AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
322

G31 touring 2019 ratt upplevs sned vid körning rakt fram

Hej!

520d touring 2019

Jag har ägt bilen några månader nu och är väldigt nöjd med den, men jag kan inte riktigt njuta av körningen då det känns så konstigt att ratten ligger något snett höger vid körning. Då menar jag i relation till panelen som finns direkt framför ratten.

Jag har gjort två olika hjulinställningar men det har inte påverkat rattens position,alla vinkelvärden är OK.

Är det såhär på alla G31 och att det är något jag får acceptera, eller är det något annat som kanske spökar?

Mvh Johan

Ma
1.356
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Ratten skall stå rakt. Någongång har någon slarvat med hjulinställningen. Jag hade åkt tillbaka till senaste firma och krävt att få det åtgärdat.

(detta hände mig för länge sedan och det visade sig efter att jag klagat att maskinen inte var rätt kalibrerad)
Ve
1.718
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
BMW gjorde en hjulinställning på min iX i vintras som medförde att ratten blev något sned. Först trodde jag att jag inbillade mig men det var så sjukt irriterande att jag tog bilen till Uppsala Bildemo så fick de fixa det. Hade väl kunnat bråka med BMW och fått de att göra om det men orkade inte med det och så litar jag mer på Uppsala Bildemo...

Dvs ta bilen till en extern verkstad som vet vad de håller på med. Ratten ska inte peka snett på någon bil. Gör den det ändå så kanske det är nåt som behöver bytas? Länkarm, bussning...
Tack för svar. På senaste stället använde de sig av ett vattenpass för att ställa in grundläget, och då såg man att ratten inte hamnade helt i linje med nämnda panel. Han stod på sig att gå enligt vad passet visade, men det hade ju varit väldigt konstigt om bmw valt en design där rak ratt inte är i linje med närmaste panel.. skall kontakta dem igen.
Ve
1.718
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
På en BMW 5-serie (G31) räcker det inte med att bara titta på ratten och sätta ett mekaniskt lås. Eftersom G31 har en mycket avancerad och känslig elektrisk styrväxel (EPS), krävs en specifik digital process för att hjulinställningen ska bli helt perfekt.Så här säkerställer verkstaden att det blir rakt på just din BMW G31:1. Nollställning av den elektriska styrväxeln (EPS)Styrvinkelsensorn (SAS) på G31 sitter inbyggd direkt i styrväxeln.Mekanikern kopplar upp bilen mot ett diagnosverktyg (t.ex. BMW ISTA) via OBD-porten.De läser av det digitala värdet för styrvinkeln i realtid.Ratten vrids tills datorn visar exakt 0,0 grader. Det är bilens elektroniska definition av "helt rakt fram", vilket krävs för att antisladdsystem (DSC) och filhållningsassistenter ska fungera korrekt.2. Särskild hantering vid "Integral Active Steering" (Aktiv bakhjulsstyrning)Om din G31 är utrustad med fyrhjulsturning (tillvalet Integral Active Steering) blir processen ännu striktare.Innan mekanikern ens rör styrstagen fram måste bakhjulsstyrningen låsas digitalt i sitt absoluta nolläge via BMW-programvaran.Görs inte detta, kommer bilen att justeras efter en bakhjulsaxel som svänger en aning, och ratten blir garanterat snett monterad när du kör på motorvägen.3. Justering efter bilens chassihöjd (Ride Height)För att mätmaskinen ska räkna rätt på en BMW måste mekanikern mäta avståndet från skärmkanten till fälgens mitt (eller underkant) och mata in i systemet. På G31 (som har luftfjädring bak som standard) är detta kritiskt. Om chassihöjden är felaktigt inmatad räknar datorn ut fel målvinklar för hjulen, vilket kan göra att styrningen drar snett.4. Låsning och justeringNär datorn bekräftat 0,0 graders styrvinkel sätts det fysiska rattlåset. Därefter justeras främst toe-vinkeln via styrstagen på millimetern lika mycket på höger och vänster sida.Har du råkat ut för att ratten blivit snett ställd efter en hjulinställning på din G31, eller har du bytt någon del i framvagnen?
st
3.500
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Någon kan ju ha demonterat ratten och monterat splines ett steg fel. Demontera krockkudden så ser du om märkningen på ratten ligger i linje med rattstången.

Ve
1.718
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Dvs vattenpass är fel och tyder på klåpare tyvärr. Bilen vet elektroniskt när ratten är helt rak. Det är det man ska gå efter. Inte på känn efter ett vattenpass.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.