AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
49

Olja Alpina B10 v8, -99a

Hej.
Önskar rekommendationer på motorolja till bilen i rubriken? Enligt bok står det Castrol SLX (bara) men den finns ju inte längre. Enligt papper har aukt BMW-verkstad hällt i BMW LL04 0W-30 senast det begav sig.
Finns ingen skylt i motorrummet.
Vad kör ni som har B10or?
Visa användare
ProPro-medlem
13.471
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Motorn är ju baserat på M62B44 men med en hel del modifierngar. Dock inga som mig veterligen ska påverka valet av olja. Såldes bör rekommendationen från BMW för M62B44 även gälla här.

Vilket betyder BMW LL-01 eller BMW LL-04 klassificerad olja (eller motsvarande)
Länk

Så att en BMW LL-04 0W-30 använts låter helt korrekt.

Är dock intresserad om någon har officiell information från Alpina eller motsvarande trovärdighet.

Personligen föredrar jag att ha en lite tjockare olja i dess arbetstemperatur (dvs varmviskoteten ska gå upp från 30 till 40).
Detta för att ha marginal för att oljan håller sig i kvar i den varmviskositetsklass den var när man hällde i den ny (all olja "slits" - det vill säga dess tillsatser förbrukas - och olja har en tendens att bli tunnare och tunnare i dess arbetstemperatur under dess livslängd). En 5W-30 kanske bara är en 5W-20 när den tappas ut medans en 5W-40 kanske är 5W-30 när den tappas ut.
Detta är mest relevant med daily drivers som körs mycket och där man bara byter vid de ultralånga bytesintervallen.
Här handlar det uppenbarligen om en entusiastbil och då är uttunningen ett mindre problem.
Dessutom tror jag inte den kallstartas ofta i mycket låga temperaturer, således är 0W vs 5W (dvs kallviskositeten - hur lätt den flyter i mycket låga temperaturer) inte relevant heller.

Så något av följande bör således fungera (rankat för en daily driver med långa bytesintervall i mycket kallt klimat - detta är inte applicerbart i DETTA scenario och för just DETTA scenario kan du ignorera rankingen):
BMW LL-04 0W-40
BMW LL-04 5W-40
BMW LL-04 0W-30
BMW LL-04 5W-30
Tack för utförligt svar!
Som du skriver är detta en gubbaräcer som inte går särskilt mycket, och med ytterst få kallstarter (om ens nån?).
Där finns en hel del modifieringar jämfört med M62an ja, men inte helt 100 på vad. Annat block, vevaxel, kolvar, kammar enligt utsago iaf.

Har sökt information men hittar inget från Alpina eller något som kan påvisa vad de rekommenderar. Vissa hävdar att 10w-60 rekommenderas av Alpina, men inte heller det har jag hittat bekräftat för e39 B10 v8.

Visa användare
ProPro-medlem
13.471
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer. Även cylindertopparna (inklusive topplockspackning) är utbytta samt ventilfjädrarna - om jag minns rätt.

Att 10W-60 dyker upp kring Alpina B10 (E39) har nog mer att göra med att motorn i Alpina B10 (E39) är ju i grunden en S52 och den är godkänd för 10W-60 - men detta är ju en Alpina B10 V8 (E39). Men troligtvis differentierar man inte så noga mellan dessa två utan drar alla B10 E39 över samma kam.

Hade dock varit intressant att se instruktionsbok, serviceinformation eller någon information från Alpina kring detta.
Nu hänger jag inte med. Vilken B10a är baserad på S52?
I min instruktionsbok står som sagt bara Castrol SLX, inget mer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.471
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inom E39 så finns det ju följande Alpina-modeller:
* Alpina B10 3.2 och Alpina B10 3.3 - dess motorer är ju baserade på S52
* Alpina B10 V8 - dess motorer är ju baserade på M62B44
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.