AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
574

BMW E61 glömmer volym och sista radiokanelen

Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej

Har lärt mig leva med att det är samma kanal vid varje start men för någon dag sedan försvann en kanal och funkar inte mer och ersatte den med en annan. MEN när jag kom tillbaka till bilen var den gamla ej fungerande kanalen kvar.

Jag har också en fjärr som inte funkar längre att låsa låsa upp.

När jag köpte bilen för 11 år sedan så lagades kablarna (hoppas jag ju) för jag såg en lagning med en sockerbit som jag inte godkände så bilen lämnades in och sen har jag inte haft problem fören tills för några år sedan när fjärren slutade funka. Bytte batteri men det funkade intew ändå.

Vad kan dessa problem bero på?

Torbjörn

Todde

AM
2.179
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Har samma problem med dig ang fjärren.
Troligtvis så kan det vara fel på antennen, titta även om det är batteriet till fjärren som gett upp.
Testa med 2 fjärren om den fungerar.
Annars så kan man även göra en felsökning, om du får upp felkoder på gällande problem.
Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Visst är det störande men det finns ju fortfarande bilar utan fjärr så :)

EH jaghar bytt antennen också då jag trodde det var det först. Andra fjärren är inte bra alls för den får inte kontakt med BMW's grej dom kopplar upp sig med. Får inga felkoder alls vad jag vet.
So
41
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
Funkar bakrutevärmaren?
Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Nej det gör den inte.
När det blir kabelbrott i bakluckans gångjärn, som SotarnAnton tycks vara inne på, kan det bli en del allmänt stök. och Eftersom det "hänt saker" där tidigare är det ju en punkt att kolla,

Men en trolig orsak är också fjärren. Den är synkad med radion och vill den inte öppna dörrar finns det nog ett samband.

Jag googlade "e60 forgets station and volume" och fick många träffar som bekräftar AI´s sammanfattning. (Hade jag skrivit "E61" hade det kanske blivit fler träffar.)

AI sammanfattar:
A BMW E60 forgetting its radio stations and volume settings usually points to a failing vehicle battery, a corrupted CCC (Car Communication Computer) iDrive system, or a key fob memory profile issue.

Troubleshooting Steps:
Perform an iDrive Reset: Force reboot the system by pressing and holding the CD eject, DVD eject, and the volume/on-off knob at the same time until the screen goes blank and restarts.

Check Key Fob Memory: BMW stores seat, volume, and radio settings to the specific key being used. If you are using a second spare key, your settings might not be saved to that profile.Test the Battery:

A weak or aging car battery causes the E60 to shed non-essential "sleep mode" memories, resetting audio presets and clock settings. Test your battery voltage or perform a hard battery reset (disconnecting the negative terminal for 30–60 minutes).

Software Update: Older CCC software versions on early E60 models are known to ... (där följde det inte med mer, men det är ju ändå bäst att googla själv så att AI kan käll-lollas..

//Lennart
Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Underbart, då har jag något att gå på. Ska prova att restera radion. Men om det funkar kanske jag inte kan spara en enda kanal då?
Faktum är att jag tycker att nyckeln verkar vara "prime suspect".
I en av trådarna jag läste hade någon tappat sin nyckel ganska hårt på marken. Då hade en lödning till batteriet släppt i nyckeln. (Han hade fått skära upp nyckelns hölje och löda om - men det kan jag inget om.)

En koll av bilens batteri kan möjligen vara det första och enklaste steget. Sen kolla gångjärnskablarna noggrant. De är ju luriga, eftersom koppartrådarna kan gå av utan att det syns utanpå isoleringen. Fungerar allt annat i bakluckan, ljus och, som SotarnAnton skrev, defrostrn i rutan?

Att resetta radion kan komma senare, tycker jag. Men det bör vara helt ofarligt. Du får bara spara om stationerna. antar jag. Och kanske några andra personliga inställninger.

//Lennart

Jag missade TS’s svar på SotarAntons fråga om rutvärmen.

Självklart börja där (i gångjärnen)!

//Lennart

Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Eh jag kunde inte resetta radion genom volym + cd eject knappen i 30 sek.

Kanske ska fylla på med att jag har ett nytt batteri i bilen. När fjärrlåset la av så fick jag gå närmare och närmare bilen och stå vid bakdörren för att den skulle funka. Sen en dag så bara dog den helt.

Istället föär att laga kabelhärvan kan man inte köpa en o sätta dit så är allt nytt?!
Handlar det Inte snarare om nyckeln?

Jag antar att det handlar om en sådan där nyckel som laddas trådlöst när den sitter i tändningslåset?

Sådana laddningsbara batterier tar också slut. Om så är fallet finns det sätt att byta ut.

Ett av många tips:

Länk

Om du tycker stt YT känns bättre, finns det där också. Många. Denna t ex:

//Lennart

Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Jo vi bytte batteri den men det funkade inte heller.
Ok.
Det där med att fjärren krävde ett allt kortare avstånd, tyckte jag pekade på en allt svagare signal från nyckeln.

Att mottagaren i bilen skulle kunna ge samma symptom, verkar för mig konstigt.

Det känns fortfarande som att nyckeln är boven. Gjordes batteribytet på ett korrekt sätt och till ett batteri av rätt typ? (Och, kanske, av rätt kvalitet?)

Men dags att passa. Inga fler idéer. Sorry!

//Lennart
Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Jo eller hur, enligt mina efterforskningar så gjorde vi på rätt sätt och med en batteri som skulle vara det rätta. Länk f ån en sida som bytte batterier till där man köpte det. Men det kanske var fel årsmodell o så. Men en E61 var det iaf. Den vi bytte batteri i gick inte alls att få kontakt med på en verkstad som skulle laga detta. Han sa det var cas som var oåtkomlig. .
Ett sista försök:

Nyckeln får kanske ingen laddning från bilen.
Jag tror mig ha läst att det går att ladda den på någon annan induktiv enhet, t ex den till en eltandborste eller till en telefon.

//Lennart
Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Åfan, men den har aldrig klagat över låg batterinivå...
Sj
18
Själv-fixaren
BMW 535d -09
Hej Todde,

Jag kan tänka mig 3 orsaker till ditt problem och som du kan kolla.

1. Kabelbrott i kabelstam backlucka
2. Vatten i antennförstärkaren (mottagaren)
3 Vatten i reservhjulsbaljan där alla kontrollenheter sitter. Detta kan hända när det blir stopp i dränage slangen från solluckan att vatten samlas där, å då kan alla möjliga fel komma.

En felkodsläsare ska du nog införskaffa!

Mvh///Ola

Visa användare
321
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej OLa!

Jag har ju lämnat in den på verkstad för att få beskedet att det är cas:en som är kass.
Antennen bytte jag det första jag gjorde då alla sa att det var den men det hjälpte inte.
Vatten i reservbaljan har jag inte.

Men ska be en kompis kolla med sin felkodsläsare o se. Mer info om var man letar där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.