elektrisk servo? Då blir det en elfråga. Glappkontakt? Jordfläta, genomföring under batteriet, generator, B+. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Nä, det var först E87 LCI som fick elektrisk styrservo. Och eftersom detta är en 116i från 2006 så är det extremt osannolikt att det är en E87 LCI (det gjordes en tidig produktionsbatch under februari 2006 och nästa produktionsbatch kom sedan i september 2006 vilket innebar bilarna blev MY 2007 och inte MY 2006). Även om det skulle vara det spelar det ingen roll, de första 6 månaderna av E87 LCI 116i hade N45-motorn och de fick inte elektriskt styrservo. Det var först när E87 LCI 116i fick N43-motorn som den även fick elektriskt styrservo och det var inte förräns mars 2007 som de första E87 LCI 116i började komma med N43-motor. Däremot så fick E81 (3-dörrars) elektriskt styrservo från första dagen. Men den första E81 116i började tillverkas först mars 2007. Så kort och gott - det kan inte vara elektriskt styrservo. Det är just därför jag är något förbryllad och har en såpass lång utläggning. Samtidigt ska vi komma ihåg att det kan röra sig om två helt separata fel (men baserat på felbeskrivningen är korrelationen hög mellan felens uppkommande och försvinnande men om det bara rör sig om någon enstaka gång kan det vara slumpen). Kuriosa : Det enda elektriska som fanns på E87 pre-LCI var att 130i hade Active Steering som ett optional utrustningalternativ. Men detta är (något förenklat) bara en planetväxel som minskar antalet rattvarv lock-to-lock från 3 till 2 i låga hastigheter. Med Active Steering får man även med Servotronic som ändrar servostyrkan beroende på hastighet (mer servo i låga hastigheter och mindre servo i höga hastigheter). Även här är det bara en solenoid (dock eletriskt styrd och hastigheten är inblandad) som justerar det hydrualiska trycket som står för servoverkan. När man hör vad Servotronic gör och att det är hastighetsberoende och styrt elektriskt via en solenoid så blir ju den såklart lite misstänkt. Men den skillnad i servoverkan som Servotronic ändrar på är inte ens i närheten av det som trådskaparen beskriver (där beskrivningen mer tyder på ett mer eller mindre totalt bortfall - "servo slutade funka" samt "mycket trög att svänga". Sen är det en sak till - Servotronic fanns inte på E87 pre-LCI (som bilen i denna tråd måste vara). |
Läsa ut felkoder är såklart så uppenbart steg att jag inte ens nämnde det - goes without saying i alla frågor så att säga. Så läs ut felkoder också om du har möjlighet (ska göras med ett diagnostikverktyg som kan läsa ut BMW-specifika felkoder annars är det inte värt besväret). Felkoderna kommer dock inte att säga mycket i sin ensamhet. Det ska ses som en liten pusselbit i ett större pussel som troligtvis bara kommer att ge vaga ledtrådar (precis som en enskild pusselbit säger om ett helt pussel) men tillsammans med andra ledtrådar och information som samlas in kan man börja bygga upp en bild. Exempelvis kan det ge vissa ledtrådar och i vilken riktning felsökning ska göras om felkoderna visar att flera styrenheter klagar på underspänning, eller om flera styrenheter (som hänger på en specific buss) klagar på problem med att sända/ta emot meddelanden, eller om DSC-styrenheten har problem med att få in data från olika givare och så vidare och så vidare. |
![]() 23.269 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Batteristatus !! och dess anslutningar och kablaget.Jordning bak , + matning genomföring i bagaget Jordningen mellan kaross och motor vanligt fel sönderärgad =startproblem vanligt ,jordningen tar andra vägar genom klenkablage vilket ger osannolika fel. Laddning , defekt frihjul på generatorn. |
|
Hej Tack för detaljerade resonemang ovan. Inser nu att jag gav fel årtal och det är 2007 så är elektriskt styrservo. Vi har nu efter felsökning sett det är en 2007 med elektriskt servo. En vecka efter vi körde hem fordonet fick den stå och när vi sedan skulle felsöka var elektroniken helt död, visade 0,1V vid mätningar i motorhuven. Då vi väl kom åt batteriet hade det varit väldigt varmt där och flera kablar smälta. En av kontakterna var av så verkar som det varit ett glapp. Vi har nu beställt ett ytterligare batteri samt 3st kablage som var skadade. |
