|
|
|
|---|---|
| Slutat spruta på bakrutan var börja leta? | |
![]() 13.506 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Divide and conquer! Nedanstående utgår ifrån att torkararmen rör på sig (om inte så är det en helt annan felsökningsprocedure som ska appliceras). Steg 1A Börja med att verifiera om spolarpumpen aktiveras. Om nej => Gå till Steg 1B Om ja => Gå till Steg 2A Steg 1B Ersätt spolarpumpen med en 10W glödlampa och se om den lyser när du aktiverar spolarpumpen. Om nej => Vidare felsökning inom JB (aka junk boxen) behöver nu göras (Junction Box - JB är ett samlingsnamn för två separata delar nämligen Power Distribution Box - PDB och Junction Box Electronics - JBE). Om ja => Spolarpumpen är trasig och behöver bytas. Steg 2A Verifiera att det finns spolarvätska i reservoaren och koppla sedan loss utgående slang och aktivera spolarpumpen och observera om det kommer ut någon spolarvätska ur spolarpumpen. Om nej => Spolarpumpen är trasig och behöver bytas. Om ja => Du har blockering någonstans mellan pumpen och bakrutan (exempelvis en igenkorkad slang, igenkärvad/igenkorkad backventil, munstycke eller liknande - så var det på min E87 där det lilla mässingsröret som leder spolarvätska genom själva axeln som drar runt torkarmen - detta är ganska vanligt då många inte vet hur man aktiverar spolarpumpen för bakrutan och det sätts igen helt enkelt med åren om det inte används). Såhär ser det ut på insidan av bagageluckan på min E87 (du ser motorn till vänster, drivmekanismen inne i huset med det gråa stållocket och där ser du även anslutningen av spolarvätska): Länk Bakom detta gråa stållock ser det ut såhär (du kan se hur spolarvätskan går genom det där mässingsröret - det var alltså denna passage som var helt igensatt och blockerad på min E87 och var anledningen varför ingen spolarvätska kom till bakrutan): Länk Efter lite enkel rengöring av både mekanismen medans jag ändå var där (samt la till en anings mer fett efter denna bild var tagen) och självklart rensning av alla små rör och kanaler har allt fungerar fint nu i 10 år 3 månader och 3 dagar and counting: Länk |
|
Hej, Om pumpen sitter i själva luckan, är väl "gångjärnskablarna" prime suspects? (Även om pumpen själv hör till de "eviga" slitagedelarna.) //Lennart |
|
![]() 13.506 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Pumpen brukar sitta tillsammans med spolarvätskereservoaren - vilket oftast betyder bakom höger framskärm. På min E87 var det så iallafall - spolarpumpen till bakrutan satt där vid spolarvätskereservoaren tillsammans med de andra pumparna. Jomen, en snabb flukt i TIS bekräftade även detta. Spolarvätskepumpen till bakrutan på en E91 sitter på samma ställe som på E87 och kan ses i bilden här nedanför där den benämns M95 - samma beteckning används även i elscheman som numera är ett måste vid i princip all typ avfelsökning på moderna bilar och ska alltid ligga uppflärpt på köksbordet :-) Länk |
|
Ja, jag vet inte vad jag tänkte på. Det har nog varit BMW-standard länge //Lennart |
|
| Tackar tackar jo armen går men hör inte pumpen start starta så börjar vid höger fram och rotar. | |
|
Spolarpumparna sitter höger fram som sagts. Enkelt att kolla om pumpen går när väl behållaren med pumpar är frilagda. Min förra E91 -06 hade dåligt tryck i spolningen till rutan och jag bytte pump utan att det hjälpte. Visade sig att det var skit i slangen som kom ut med lite hjälp av luft från kompressorn. Värt att kolla kanske Annar är det lätt att byta, pump kostar nästan inget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.