AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
421

Hej har kollat på en bmw f31 320d

Hej skulle behöva lite hjälp då det inte finns så mycke info om den .. är intresserad av att köpa men efter som så lite info finns blir jag lite osäker

Reg nummer är NWB020

Hej,

Börja t ex med car.info

Antagligen går det att googla regnr rakt av också.

//Lennart
Hej Lennart nä har provat car.info provat googlat och sökt lite varstans utan resultat tyvärr men tack för tipset.. men kan man ladda upp bilder här ?
Mvh mattias
Bilder måste man spara på någon bildsajt och länka till dem härifrån.

Kanske har du tur och hittar någon här med nära kunskap om bilen.

Enligt car.info är den överprisad, men vad vet jag…

26k mil och 14 ägare gör åtminstone inte mig jättesugen.

//Lennart

Visa användare
ProPro-medlem
13.490
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det är således en F31 320d och är tillverkad oktober 2012 (så det är en MY 2013) och den har den något ökända N47-motorn. Men vid den här tidpunkten tror jag de hade redan rättat till alla problem från underleverantörer (var ju problem med kamkedjan) så på just den punkten bör det inte vara några problem.
Dessutom har den gått 26 000+ mil så hade det varit några problem med kamkedjan hade det säkerligen redan uppenbarat sig.

Den har en manuell växellåda (som du nog säkert redan vet) - vilket jag föredrar men vet att inte alla gör det.

Den har endast bakhjulsdrift vilket är en fördel rent driftmässigt sätt (inga dyra extra transmissionsdelar som kan gå sönder - finns det inte så kan det inte gå sönder).

Jag ser att den har sportsäten fabriksmonterat (utrustningskod 481) - vilket jag föredrar men jag har för mig jag läst om någon (eller några) där dessa inte passade deras anatomi riktigt. Eller var det tvärtom eller var det kanske en helt annan kaross? Oavsett provsitt en stund för att avgöra om de passar dig.
Grejen är den att dom byggt om hela bilen till en m-sport invändigt och utvändigt och kostat på massor är lite därför jag tycker någon borde veta något om bilen
Mvh mattias
16.599
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Länk

Bilen är en orgie i eftermontering i övrigt ser jag inget konstigt med den på bilderna (saknar xenonljus vilket är ovanligt dock) det viktiga är hur den ser ut på nära håll. F31 rostar :(
Aldrig hört att F3* skulle rostproblem.

Xenon är inte direkt ovanligt. Troligtvis har majoriteten det.
16.599
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Möjligen har den inte rostproblem om man jämför med E39 och E46...
Berätta vilka rostproblem du känner till.
cr
3.952
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En 14 år gammal bil som gått 26000 mil har mer eller mindre rost. Gäller förstås alla bilmodeller.

Kan tillägga att att den 2019-2020 ägdes några månader av en ökänd bilskojjare från Värmland. Behöver förstås inte betyda att bilen är dålig.

Hjulen är helt fel för bilen, tveksamt om de går igenom besiktning. Sticker ut rejält utanför skärmkanterna.

Vad gör detta objekt intressant? Inte direkt ont om fräscha F31:or.

MVH Christofer
16.599
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Berätta vilka rostproblem du känner till" bland annat de som satt i hjulhusen och hundbenet på min 320xd vilket min 21 år gamla XC70 med 26 tusen mil helt saknar. Det är bara naiva dumheter att försöka låtsas om något annat än att F31 rostar. Då är man inte entusiast. Man är blind.
Stuntprat F3* har inga generella rostproblem. Alla bilar rostar om man inte sköter de.

Så har står de ex i beg.guiden
"Rost Generellt god rostsäkerhet. Kolla dörrbottnar och underkant bakluckan."
cr
3.952
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Alla bilar rostar mer eller mindre med tiden, även om det sköts väl. Särskilt i ett fuktigt saltslask-land som Sverige. Mycket grus på vägar och gator gör också sitt till.

F31 är väl inte sämre än många andra modeller. Volvo är generellt bättre.

MVH Christofer
16.599
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hahaha, så en guide skriven på det här forumet skulle vara nån slags sanning? Det var på riktigt bland det dummaste jag läst. Testa jobba lite i bilbranschen istället, då får man lite bättre bild av verkligheten. F31 är bättre än många tidigare BMW (men de var å andra sidan bedrövliga) men den är också sämre än mycket annat som byggdes vid samma tid. Köprådet att då inspektera bilen för rost är minst sagt relevant.

@Crille: Ja ungefär så.
Oj...så dina antagande är mer värda än andras? Dags att lägga ner besserwisser attityden och komma med fakta!

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.490
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu när jag såg bilder på bilen så hade jag samma reaktion som crille82 angående hjulen.

Inget som påverkar själva bilen utan du ska bara räkna med att du måste skaffa en en ny uppsättning hjul (eftersom du kan sälja nuvarande uppsättning så behöver du inte lägga så många tusenlappar emellan - säg du får 6 KSEK minus 4*1650 SEK för rimliga 225/45/R18 minus 1000 SEK montering/balansering/miljöavgifter minus 4 KSEK för begagnade fälgar vilket gör att det kostar runt 5500 SEK eller säg 5000 SEK om man hittar lite billigare om man leter ett tag). Så en extrakostnad på 5 KSEK vilket är ingenting när det handlar om att drifta en bil - men bra att vara medveten om det.
Hejsan, Här borde du hitta det du vill veta. Länk

//Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.