|
Aha, det är en 2007 och således HAR elektriskt styrservo! Det ändrar allt :-) Då hänger allt ihop och allt är mer logiskt! Yepp, då är det helt och hållet elfel (och som Hasso nämner främst då huvudledningar med defekter som skapar stora spänningsfall)! Jag hade ju redan nämnt distributionscentralen ovanpå batteriet som potentiell felkälla (dålig kontakt som leder till stor värmeutveckling) - så det var alltså kontaktproblem där. Då var jag mer eller mindre spot on i mina educated guesses! Annars är däremot genomföringen i bagaget (som Hasso nämner) mycket vanligt. Såhär såg det ut på min E87: Länk Länk "Not great, not terrible" som Dyatlov skulle sagt. Men förr eller senare kommer min E87 tappa spänning eller bete sig märkligt på grund av detta (och behöva reparation här). Tummen upp för återkoppling! |
|
Hej igen Stort tack till engagemang och svar. Vi bytte igår batteri samt de tre kablage jag beskrev i förra inlägget. Se bifogad länk till dessa. Det var den grova röda kabeln som varit lös vid förra felet. Länk Det gamla batteriet hade full spänning vid direkt mätning men vi valde byta till ett nytt då osäkerheten är stor med avseende på värmen mm. Efter bytet startade bilen omgående och helt normalt. Vi körde då ca 25km för att se hur den betedde sig. Hela den turen fullt normalt. Imorse åkte dottern iväg mot skolan och efter 10 km började först några gula varningslampor, någon kilometer senare dog servo, vindrutetorkare igång och fel på lampor likt förra gången. Ytterligare 500m så dog bilen. Vi var nu efter 10h åter där och bilen helt död igen. Nästa steg öppna bagaget närmsta dagarna men känns som att glappet i kablaget inte var grundorsaken. Hoppas på återkoppling igen. mvh Lars |
|
|
Laddar den som den ska? Felet med kablaget kan ha orsakat skador på generatorn - kör du med ett nytt batteri och den inte laddar brukar allt fungera fint tills batteriet har mindre och mindre spänning, brukar vara abs/antisladd som tänds först sedan går ljussystemen sedan får frm frispel och torkare och resten ballar ur innan den slutligen stannar |
|
Vad tråkigt felet är tillbaka :-( Och jag gjorde kardinfelet bland diagnostiker - jubla innan man verifierat att man åtgärdat felet... Samtidigt som man påpekar att man gissade rätt med ett lika välsmort munläder som en ärkeentrepenör... Fast å andra sidan så var det bra ni hittade det - för det behövde åtgärdas oavsett (och skulle gjort all vidare felsökning ännu svårare). Laddningen är definitivt intressant och bör nog följas upp. Men det första ni ska göra är att läsa ut felkoder och se om det finns ledtrådar där. Spänningen från generatorn övervakas och finns det fel där så sätts ibland felkoder (inte alltid). Sjunker spänningen från generatorn under en viss gränsnivå så tänds batterilampan i instrumentklustret - men jag kunde inte se någonstans bland inläggen att denna röda lampa någonsin tändes. Men det kan finnas flera anledningar till detta (tex generatorn är delvis defekt och ser ut att ge rätt spänning men ger inte tillräckligt med ström). Därefter kan man passa på att när första tecknet på problem dyker upp, om möjligt, stanna till och ut och mäta spänningen över batteriet med en billig enkel multimeter (medans bilen fortfarande står på tomgång). Om man inte får de vanliga 13.5-14.0 volt där så är något problem med åtminstonde laddningssystemet (eller kablage/kontakter för detta) eller något som påverkar det negativt. Om inte möjligt kan man göra en post-mortem analys och kolla vad batterispänningen ligger på. Om den är extremt låg så är det uppenbarligen ett problem med åtminstonde laddningssystemet (eller kablage/kontakter för detta) eller något som påverkar det negativt. Om det är någorlunda normalt så tyder det på att det är något annat typ av elektronikfel utanför laddsystemet. Eller så kan det vara både fel på laddningssystemet (eller något som påverkar det negativt) samt ett separat elektronikfel utanför laddsystemet. |
