AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.154

So it begins (reklam i din BMW)

Visa användare
ProPro-medlem
13.530
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nyligen pushades reklam för den nya Spiderman-filmen ut till BMW-bilar i över 70 länder
Länk

Reaktionerna var ju som väntat - ungefär som reaktionerna när abonnemang introducerades (eller att funktioner som fanns när man köpte bilen plötsligt togs bort eller omvandlades till abonnemang).

Var det någon här i Sverige som fick detta (osäker om Sverige ingick bland dessa 70 länder)?

Som jag nämnt tidigare här på forumet var detta inte helt oväntat. Stellantis med flera har redan gjort det, Samsung har det i sina kylar och så vidare. Alla budgetbilar som nu flödar in från Kina kommer ju vara proppfulla med detta. Men jag trodde att BMW ville stå ut från mängden här och utnyttja detta till att profilera sig lite extra bland den redan idag trånga premiummärkesmarknaden. Men tydligen inte...
Visa användare
8.676
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Väldigt tråkig utveckling! Det är ingen brist på reklam redan som det är nu…
js
1.951
jsn
i5 m60 -24
Fick inte denna kampanj, däremot har jag fått någon julhälsningsfilm och halloweenhälsning och liknande vid tidigare tillfällen.
Helt frivilligt om man väljer att titta på "filmen" eller inte....jag tycker det brukar vara lite småkul dessa minianimeringar.

Var har ni sett ev. reaktioner?
Visa användare
ProPro-medlem
13.530
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En hel del motreaktioner nämns i diverse artiklar
Länk
Länk

Det är inte denna händelse i isolation man ska fokusera på. Det är vad du kommer att få imorgon som är det intressanta. Det är relativt enkelt att extrapolera hur det kommer att se ut. BMW gick från "BMW would not sell screen space for commercials because the cabin was a private space” 2023, via harmlösa hälsningar och till denna frivilliga annons dock med klar koppling till BMW fast med ofrivillig banner. Nästa steg är 5 sekunder reklam för senaste modellen från BMW som du måste titta på när du startar bilen. När SAE Automation level 3, 4 och 5 blir vanligt förekommande så är det inte svårt att inse hur detta kommer att accelera ännu mer. Själva bilen håller på att bli sekundärt - din uppmärksamhet och all information du genererar eller information som bilen kan samla in är vad som i framtiden kommer att bli det mest värdefulla för en biltillverkare (där stora inkomster genereraras genom att sälja detta).
"The company notes that the animation only plays after a driver actively selects the on-screen prompt"

Hur det kommer se ut i framtiden är det inget om som vet.
Men att man skulle "misshandla" kunderna med oönskad reklam utan godkännande är mindre troligt.

32ProPro-medlem
2.476
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag fick spindelmannen-reklam i min G21 årsm 2022 men den var inte särskilt påträngnade, man fick göra flera klick innan filmen startade, nästan lite omständligt att få fram filmen. Har tidigare också fått någon jul-hälsning men så länge de är så här frivilliga så kan jag leva med det. Det var väl BMWbilar i filmen så det fanns en koppling. Det är ju inte slumpmässig reklam för valfri mataffär, inte ännu i alla fall.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Lö
16.616
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är en liten notifikation som kan klickas bort. Upprördheten runt detta är urlöjligt.
Lö
16.616
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Glöm inte din Länk när du går ut
Nip...du överdriver nog intresset för din person. Men antar du bara kör kontanter också?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.