|
"ser ut att ge rätt spänning men ger inte tillärckligt med ström" Då sjunker spänningen, om generatorn inte ger tillräckligt med ström. Hur var det med batterikablar? Kollat under batterilådan? Plusmatninganslutningen till säkringarna bakom handsfacket, jordfläta motor... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
@Sverige : Precis - bra förtydligande där - om strömförbrukningen övertar strömgenereringen från generatorn så kommer spänningen att sjunka i takt med att denna differens ökar. Differensen kommer ju att plockas ut från batteriet som sakteliga dräneras (och spänningen sjunker). Säg generatorn laddar bara 10A men uttaget sakta klättrar till 40A. Då kommer spänningen så sakteliga att sjunka ned med 12.6-12.7 i takt med att batteriet måste börja avge ström och till slut måste kontinuerlig avge 10A. Spänningen kommer att fortsätta sjunka i takt med att batteriet måste avge 30A. Detta scenario kommer INTE att tända någon varningslampa för laddning på ett äldre system (fastän generatorn har en viss typ av defekt och laddningssystemet inte är friskt). Så det var detta scenario jag hade i huvudet när jag skrev ovanstående (var för långt att beskriva fullt ut). Däremot är jag osäker exakt hur designen för varningslampan ser ut i moderna bilar och om detta scenario är längre applicerbart (jag vet att instrumentklustret får ett telegram om att tända laddningslampan - ska av ren nyfikenhet kolla lite mer). Finns mycket mer logik numera (exempelvis sitter den en liten styrenhet inbyggd i generatorn som övervakar och skickar felkoder över LIN-bussen om något går fel - exempelvis då genererad spänning ligger utanför inprogrammerat toleransfönster). Men! Generatorn kanske är i tipp-topp men det kan vara kraftiga förluster på vägen (spänningsfall i dåliga anslutningar) och allt kanske inte når batteriet (det var det jag menade med fel på kablage/kontakter inom laddningssystemet) - precis som @Sverige pekar på. Eller då vice versa att allt kanske inte når förbrukarna. Denna typ av fel letar man helst inte efter - dessa mäter man upp! Genom att mäta ett spänningsfall så kan man på 3.14 sekunder bekräfta om det finns ett problem eller inte. Jag tänkte detta som ett andra steg då detta är ofta mer än vad den vanliga bilintresserade vet hur man gör. Men mäter du spänningsfallet mellan motor och batteriets minuspol så vet du på 3.14 sekunder om det finns någon jordfläta eller jordkablage du behöver vara orolig för! Samma sak om du mäter spänningsfallet mellan generator (eller hjälpstartsuttaget) och batteriets minuspol så vet du på 3.14 sekunder om det finns något kablage eller anslutning att oroa sig för! De mer problematiska är då de mindre förgreningarna som kan ha problem i sig. Men här handlar det ju inte enbart om att styrservon plötsligt inte får ström (vilket är annars väldigt vanligt och en visuell inspektion av den där stora kontakten kanske inte skulle skada). Här är det att multipla system som verkar ha matnings- eller jordproblem (eller det är en teori iallafall baserat på observationer). Men det kan heller inte vara hela sanningen. Säg att det är problem med någon större matning någonstans. Det dränerar ju inte ett batteri (i beskrivningen så nämns ju att batteriet är fullständigt dränerat). Det skapar stora problem i funktionalitet - men batteriet är inte direkt påverkat. Så därför pläderar jag för att man måste börja titta på detta mer systematiskt och analytiskt (istället för att gissa på massa saker). Börja mäta och se vad man har och inte har och därefter börja ringa in vad för typ av symptom vi har och som kan hjälpa en att ringa in problemområdet ännu snävare (och efter ett tag så är det helt inringat och identifierat). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.